arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۱

چین: باید مقامات افغانستان را به ایجاد یک ساختار فراگیر تشویق کنیم

رئیس جمهور چین با تأکید بر ضرورت تعامل با افغانستان اظهار داشت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید اطمینان حاصل کنند گروه تماس این سازمان و سازوکار هماهنگی و همکاری میان همسایگان افغانستان همچنان نقش خود را ایفا می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: رئیس جمهور چین اظهار داشت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید دولت موقت طالبان را به ایجاد یک ساختار فراگیر سیاسی تشویق کنند.

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین با تأکید بر ضرورت تعامل با افغانستان اظهار داشت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید اطمینان حاصل کنند گروه تماس این سازمان و سازوکار هماهنگی و همکاری میان همسایگان افغانستان همچنان نقش خود را ایفا می‌کند.

وی با درخواست برای ایجاد دولت فراگیر در افغانستان افزود: ما باید مقامات افغانستان را تشویق کنیم تا یک ساختار سیاسی گسترده و فراگیر ایجاد کنند و زمینه پرورش تروریسم را نیز از بین ببریم.

گفتنی است که سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیز در پایان نشست دو روزه خود در سمرقند در بیانیه‌ای مشترک، ایجاد دولت فراگیر در افغانستان را مهم دانسته بودند.

در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو بر این باورند که داشتن یک دولت فراگیر در افغانستان با نمایندگانی از تمام گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی جامعه افغانستان بسیار مهم است.

بیانیه همچنین حل سریع اوضاع در افغانستان را از مهمترین عوامل حفظ و تقویت امنیت و ثبات در منطقه می‌داند.

رئیس جمهور چین در حالی بر از بین بردن زمینه پرورش تروریسم تأکید می‌کند که پیش از این نیز «شوکت میرضایف» رئیس جمهور ازبکستان هشدار داده بود: تشدید تحریم‌ها و انزوای بیشتر مقامات کنونی افغانستان(طالبان)، ناگزیر به افزایش افراط‌گرایی در داخل کشور و تبدیل این کشور به سکوی پرشی برای سازمان‌های تروریستی منجر خواهد شد.

 
نظرات بینندگان