arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱

بلومبرگ: ۱۵۰۰ نفر براثر حوادث طبیعی در افغانستان کشته شدند

بلومبرگ گزارش داده است که افغانستان با وضعیت وخیمی مواجه بوده و نیمی از جمعیت این کشور با کمبود غذا مواجه هستند و به دنبال قطع کمک‌های خارجی تولید ناخالص ملی در این کشور 40 درصد کاهش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: بلومبرگ گزارش داد که طی دو ماه گذشته 1500 نفر براثر حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله در افغانستان جان خود را از دست داده و 2 میلیارد دلار به زیر ساخت و اموال مردم آسیب وارد شده است.

 بلومبرگ گزارشی از وقوع حوادث طبیعی در افغانستان و آمار تلفات سیل و زلزله در این کشور ارائه کرده است. 

این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام طالبان گفته است که 1570 نفر طی دو ماه گذشته براثر وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله کشته و بیش از 6 هزار نفر نیز مصدوم شدند. 

این مقام ارشد طالبان همچنین درباره تلفات مالی حوادث طبیعی نیز گفته است که سیل و زلزله 2 میلیارد دلار به زیرساخت و اموال مردم آسیب وارده کرده است. 

وی گفته است که سیل ناگهانی در بیش از 20 ولایت 635,000 هکتار زمین کشاورزی را تخریب کرده و همچنین 35هزار خانه و 4 هزار پنل خورشیدی به صورت جزیی یا کامل ویران شدند. 

بلومبرگ گزارش داده است که افغانستان با وضعیت وخیمی مواجه بوده و نیمی از جمعیت این کشور با کمبود غذا مواجه هستند و به دنبال قطع کمک‌های خارجی تولید ناخالص ملی در این کشور 40 درصد کاهش یافته است. 

همچنین سازمان ملل گفته است اقتصاد افغانستان طی سال جاری نیز 5 درصد کاهش خواهد یافت. 

این در حالی است که «امیرخان متقی»، وزیر خارجه دولت موقت طالبان روز گذشته در نشستی با موضوع «جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی» از جامعه جهانی و نهادهای خیریه خواست که به آسیب‌‌دیدگان سیل اخیر در افغانستان کمک کنند.

وی افزود: به دلیل گستردگی خسارت وارده، هیات حاکمه افغانستان به تنهایی قادر به رسیدگی به آسیب‌دیدگان سیل اخیر نیست.

این مقام طالبان ادامه داد: زیان‌های جانی و مالی حوادث طبیعی اخیر در افغانستان هنگفت بوده و سیل‌زدگان بیش از هر زمان دیگری به کمک و حمایت کشورها و نهادهای بین المللی نیاز دارند. 

متقی با آمار تلفات سیل نیز اشاره کرد و گفت: در سیل اخیر در مناطق افغانستان 200 نفر کشته و 300 تن مصدوم شدند و همچنین هزاران منزل مسکونی و زمین کشاورزی نیز تخریب شده است.

گفتنی‌ است که در بیش از یک ماه اخیر، ریزش باران و سرازیر شدن سیل ویرانگر در بیشتر از ۲۵ ولایت افغانستان، تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی به مردم وارد کرده است.

پیش از این نیز دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نیز اعلام کرده است که  طی هفته گذشته سیل ناگهانی در چندین ولایت افغانستان جان 60 نفر را گرفته است.

این نهاد گفته است که در کنار خسارت جانی، سیل اخیر افغانستان 800 خانه را در ولایت‌های کنر، لغمان، ننگرهار  و پروان تخریب کرده است.

نظرات بینندگان