arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

دیدار محمد بن سلمان با رهبر جریان حکمت ملی عراق در جده / حکیم: دستیابی به توافق هسته ای جدید تقویت کننده ثبات منطقه است

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در شهر جده با یکدیگر دیدار کردند.واس در این باره گزارش داد که بن سلمان و عمار الحکیم روابط عراق و عربستان سعودی را بررسی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در شهر جده با یکدیگر دیدار کردند.

واس در این باره گزارش داد که بن سلمان و عمار الحکیم روابط عراق و عربستان سعودی را بررسی کردند.

طبق این گزارش، دو طرف همچنین درباره مسائل مشترک دیگر میان دو کشور تبادل نظر کردند.

واس همچنین اعلام کرد که این دیدار با حضور خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع، مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان، عبدالعزیز الشمری، سفیر ریاض در بغداد انجام شد.

عمار الحکیم بامداد پنجشنبه وارد عربستان شد و با معاون وزیر خارجه این کشور در جده دیدار کرد.

محمد اللکاش، از رهبران جریان حکمت ملی عراق امروز در گفتگو با سایت بغداد الیوم اظهار کرد: سفر عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق به عربستان هیچ ارتباطی با بحران سیاسی موجود در عراق ندارد زیرا آن موضوعی مختص عراق است و عمار حکیم نیز با هر گونه دخالت خارجی در این بحران مخالف است و سفر او به عربستان هیچ ارتباطی به نشست گفتگوی ملی که چهارشنبه با نظارت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق انجام شد، ندارد.

اللکاش در ادامه درباره علت سفر عمار حکیم به عربستان دراین مقطع زمانی نیز گفت: این سفر در پاسخ به دعوتی که عربستان در گذشته از حکیم داشت، انجام شد. در واقع این سفر به دلیل شرایط سیاسی عراق به تعویق افتاده بود.

حکیم: دستیابی به توافق هسته ای جدید تقویت کننده ثبات منطقه است

ایرنا نوشت: رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با ولیعهد سعودی بر نقش کشورش در میانجیگری بین تهران و ریاض تاکید کرد و"دستیابی به یک توافق هسته ای جدید را فرصتی برای نگاه مثبت به آینده و کمک به حمایت از ثبات منطقه ای" دانست.

به گزارش سایت میدل ایست نیوز،سید عمار حکیم رهبرجریان حکمت ملی عراق امروز جمعه بعد از دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در جده در توییتی نوشت که "در این دیدار روابط تاریخی بین دو کشور و راه های تقویت و تحکیم آن در راستای تثبیت روابط و تعمیق پیوندهای برادرانه" مورد بحث قرار گرفت".

وی افزود:در این دیدار همچنین به اهمیت انسجام بین دو کشور برادر و همسایه و تاثیر مثبت آن بر بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و علمی به ویژه با توجه به اینکه دو کشور ثقل اقتصادی منطقه ای و بین المللی محسوب می شوند، اشاره کردیم.

حکیم با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری از افزایش کنونی قیمت نفت در توسعه زیرساخت صنعتی و اقتصادی دو کشور گفت: طرح های توسعه ای ولیعهد عربستان به ویژه چشم انداز 2030 این کشور و بازتاب های این طرح های مثبت بر همه کشورهای منطقه به ویژه عراق را تحسین کردیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق به تحولات سیاسی عراق، اشاره و تاکید کرد که گفت وگو بین طرف های مختلف، بهترین راه برای دستیابی به راه حل های راضی کننده برای بن بست کنونی در عراق است و تاکید کرد که راه حل ها باید از سوی عراق و بدون هیچگونه فشار خارجی باشد.

وی در ادامه به اهمیت حمایت عربستان از حل بحران آب و هوایی عراق اشاره و بر لزوم ایجاد راه حل علمی برای کمک به جلوگیری از پیامدهای خطرناک این بحران تاکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن تحسین آتش بس بشردوستانه در یمن و لزوم تثبیت آن و ایجاد راه حل نهایی برای بحران در این کشور عربی که رنج آن به طول انجامیده، به اهمیت ثبات در منطقه خلیج فارس اشاره کرد.

وی همچنین به "نقش عراق در میانجیگری بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان و بازتاب های مثبت آن بر ملت های منطقه را اشاره" و تاکید کرد که "دستیابی به یک توافق هسته ای جدید بایستی فرصتی برای همه طرف ها باشد که به آینده مثبت بنگرند وبه دنبال مشترکاتی باشند که به حمایت از ثبات منطقه کمک می کند."

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پایان بر اهمیت اتخاذ تصمیمات رضایت بخش برای ملت های عرب در نشست آتی سران کشورهای عربی در الجزائر برای پایان وضعیت ناکامی در میان ملت عرب و تاکید بر محوریت قضیه فلسطین و اهمیت تداوم آن به عنوان نمادی برای یکپارچه کردن ملت های عرب اشاره کرد.

نظرات بینندگان