arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۷۴۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

عربستان بزرگترین تامین کننده نفت چین شد

با وجود افزایش عرضه روسیه، عربستان سعودی در ماه آگوست اولین تامین کننده نفت چین شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: بر اساس گزارش منابع خبری عنوان بزرگترین صادرکننده نفت برای نخستین بار در چهار ماه گذشته، به عربستان سعودی رسید.

با وجود افزایش عرضه روسیه، عربستان سعودی در ماه آگوست اولین تامین کننده نفت چین شد.

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که واردات نفت چین از روسیه در ماه آگوست ، 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته افزایش یافت؛ اما عنوان بزرگترین صادرکننده نفت برای نخستین بار در چهار ماه گذشته، به عربستان سعودی رسید.

داده‌های اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که واردات نفت روسیه شامل نفتی که از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و به صورت دریابرد از بنادر اروپایی و خاور دور روسیه ارسال شد، در ماه میلادی گذشته به 8.342 میلیون تن معادل 1.96 میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با رکورد دو میلیون بشکه در روز در ماه مه، میزان کمی کاهش داشت. چین بزرگترین خریدار نفت روسیه است.

واردات نفت روسیه به چین با ادامه خرید نفت ارزان روسیه از سوی پالایشگاه‌های خصوصی، افزایش یافت و سهم صادرات از غرب آفریقا و برزیل را کاهش داد.

چین خرید نفت را برای سود بردن از تخفیف‌های زیاد نفت روسیه که در پی کاهش خرید اروپایی‌ها در جست و جوی بازارهای جدید است، افزایش داده است.

با این حال، واردات نفت چین از عربستان سعودی در ماه گذشته افزایش یافت و به 8.475 میلیون تن یا 1.99 میلیون بشکه در روز رسید که افزایش 5 درصدی نسبت به ماه آگوست سال گذشته را نشان می دهد.

عربستان سعودی همچنین بزرگترین تامین کننده سالانه نفت چین باقی می ماند، زیرا در دوره ژانویه تا آگوست 58.31 میلیون تن نفت ارسال کرد که 0.3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت، در مقایسه با 55.79 میلیون تن از روسیه که 7.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

واردات نفت خام چین در ماه اوت 9.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، زیرا اختلال در پالایشگاه‌های دولتی و همچنین تولید کمتر در پالایشگاه‌های خصوصی به دلیل حاشیه سود ضعیف، خرید را محدود کرد.

خرید چشمگیر نفت روسیه توسط واردکنندگان چینی، به ضرر صادرکنندگان رقیب از جمله آنگولا و برزیل شد و صادرات این دو کشور به چین در اوت بر مبنای سالانه به ترتیب 34 درصد و 47 درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش رویترز چین از آمریکا واردات نفت نداشت.

پیش از این عربستان سعودی موقعیت خود را به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت چین از دست داد ، پس از اینکه واردات پکن از روسیه در ماه مه سال جاری به سطوح بی سابقه‌ای افزایش یافت.

نظرات بینندگان