arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

جوابیه شورای اطلاع رسانی دولت به «انتخاب»: سخنان رئیسی درمورد حجاب زنان ایرانی یک بحث تاریخی بوده و مربوط به ۴۰ سال اخیر نیست

در پی انتشار مصاحبه رئیس جمهوری با شبکه CBS آمریکا در «انتخاب» تحت عنوان «زنان در ایران به عنوان یک امر خودجوش حجاب را رعایت می‌کنند / اصلا کسی به آن‌ها تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند»، شورای اطلاع رسانی دولت ضمن ایراد اتهام جعل به «انتخاب»، اعلام می کند که رئیسی چنین منظوری نداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی انتشار مصاحبه رئیس جمهوری با شبکه CBS آمریکا در «انتخاب» تحت عنوان «زنان در ایران به عنوان یک امر خودجوش حجاب را رعایت می‌کنند / اصلا کسی به آن‌ها تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند»، شورای اطلاع رسانی دولت ضمن ایراد اتهام جعل به «انتخاب»، اعلام می کند که رئیسی چنین منظوری نداشته است.

متن جوابیه شورای اطلاع رسانی دولت در زیر می آید:

«سایت انتخاب برای بخشی از گفتگوی رئیس‌جمهور با شبکه تلویزیونی CBS آمریکا، تیتری کاملا جعلی و تحریف‌آمیز انتخاب کرده و با نقل قول مستقیم از رئیس‌جمهور نوشته است: "زنان در ایران به عنوان یک امر خودجوش حجاب را رعایت می‌کنند/ اصلا کسی به آنها تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند".

برخلاف تیتر تحریف‌شده سایت انتخاب، متن کامل سخنان رئیس‌جمهور مشخص می‌کند که آیت‌الله رئیسی در حال توضیح درباره رعایت اخلاق، عفت و حریم‌های زندگی توسط زنان ایرانی در طول تاریخ کشور است و مربوط به 40 سال اخیر هم نیست. در بخش دیگری هم ایشان تاکید می کنند که در مسائل اجتماعی هم مردم خودشان رعایت می‌کنند یعنی می‌دانند قانونی وجود دارد و به این قانون همه پایبند هستند. اگر در مواردی هم خلاف قانون دیده شود تاکید شده که به هیچ عنوان کسی حق ندارد که برخوردهای فراقانونی و خلاف مقررات داشته باشد.

اما سایت انتخاب، با تقطیع تحریف‌آمیز سخنان رئیس‌جمهور، در نقل قول مستقیم از ایشان این اظهارات را به حجاب ربط داده و نوشته است: زنان در ایران به عنوان یک امر خودجوش حجاب را رعایت می‌کنند.

متن کامل سوال و جواب گفتگوی رئیس‌جمهور با شبکه تلویزیونی CBS آمریکا در ادامه می‌آید که مشخص می‌کند نقل قول مستقیمی که سایت انتخاب به رئیس‌جمهور نسبت داده، جعل و تحریف است.

خبرنگار CBS: می‌توانید در مورد وضعیت زنان در ایران توضیحاتی را ارایه کنید. آیا محدودیت‌ها نسبت به زنان تشدید شده و آنها تحت فشار قرار گرفته‌اند؟

رئیس جمهور: هر کسی در زندگی اجتماعی خود و همچنین کشورهای مختلف دیدگاهها، قوانین و مقرراتی دارند. مردم مسلمان و زنان و دختران ما یک اخلاق و روحیه بسیار ریشه‌دار، تمدنی و فرهنگی دارند که این هم مربوط به امسال و پارسال و ۴۰ سال قبل و ۱۰۰ سال قبل نیست.در واقع می‌شود گفت صدها سال مردم این مرز و بوم با حجاب، عفت و با رعایت حریم‌های لازم زندگی کرده اند. این موضوع مربوط به این ۴۰ سال هم نیست. شما اگر تاریخ ملت ایران را درست مطالعه کنید می بینید که سال ها و قرنها زنان ما با اخلاق عفیفانه زندگی کرده اند و این موضوع مربوط به الان نیست. الان هم این روحیه را مردم عزیز ما و زنان و دختران ما دارند و لذا خودشان همواره به عنوان یک امر خودجوش آن را رعایت می‌کنند.اصلا کسی به آنها یاد نداده و تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند. این باورهای مردم است شما ببینید زندگی مردم این مرز و بوم همواره اینطور بوده یعنی در باور و اعتقادشان این قضیه ریشه دارد.آنچه مسلم است اینجا کسی نسبت به زندگی خصوصی مردم کاری ندارد و به هیچ عنوان تعرضی نسبت به زندگی خصوصی افراد ندارند. در مسائل اجتماعی هم مردم خودشان رعایت می‌کنند یعنی می‌دانند قانونی وجود دارد و به این قانون همه پایبند هستند. اگر در مواردی هم خلاف قانون دیده شود تاکید شده که به هیچ عنوان کسی حق ندارد که برخوردهای فراقانونی و خلاف مقررات داشته باشد.»

توضیح کوتاه  «انتخاب»: آقای رییسی در این گفتگو که متن آن در این جوابیه هم آمده، با اشاره به نگاه زنان ایران به امر حجاب و عفاف در طول تاریخ، در انتها گفته اند: «الان هم این روحیه را مردم عزیز ما و زنان و دختران ما دارند و لذا خودشان همواره به عنوان یک امر خودجوش آن را رعایت می‌کنند»

قضاوت در این مورد با خوانندگان است که آیا «انتخاب» در این زمینه مرتکب جعل خبر شده یا شورای اطلاع رسانی دولت، تهمتی ناروا متوجه «انتخاب» کرده است؟

نظرات بینندگان