arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۳۳۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۳ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۱

دستاورد بزرگ دانشمندان: برای اولین بار یک قطعه فلز در مدار زمین برش داده شد

شرکت فضایی نانورکس (Nanoracks) با انجام فرآیند برش فلز در مدار برای اولین بار، در زمینه ساخت‌و ساز و تولیدات فضایی، تاریخ‌سازی کرد. استفاده از این تکنیک در توسعه نسل بعدی ایستگاه‌هایی فضایی که در مقیاس بسیار بزرگتری ساخته می‌شوند، مهم خواهد بود. کل این فرآیند (برش یک نمونه کوچک از فولاد) حدود یک دقیقه طول کشید و دانشمندان موفق شدند تا در همین زمان کوتاه، آن را با موفقیت انجام دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت فضایی نانورکس (Nanoracks) با انجام فرآیند برش فلز در مدار برای اولین بار، در زمینه ساخت‌و ساز و تولیدات فضایی، تاریخ‌سازی کرد. استفاده از این تکنیک در توسعه نسل بعدی ایستگاه‌هایی فضایی که در مقیاس بسیار بزرگتری ساخته می‌شوند، مهم خواهد بود.

Nanoracks و شرکت مادر آن یعنی Voyager Space، این ماموریت با نام Outpost Mars Demo-1 را در ماه می پس از رسیدن به فضا در پرتاب Transporter 5 شرکت اسپیس ایکس انجام داده‌اند و اکنون جزئیات بیشتری درباره آن منتشر شده است. در طول این فرآیند، قطعه‌ای از فلز مقاوم در برابر زنگ زدگی، با استفاده از تکنیکی به نام فرز اصطکاکی برش داده شد.

کل این فرآیند (برش یک نمونه کوچک از فولاد) حدود یک دقیقه طول کشید و دانشمندان موفق شدند تا در همین زمان کوتاه، آن را با موفقیت انجام دهند.

برش فلز در فضا با کمک بازوی رباتیک

همچنین این کار با همکاری شرکت Maxar Technologies انجام شد که بازوی رباتیکی برش دهنده فلز را توسعه داد. بازوی ساخته شده از یک فرز اصطکاکی موجود در بازار استفاده می‌کرد و کل ساختار در فضاپیمای Outpost قرار گرفته بود اطمینان حاصل شود که هیچ زباله‌ای وارد مدار نمی‌شود. در واقع، یکی از اهداف اصلی این ماموریت، عدم تولید زباله بود که دانشمندان موفق به انجام آن نیز شدند.

Nanoracks در ماموریت خود از نوعی فلز شبیه به مرحله بالایی موشک استفاده کرده است، زیرا هدف بلندمدت این شرکت اصلاح مرحله بالایی موشک‌ها و تبدیل آن‌ها به سکوهای مداری است. مارشال اسمیت، معاون ارشد سیستم‌های فضایی Nanoracks به وب‌سایت TechCrunch توضیح می‌دهد:

«ما دائما در حال راه‌اندازی مراحل بالایی هستیم. در بلند مدت، می‌توان چندین مورد از آن‌ها را متراکم کرد و به اطراف جابجا کرد تا با یکدیگر در تماس باشند و ساختارهای بزرگی را ایجاد کنند که بتوان از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد.»

به گفته اسمیت، این تازه آغاز یک مرحله بسیار بزرگتر محسوب می‌شود. در آینده، Nanoracks تلاش می‌کند تا این کار را در مقیاس بزرگتری انجام دهد تا در نهایت این کار در سازه‌های فضایی بسیار بزرگتری کاربرد داشته باشد.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان