arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

طالبان «مولوی مهدی» تنها فرمانده شیعه این گروه را در حین فرار کشتند

مقامات طالبان می‌گویند مولوی مهدی را حین فرار به ایران کشته‌اند. او تنها فرماندهان شیعه طالبان و رئیس سازمان اطلاعات ولایت بامیان بود. او در پی اختلافات از مقامش برکنار شد و در شهر بلخاب علیه طالبان دست به شورش زد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: مقامات طالبان می‌گویند مولوی مهدی را حین فرار به ایران کشته‌اند. او تنها فرماندهان شیعه طالبان و رئیس سازمان اطلاعات ولایت بامیان بود. او در پی اختلافات از مقامش برکنار شد و در شهر بلخاب علیه طالبان دست به شورش زد.

مولوی مهدی یگانه فرمانده شیعه از قوم هزاره در صفوف طالبان بود و سپس دست به شورش علیه حکومت طالبان زد.

حال وزارت دفاع دولت موقت طالبان در توییتر اعلام کرده است که "مهدی، پس از شورش علیه امارت اسلامی در بلخاب ولایت سرپل با چندتن از همراهانش به کوه‌ها متواری شده بود که وی طی روزهای گذشته به قصد فرار به کشور ایران، توسط نیروهای تجسس و اطلاعاتی در نقاط مرزی بین ولایت هرات و ایران، شناسایی و به جزای اعمالش رسید".

مولود مهدی تنها فرمانده هزاره‌تبار و شیعه طالبان بود که پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، ریاست سازمان اطلاعات و امنیت (استخبارات) ولایت بامیان به او سپرده شد.

طالبان در بهمن ۱۴۰۰ مولوی مهدی را از ریاست استخبارات ولایت بامیان برکنار کردند. او برای تعیین جایگاه خود به کابل رفت و با جداگانه با رهبران طالبان دیدار کرد.

به نقل از منابع نزدیک به مولوی مهدی گفته می‌شود که او در دیدار با مقامات ارشد طالبان خواستار تعیین جایگاه و حق هزاره‌ها در حکومت طالبان شده بود، اما مقامات طالبان این درخواست او را نپذیرفتند.

در پی آن مولود مهدی به زادگاهش بَلخاب در ولایت سرپل رفت و دست به مسلح کردن مردم این شهر که همگی از قوم شیعه هزاره علیه طالبان هستند پرداخت.

به دنبال جنگی که میان نیروهای اعزامی طالبان و هزاره‌های پیرو مولود مهدی در بلخاب درگرفت، این فرمانده به کوه‌های اطراف شهر پناه برد. این جنگ در اواخر تیرماه (اوایل ژوئن) با کشته و آواره شدن بسیاری پایان گرفت.

 

نظرات بینندگان