arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

لغو سیاست ۶۰ساله فیدل کاسترو؛ کوبا درهایش را به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز می‌کند

کوبا می‌گوید برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته، به خارجی‌ها اجازه می‌دهد تا در خرید و فروش کالا و خدمات در این کشور – چه خرده‌فروشی و چه عمده‌فروشی – سرمایه‌گذاری کنند. این اقدام، تغییری بزرگ برای دولت کمونیستی این کشور است. فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا در دهه ۱۹۶۰ تجارت را در این کشور ملی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: کوبا می‌گوید برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته، به خارجی‌ها اجازه می‌دهد تا در خرید و فروش کالا و خدمات در این کشور – چه خرده‌فروشی و چه عمده‌فروشی – سرمایه‌گذاری کنند.

این اقدام، تغییری بزرگ برای دولت کمونیستی این کشور است. فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا در دهه ۱۹۶۰ تجارت را در این کشور ملی کرد.

اما در پی افزایش قیمت‌ها، کوبا اکنون با شدیدترین بحران اقتصادی خود در دهه‌های اخیر مواجه است؛ بحرانی که نارضایتی عمومی گسترده‌ای به وجود آورده است.

هدف سیاست تازه، مقابله با کمبود کالاهای اساسی مانند غذا و دارو است و تجارت به شکل کامل در این کشور باز نخواهد شد.

مقامات دولتی می‌گویند که از این پس، سرمایه گذاران خارجی می‌توانند به طور کامل یا جزئی مالک عمده‌فروشی‌‌های مستقر در کوبا شوند.

اما به گفته بتسی دیاز ولاسکز، وزیر تجارت خارجی کوبا، این سرمایه‌گذاران بدون نظارت شدید دولت وارد بازار این کشور نخواهند شد، چرا که «بازار دولتی همچنان باید پابرجا بماند.»

الخاندرو خیل، وزیر اقتصاد کوبا نیز گفت که اقدام تازه به «گسترش و تنوع کالا برای مردم و کمک به بازسازی صنایع داخلی کمک می‌کند».

فیدل کاسترو در سال ۱۹۶۹ هرگونه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی خصوصی در کوبا را ملی کرد.

با این حال، لایحه جدید سرمایه گذاری خارجی به این امر اذعان می‌کند که اقتصاد متمرکز دولتی نمی‌تواند کمبود کالاهای اساسی را بدون سرمایه‌گذاری خارجی حل کند.

بر اساس سیاست تازه، کسب و کارهایی که چندین سال است در کوبا مستقر هستند در اولویت قرار خواهند گرفت.

مقامات دولتی می‌گویند که آنها معاملات مربوط به فروش فناوری‌ها و تجهیزات انرژی سبز را که می‌تواند تولید داخلی را تقویت کند، در اولویت قرار خواهند داد.

بر اساس تصمیم دولت کوبا، در آغاز اجرای این سیاست جدید رقابت در بازار وجود نخواهد داشت.

ویل گرانت، خبرنگار بی‌بی‌سی در آمریکای مرکزی و کوبا می‌گوید که انقلابیون تندرو سال‌ها با چنین سیاستی مخالفت کرده‌اند و موفقیت این طرح به هیچ وجه تضمین‌شده نیست.

او می‌افزاید بازار کوبا به شدت توسط دولت کنترل می‌شود و چنین محیطی، گزینه‌ای جذاب برای کسب‌و کار بسیاری از سرمایه گذاران خارجی نیست.

برخی از فروشگاه‌ها در کشور مجبور به ارائه جیره بندی شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان می‌توانند به اقلام ضروری مانند روغن پخت و پز دسترسی داشته باشند.

هزاران نفر خشم خود را از گرانی و کمبود غذا و دارو در اعتراضات سراسر کشور ابراز کرده‌اند.

با این حال، تجمعات عمومی بدون مجوز در کوبا غیرقانونی است و در نتیجه بسیاری از آنها دستگیر شدند.

همه‌گیری ویروس کرونا، یارانه‌های کمتر از ونزوئلا و محدودیت‌ها و اعمال تحریم‌های شدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر این جزیره، همگی به مشکلات اقتصادی آن کمک کرده‌اند.

در ماه مه، ایالات متحده با کاهش تحریم‌های دوره ترامپ علیه کوبا موافقت کرد.

بر اساس اقدامات جدید تصویب شده توسط دولت بایدن، محدودیت‌های سفر و میزان پولی که ساکنان ایالات متحده می‌توانستند برای خانواده‌های خود در کوبا ارسال کنند، کاهش یافت.

در آن زمان، وزیر امور خارجه کوبا از این امر استقبال کرد و گفت که این یک گام کوچک در مسیر درست است.

نظرات بینندگان