arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

صالحی امیری: ما در ایران میانجی نداریم / بیش از هر زمان دیگری به «گفتمان سازی» آیت الله هاشمی نیاز است / آیت الله هاشمی یکی از اقطاب سیاسی بود که با مقبولیت این نقش را ایفا می‌کرد

سید رضا صالحی امیری با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری «گفتمان سازی» آیت الله هاشمی لازم است، گفت: ما از یک ضعف گفتمان جدی در جامعه ایران رنج می‌بریم. آقای هاشمی دارای الگوی حکمرانی مطلوب بود؛ آنچه جامعه ایران با آن فاصله زیادی دارد. چون هر روز کسی نگرشی دارد و آن را به عنوان الگو مطرح می‌کند و بعد از چند وقت با شکست مواجه می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جماران: همزمان با سی و دومین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی، مراسم رونمایی از کتاب خاطرات سال ۱۳۷۸ آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «حضور و انصراف» با سخنرانی علی مطهری، غلامحسین کرباسچی، رضا صالحی امیری، محسن هاشمی رفسنجانی و غلامعلی رجایی در خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

سید رضا صالحی امیری در این مراسم با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری «گفتمان سازی» آیت الله هاشمی لازم هست، گفت: ما از یک ضعف گفتمان جدی در جامعه ایران رنج می‌بریم. آقای هاشمی دارای الگوی حکمرانی مطلوب بود؛ آنچه جامعه ایران با آن فاصله زیادی دارد. چون هر روز کسی نگرشی دارد و آن را به عنوان الگو مطرح می‌کند و بعد از چند وقت با شکست مواجه می‌شود.

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه نسل جدید باید بتواند تصویر عاطفی از آیت الله هاشمی را به تصویر عقلانی تبدیل کند، افزود: ما در ایران میانجی نداریم. آیت الله هاشمی یکی از اقطاب سیاسی بود که با مقبولیت این نقش را ایفا می‌کرد و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم. احزاب در ایران هیچ وقت به رسمیت شناخت نشدند و لذا این افراد باید نقش میانجی را ایفا کنند.

وی اظهار داشت: نکته بعدی قدرت اجماع سازی و انسجام سازی آیت الله هاشمی است. ما نیازمند سازوکاری هستیم که بتواند این جامعه را منسجم کند. در جامعه‌ای که انسجام هست باور شکل می‌گیرد. آقای هاشمی توجه جدی به کلمه «ایران» داشت و تعارضی بین گفتمان ایرانی، انقلابی و اسلامی نمی‌دید. آیت الله هاشمی نماد گفتگو با هدف اجماع سازی بود.

صالحی امیری یادآور شد: آیت الله هاشمی با روایت گری جلوی تحریف تاریخ انقلاب را گرفته اند. این ظرفیت روایت گری چرا در مسئولان نظام سیاسی بازنگری نشد؟ به نظر من بزرگترین حق آیت الله هاشمی بر جامعه امروز، روایت گری است.

نظرات بینندگان