arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۱۰۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۱۸ تير ۱۳۹۱

دانشگاه امام صادق(ع) ارث کيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاري آريا نوشت: در خبريکي ازخبرگزاري ها آمده بود که آيت الله مهدوي کني در مراسمي چنين گفته است :"دانشگاه امام صادق (ع) زماني وابسته به دانشگاه هاروارد آمريکا بود و مسئوليت آن نيز برعهده يک آمريکايي بود اما وعده خدا محقق شد و هم اکنون اين دانشگاه به من که يکي از بندگان صالح خدا هستم ارث رسيد‌."

اين اظهار نظر آيت الله مهدوي کني چندين سوال را در ذهن هر مخاطبي که اين جملات را بخواند يا بشنود ايجاد مي کند. نخستين نکته اي که به ذهن مي رسد شايد اين باشد که احتمالا خبرنگار يا رسانه اي که اين جملات را درج کرده دچار خطا شده و اشتباها اين سخنان را به ايشان نسبت داده است.

دومين احتمالي که مطرح مي شود اين است که حتما جناب آيت الله به مزاح اين سخنان را مطرح کرده است که احتمال آن زياد است.

اما چنانچه نه خبرنگار و رسانه اشتباه کرده و نه ايشان قصد مزاح داشتند ؛ سوالات بيشتري در اين باب ايجاد خواهد کرد.يکي آن که آيا آيت الله مهدوي کني که از معلمان اخلاق هستند؛خويشتن را در رسانه ها با کنار گذاشتن هرگونه تواضعي با قاطعيت به عنوان "عبد صالح" مطرح مي کنند ؛ اين ادبيات اگر جدي بيان شده باشد؛آنهم از يک معلم اخلاق جاي پرسش دارد؟در منابع شيعه و اهل سنّت احاديث فراوانى در مورد تواضع به چشم مى خورد كه بعضى درباره اهميّت تواضع است و بعضى درباره علامت و آثار متواضعان و يا ثمره تواضع و حد و آداب آن مى باشد.

در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: روزى فرمود: «مَا لِى لاَ اَرى عَلَيْكُمْ حَلاَوَةَ الْعِبَادَةِ؟! قَالُوا وَ مَا حَلاَوَةُ الْعِبَادَةِ؟ قَالَ التَّوَاضُعُ!; چه مى شود كه شيرينى عبادت را در شما نمى بينم؟ عرض كردند: شيرينى عبادت چيست؟ فرمود: تواضع است!»ناگفته پيداست حقيقت عبادت نهايت خضوع در برابر پروردگار است. كسى كه شيرينى خضوع و تواضع در برابر خدا را دريابد در برابر خلق خدا نيز متواضع است.قصد نداريم احاديثي در اين زمينه ارايه کنيم که آيت الله مهدوي کني خود در اين زمينه استاد بوده ونيک از آنها مطلعند. اما نکته ديگر در باب به ارث رسيدن دانشگاه امام صادق (ع) به ايشان است.تا آنجا که مي دانيم دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان يك دانشگاه اسلامي غير دولتي، براي آموزش و توسعه دانش مبتني آموزه‌هاي وحياني و معارف اسلامي پايه‌گذاري شده است. منابع مالي دانشگاه هم موقوفات و کمک‌هاي خيرين است .

 هيأت مؤسس اين دانشگاه را نيروهاي انقلابي تشکيل مي‌دادند؛ شخصيت‌هايي چون حضرت آية الله خامنه‌اي دام ظله العالي و حضرات آيات مرحوم مشكيني، مهدوي كني، اميني، امامي كاشاني، نوري همداني و ... و برخي ديگر همچون آقايان دکتر اسرافيليان، نويد، خانيان و مرحوم معيني. رياست عاليه هيأت امناي دانشگاه با مرحوم آيت‌الله منتظري بود که پس از برکناري ايشان از قائم‌مقامي رهبري، عملا از اين منصب نيز کنار نهاده شدند.رياست اين دانشگاه بر عهده حضرت آيت الله مهدوي کني، قرار گرفت و تا کنون نيز ادامه دارد.

از همان بدو تأسيس ايشان با بهره از ياري آيت الله باقري کني، برادرشان به عنوان قائم‌مقام به اداره اين دانشگاه پرداختند .اما سخن آيت الله مهدوي کني در باب ارث را دو گونه مي توان برداشت کرد.نخست آن که منظورشان مديريت و خدمت گذاري در مسير رشد علمي دانشجويان دانشگاه است و ديگري "ارث" به معناي حقوقي که مبتني برآن ارث به کليه اموال، عناوين، بدهي‌ها، حقوق و وظايف شخص پس از مرگش گفته مي‌شود که به شخص ديگري منتقل مي‌گردد.

ترديد داريم منظور آيت الله مهدوي کني از ارث به اين معنا بوده و هدف "ملک شخصي" دانستن دانشگاه امام صادق باشد. از آنجا که در متن خبر مذکور مشخص نيست که کدامين وجهه نظر منظور آيت الله مهدوي بوده است؟منتظر پاسخ مسئولان دانشگاه براي پيراستن چهره ايشان از پيرايه و پرسش هاي مطرح شده در سايت هاي خبرداخل و خارج که آن را سوژه خبرسازي کرده اند؛ مي باشيم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
یک ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
43
3
من کامنت برای خبر اولتون درباره آقای مهدوی کنی گذاشتم وگفتم شان ایشان بالاتر است ازاینکه این حرف را زده باشد کسی که وقتی آقای هاشمی رفسنجانی با حضور ایشان دیگر کاندید مجلس خبرگان نشد وایشان هم برای احرتام به آقای رفسنجانی گفت : آقای رفسنجانی این مسئولیت را به من تفویض کردند،انتخاب جان ازاینکه به طور غیر مستقیم خبر اول را اصلاح کردی ممنونم واقعا گل کاشتی ،این یعنی یک خبرگزاری آزاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
0
17
عجبا !!!!!!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
0
24
اگر این حرف را یکی از اصلاح طلبها زده بود باز هم اینهمه احتمال مثبت میدادین .قربان برم خدا را یک بام و دو هوارا
نظرات بینندگان