arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۱

هشدار ! در دام کلاهبرداران لینکدین نیافتید!

افرادی در لینکدین که خود را فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های معتبر و کارمندان شرکت‌های فناوری برتر جا می‌زدند، میلیون‌ها دلار از کاربران این شبکه اجتماعی کلاهبرداری کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرآنلاین: افرادی در لینکدین که خود را فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های معتبر و کارمندان شرکت‌های فناوری برتر جا می‌زدند، میلیون‌ها دلار از کاربران این شبکه اجتماعی کلاهبرداری کردند.
 
 اگر فقط به صفحه لینکدین این کلاهبرداران نگاه می کردید، مطمئناً فکر می کردید که یک مهندس درجه یک هستند. مای لینژنگ یکی از این افراد است که به گفته خود با مدرک لیسانس از Tsinghua، برترین دانشگاه چین، و مدرک کارشناسی ارشد در ساخت نیمه هادی از UCLA، کار خود را در Intel و KBR، یک شرکت فناوری فضایی، آغاز کرده است و در سال ۲۰۱۳ در SpaceX به کار خود پایان داده است و او اکنون یک تکنسین ارشد است.
 
همه چیز آنطور که به نظر می رسد نیست
در واقعیت مای علیرغم اینکه ۱۸ سال دارد و در ایالات متحده آمریکا ساکن است، تمام عناوین شغلی، مدرک‌ها و مکان‌های شرکت خود را به زبان چینی نوشته است. او مدرک لیسانس خود رادر رشته مدیریت بازرگانی گرفته است و علاوه بر این، مردی که در عکس پروفایل او قرار دارد، جوانتر از سن اعلام شده مای به نظر می رسد. این تصویر، همانطور که مشخص است، از اینستاگرام اینفلوئنسر کره ای یانگ این مو به سرقت رفته است. در واقع هیچ یک از اطلاعات این صفحه درست نیست.
 
 
پروفایل «Mai Linzheng» در واقع یکی از میلیون‌ها صفحه تقلبی است که در لینکدین برای فریب دادن کاربران به کلاهبرداری راه‌اندازی شده است، که اغلب شامل سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و هدف قرار دادن افراد چینی تبار در سراسر جهان است. کلاهبردارانی مانند Mai ادعا می‌کنند که به مدارس و شرکت‌های معتبر وابستگی دارند تا قبل از برقراری ارتباط با سایر کاربران، از اعتبار جعلی خود برای ایجاد رابطه و تله مالی استفاده کنند.
 
 
 
افزایش ۷ درصدی حذف پروفایل‌ها در لینکدین
از سال گذشته با افزایش کاربران لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی این چنین کلاهبرداری‌ها نیز گسترش یافته است؛ به گفته اسکار رودریگز، مدیر ارشد اعتماد، حریم خصوصی و ارزش سهام لینکدین، در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، این شبکه اجتماعی به دلیل گسترش هویت های جعلی، پروفایل‌های بیشتری را نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۱ حذف کرده است، برآوردها حاکی از آن است که حذف پروفایل‌ها توسط لینکدین در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۷ درصد بیشتر بوده است.
 
 
کلاهبردارانی که در شبکه‌های اجتماعی مشغول هستند از نظر تعداد دفعات تطبیق تاکتیک‌ها بسیار پیچیده و فعال هستند؛ در حال حاضر، قربانیان میلیون‌ها دلار را از طریق کلاهبرداری‌هایی که در این پلتفرم ایجاد شده از دست داده‌اند. تابستان امسال، FBI اعلام کرد که این کلاهبرداری‌ها را بررسی می کند و با قربانیان برای شناسایی بازیگران و غیرفعال کردن حساب های آنها همکاری خواهد کرد، حتی اگر جبران خسارات مالی تقریباً غیرممکن باشد.
 
شان راگان، مامور ویژه اف‌بی‌آی و مسئول دفاتر سانفرانسیسکو و ساکرامنتو در ماه ژوئن به CNBC گفت: کلاهبرداران همیشه به راه‌های مختلف برای قربانی کردن مردم و شرکت‌ها فکر می‌کنند. و آنها وقت خود را صرف تعریف اهداف و استراتژی‌ها و ابزارها و تاکتیک های خود می کنند. او کار این جنایتکاران را "تهدید مهم" خواند.
 
دعوت کارمند اسپیس ایکس از کاربران لینکدین
در مقطعی در ماه ژوئیه، بیش از ۱۰۰۰ پروفایل لینکدین برای افرادی وجود داشت که مانند "Mai Linzheng" مدعی بودند که از دانشگاه Tsinghua فارغ التحصیل شده اند و در SpaceX کار می کنند. این رقم چشمگیر حتی باعث شد تا تأثیرگذاران وطن پرست چینی از فرار مغزها ابراز تاسف کنند و فارغ التحصیلان دانشگاه های چینی را به بی وفایی به کشورشان متهم کنند.
 
 
همه آنها از Tsinghua فارغ‌التحصیل شدند و برای ادامه تحصیل به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی یا دانشگاه‌های معروف مشابه رفته‌اند. علاوه بر این، همه آنها در یک شرکت خاص در شانگهای کار می‌کنند. بدیهی است که این داده‌ها جعلی است.
 
 
 
قصابان خوک چه کسانی هستند؟
تقریباً در همان زمان، این پدیده توجه گریس یوئن، سخنگوی سازمان جهانی ضد کلاهبرداری (GASO) را به خود جلب کرد، گروهی داوطلب که «کلاهبرداری های قصابی خوک» را ردیابی می کند. کلاهبرداران درگیر در این عمل که از اوایل سال ۲۰۱۷ در چین فعالیت آنها آغاز شد، پروفایل های جعلی در سایت های رسانه های اجتماعی یا سایت های دوستیابی ایجاد می کنند، با قربانیان ارتباط برقرار می کنند، روابط مجازی و اغلب عاشقانه ایجاد می کنند و در نهایت قربانیان را متقاعد می کنند که دارایی های خود را به حساب آنها منتقل کنند. خود کلاهبرداران نام "قصاب خوک" را به وجود آوردند و فرآیند فشرده و طولانی مدت جلب اعتماد قربانیان را با پرورش خوک برای سلاخی مقایسه کردند.
 
 
در حالی که این حساب‌های جعلی برای لینکدین نسبتاً جدید هستند، مدت‌هاست که در سایر پلتفرم‌ها نفوذ کرده‌اند. یوئن می‌گوید:" کلاهبرداران شاید پس از اینکه سایت‌های دوستیابی سعی در سرکوب آن‌ها داشتند، به لینکدین رفتند."
 
از طرق خاصی، لینکدین یک راه عالی برای کلاهبرداران است تا دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهند. یوئن می‌گوید:" شما ممکن است قبلاً ازدواج کرده باشید و در سایت‌های دوستیابی حضور نداشته باشید، اما احتمالاً یک حساب کاربری لینکدین دارید که گهگاه آن را چک می‌کنید."
 
یک کلاهبردار در لینکدین ممکن است سعی کند از طریق تجربه کاری مشترک، زادگاه مشترک یا احساس زندگی در یک کشور خارجی با شخصی ارتباط برقرار کند. بیش از ۶۰ درصد از قربانیانی که به GASO مراجعه کرده اند، مهاجران چینی هستند یا تبار چینی دارند، که برای میل به همراهی به این کلاهبرداران تکیه می کنند. ادعاهای جعلی مبنی بر فارغ التحصیلی از دانشگاه های برتر چین، که ورود به آن بسیار دشوار است، همچنین به کلاهبرداران کمک می کند تا محترم شمرده شوند.
 
 
قصابان خوک چقدر پول به جیب زدند؟
در حالی که کلاهبرداری‌های قصابی خوک‌ها که شهروندان چینی را هدف قرار می‌دهند، تنها نوع کلاهبرداری نیست که در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین اتفاق می‌افتد، اما از نظر میزان خسارات مالی که ایجاد کرده‌اند، استثنایی هستند. GASO نزدیک به ۵۵۰ قربانی را شناسایی کرد و میانگین خسارت را ۵۲۰۰۰ دلار محاسبه کرد که در مقایسه با متوسط ضرر مالی ناشی از کلاهبرداری در ایالات متحده که ۵۰۰ دلار تخمین زده شده است رقم بالایی است.
 
بازار رمزارز بازیچه دست کلاهبرداران
برای یکی از قربانیان، زنی حدوداً ۴۰ ساله که در کالیفرنیای شمالی زندگی می‌کند و خواسته‌است تا نام آن فاش نشود، این کلاهبرداری در حوزه بازار رمزارز اتفاق افتاده است؛ به گفته این قربانی صحبت‌ها با دوست لینکدینی در خصوص کار، زندگی، تحصیلات و فعالیت‌های حسابداری آغاز شد و ادامه پیدا کرد و کلاهبردار که خود را حسابدار معرفی کرده بود به قدری قابل اعتماد و دوستانه رفتار می‌کرد که قربانی حس پیدا کردن دوست جدیدی را داشته است.
 
به زودی، "حسابدار" شروع به گفتن به او در مورد پتانسیل درآمد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کرد. قربانی که خودش یک حرفه‌ای در امور مالی بود، تحقیقات خودش را انجام داد و فکر کرد که می‌فهمد دوست جدیدش در مورد چه صحبت می‌کند. کلاهبردار او را راهنمایی کرد تا از طریق کوین بیس، یک صرافی رایج رمزنگاری مستقر در ایالات متحده، ۱۰۰۰۰ دلار را به ارز دیجیتال تبدیل کند و سپس دارایی های رمزنگاری شده را به یک پلتفرم جداگانه واریز کند تا بتواند سرمایه گذاری کند.
 
در ابتدا همه چیز خوب به نظر می رسید. او با موفقیت می‌توانست سود سرمایه‌گذاری خود را از کیف پول رمزنگاری برداشت کند، بنابراین بیشتر پول گذاشت و اجازه داد در حسابش بماند. اما دو ماه بعد، زمانی که او می خواست مبلغ بیشتری را برداشت کند، پلتفرم دیگر به او اجازه نداد.
 
در نهایت، او متوجه شد که پلتفرم سرمایه‌گذاری به اصطلاح دوستش تقلبی است و فقط برای به دام انداختن افرادی مانند او ساخته شده است. او در مجموع بیش از یک میلیون دلار از دست داد.
 
معرفی کریپتو برای این نوع کلاهبرداری ها نسبتاً جدید است. کلاهبردار سنتی اغلب از قربانیان می‌خواهد که حواله‌ای را به یک حساب بانکی تقلبی انجام دهند، به یک پلتفرم قمار بپیوندند یا در دارایی‌هایی مانند قراردادهای آتی نفت خام سرمایه‌گذاری کنند.
 
 
رمزارزها ۷۷ درصد موارد کلاهبرداری را شامل می‌شوند
اما طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط GASO، رمزارز به‌عنوان روشی جدید برای کلاهبرداری در حدود ژانویه ۲۰۲۱ پدیدار شد و اکنون در ۷۷ درصد مواردی که این گروه ثبت کرده است، استفاده می‌شود. کریپتو کمتر قابل ردیابی است و برای تراکنش‌های فرامرزی راحت‌تر است و واسطه‌های کمتری مانند بانک‌ها را شامل می‌شود که به طور بالقوه می‌تواند به قربانیان خطرات کلاهبرداری هشدار دهد. گزارش FTC در ژوئن نشان می دهد که از سال گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار ارز دیجیتال به دست کلاهبرداران از دست رفته است که بیش از هر روش پرداخت دیگری است.
 
مشابه آنچه که قربانی مستقر در کالیفرنیا تجربه کرد، معمولاً از اهداف خواسته می‌شود تا از طریق پلتفرم‌های قانونی مانند کوین‌بیس یا بایننس، ارزهای دیجیتال بخرند و سپس ناآگاهانه دارایی‌ها را به کیف پول‌های رمزنگاری کلاهبرداران که به عنوان پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری پنهان می‌شوند، واریز کنند.
نظرات بینندگان