arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۲ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

رهبران سیاسی عراق خواستار پیوستن مقتدی صدر به «گفت‌وگو‌ی ملی» شدند

رهبران احزاب سیاسی عمده عراق روز چهارشنبه به دعوت مصطفی کاظمی، نخست وزیر برای پیدا کردن راه‌ حلی به منظور برون رفت از انسداد سیاسی در بغداد گرد هم آمدند. جریان مقتدی صدر، غایب بزرگ این نشست بود.در بیانیه پایانی این نشست، رهبران جریان‌های سیاسی عراق بر تلاش برای تدوین یک نقشه راه به منظور خروج از بن‌بست کنونی تاکید و از سیاستمداران جریان صدر دعوت کردند تا به روند مذاکرات ملی بپیوندند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: رهبران احزاب سیاسی عمده عراق روز چهارشنبه به دعوت مصطفی کاظمی، نخست وزیر برای پیدا کردن راه‌ حلی به منظور برون رفت از انسداد سیاسی در بغداد گرد هم آمدند. جریان مقتدی صدر، غایب بزرگ این نشست بود.

این اجلاس با عنوان «گفت‌وگوی ملی» و به دعوت مصطفی کاظمی، نخست وزیر برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست، رهبران جریان‌های سیاسی عراق بر تلاش برای تدوین یک نقشه راه به منظور خروج از بن‌بست کنونی تاکید و از سیاستمداران جریان صدر دعوت کردند تا به روند مذاکرات ملی بپیوندند.

این بیانیه همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام را یک امر معمول در تاریخ نظام‌های دموکراتیک توصیف کرد و با وجود عدم اعلام موضع صریح، دست‌کم امکان آن را رد نکرد.


دو هفته پس از اشغال ساختمان پارلمان عراق از سوی هواداران مقتدی صدر، به نظر می‌رسد ائتلاف رنگارنگ سائرون موفقیتی عینی و ایجابی در فضای سیاسی حاکمان نداشته است.

دو نیروی عمده شیعه حاضر در پارلمان، ائتلاف سائرون و چارچوب هماهنگی، همچنان بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند. در حالی که ترکیب پارلمان مانع از تشکیل دولت جدید شده است و حتی توانایی انتخاب رئیس جمهوری را ندارد، صدر خواهان انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام است و چارچوب هماهنگی، بر تشکیل فوری دولت پیش از برگزاری انتخابات دوباره تاکید می‌کند.

نظرات بینندگان