arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۱۹ تير ۱۳۹۱

پیروزی لیبرالها درلیبی برخلاف مصر و تونس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


برخلاف مصر و تونس در لیبی اسلامگرایان پیروزنشدند و لیبرالها بر پیشی گرفتن خود در انتخابات در اکثریت منطقه های لیبی تاکید کردند.


به گزارش خبرگزاری ابنا ـ احزاب ائتلافی لیبرال در کشور لیبی روز یک شنبه اعلام کردند : گزارش های اولیه حاکی از پیشی گرفتن احزاب ائتلافی لیبرال بر رقیبان خود، در انتخابات قانون گذاری که روز یک شنبه برگزار شد، می باشند.

این در حالی است که رقیبان اسلام گرا، بر پیشی گرفتن چشم گیر و واضح لیبرالها در پایتخت و بنغازی اعتراف کرده اند.

«فیصل کریکشی» دبیر کل سازمان نیروهای ملی متحد لیبی، که بیش از 40 حزب کوچک را در بر می گیرد، گفت: گزارش های اولیه نشان می دهد احزاب ائتلافی لیبرال در بیشتر نهادهای انتخاباتی از رقیبان خود پیشی گرفته اند.

وی افزود: ترجیح می دهم تا اعلام نتایج رسمی و قطعی که از سوی نهاد عالی برگزاری انتخابات اعلام می شود، از گفتن اطلاعات بیشتر خودداری کنم.

همچنین یکی از رهبران برجسته حزب اسلام گرا در لیبی روز یکشنبه اعتراف کرد که حزب ائتلافی لیبرال پیش روی چشم گیر و واضحی در دو شهر طرابلس و بنغازی داشته اند.

«محمد صوان» رهبر حزب العدالة و البناء الاسلامی که  از اخوان المسلمین مصر الهام می گیرد، ساعاتی بعد از شروع رسمی رای گیری گفت: اتحاد نیروهای ملی نتایج خوبی در بعضی از شهرها ایجاد کرده است و این انسجام و اتحاد، باعث کثرت طرفدار در طرابلس و بنغازی به نفع اتحاد نیروهای ملی شده است.

تعدادی از مسئولین برگزاری انتخابات تاکید کردند: لیبرالها پیروزی چشم گیری را در بیشتر مراکز و نهادهای انتخاباتی احراز کرده اند و به این موضوع اشاره کردند که؛ نسبت درصد پیشی گرفتن احزاب لیبرال در بعضی حوزه های رای گیری به 90 درصد می رسد همان طور که این وضعیت در منطقه ابوسلیم واقع در پایتخت این گونه است.

در این انتخابات 80 کرسی از کل 200 کرسی متعلق به احزاب می باشد که در حال حاضر گروه ها و احزاب برای آن رقابت می کنند و 120 کرسی مابقی مجلس، متعلق به نامزدهای مستقل می باشد.

خاطر نشان می شود، اولین انتخابات پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی از عصر شنبه این هفته آغاز شده است و انتظار می رود که نهاد عالی برگزاری انتخابات نتایج رسمی را در عصر روز دوشنبه یا سه شنبه اعلام نمایند.

نظرات بینندگان