arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۳ تير ۱۳۹۱

خزاعی: غنی سازی 20 درصد قابل مذاکره است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک رویکرد آمریکا در مخالفت با ایفای نقش ایران در منطقه و کمک به بازگشت صلح وثبات در سوریه در چارچوب تلاشهای بین المللی را ناشی از محاسبات نادرست مقامات امریکائی ذکر وتاکید کرد، آنها به ایران نیاز دارند نه آنکه بخواهند لطفی به ایران بکنند و ازما دعوت کنند .

محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در مصاحبه ای با خانم لورا روزن و خانم باربارا اسلوین خبرنگاران مطرح پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور مستقر در واشنگتن سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هسته ای بین 1+5و جمهوری اسلامی ایران ،موضوعات مربوط به تحریم ،تحولات منطقه خاورمیانه و اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران را تشریح کرد ،که اهم محورهای آن در زیر می آید.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در این مصاحبه فتوای حضرت آیه الله خامنه ای مقام معظم رهبری در مورد حرام بودن سلاحهای  هسته ای را مبنای مناسبی برای گامهای متقابل از سوی گروه 1+5 دانست و تاکید کرد ،این فتوا که بسیار مهم است می تواند به عنوان گام جمهوری اسلامی ایران تعبیر شود و ما توقع داریم که طرف مقابل گام خود را بردارد و حق ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای را به رسمیت بشناسد .

محمد خزاعی در پاسخ به سئوالی در خصوص دلایل سخت شدن روند مذاکرات بعد از استانبول 2 که طرفین ان را مثبت ارزیابی کردند ،تاکید کرد :اشتباه محاسباتی طرف مقابل در خصوص ارتباط بین تاثیر تحریمها و مواضع جمهوری اسلامی ایران باعث گردید تا انها مواضع شدید تری اتخاذ نمایند که متاسفانه در نتیجه همانگونه که ملاحظه شد مذاکرات نتایج دلخواهی را به دنبال نداشت زیرا ایران بر اثر فشارها و تهدیدات  تسلیم نمی شود .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص مذاکرات هسته ای ،نبود اعتماد میان طرفین را یکی از مشکلات دانست و تصریح کرد ،جمهوری اسلامی ایران در پیشنهادات خود اعتماد سازی و را ههای همکاری را مطرح ساخته است .

وی اضافه کرد : اگرچه برای رسیدن به راه حل نیازمند زمان طولانی تری هستیم اما فقط بحث مذاکرات مطرح نمی باشد و مسائلی مانند عدم اعتماد به مدت چند دهه و اینکه ایرانی ها بارها قربانی سیاستهای  امریکا شده اند ،مهم است ،لذا مذاکرات می تواندبصورت گام به گام انجام گیرد .

محمد خزاعی در خصوص طرح موضوع غنی سازی 20 درصد در مذاکرات گفت : همانطور که می دانید موضوع غنی سازی 20 درصد اولین پیشنهاد غرب و به نوعی سومین بند در پیشنهادات ایران بوده است و همچنین تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران نیز مطرح است.اینها موضوعاتی است که می تواند مورد بحث قرار گیرد و از روی میز برداشته نشده اند ،موارد دیگری هم هستند که قابل مذاکره هستند،من مایوس نیستم.

محمد خزاعی در خصوص پیشنهادات متقابل غرب در مذاکرات در خصوص آمادگی برای ارائه قطعات یدکی هواپیما های مسافر بری به ایران ،بطور کلی اقدام غرب برای ندادن قطعات یدکی برای هواپیماهای مسافر بری را سئوال برانگیز دانست و گفت: این ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات یک اقدام غیر بشری علیه ملت ایران است و از ابتدا غلط بوده است . وی افزود :آنها قولی در این رابطه نداده اند و تنها گفته اند که آماده بررسی موضوع برای صدور اجازه هستند ، ،در حالیکه این موضوع انسانی است و بعضا مشاهده کرده اید که هواپیمائی بدلیل مشکلات قطعات یدکی سقوط کرده و تعدادی از شهروندان جان خود را از دست داده اند ،علاوه بر آن بعنوان یک اقدام متقابل از سوی آنها قابل پذیرش نیست . اساسا این ممنوعیت غلط است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در خصوص ارتباط بین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مذاکرات هسته ای بین 1+5 و کشورمان تصریح کرد ،موضوع انتخابات ریاست جمهوری در امریکا موضوعی داخلی است و می گویند احتمالا دولت اوباما بخا طر مخالفتها و انتقادات شدیدگروههائی در آمریکا  فضائی برای مانور دادن ندارد، اما تاکید می کنم ما مذاکرات خود را مبتنی بر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و یا هیچ کشور دیگری قرار نمی دهیم .

محمد خزاعی رویکرد آمریکا در مخالفت با ایفای نقش ایران در منطقه و کمک به بازگشت صلح وثبات در سوریه در چارچوب تلاشهای بین المللی را ناشی از محاسبات نادرست مقامات امریکائی ذکر وتاکید کرد، آنها به ایران نیاز دارند نه آنکه بخواهند لطفی به ایران بکنند و ازما دعوت کنند .

وی افزود :این یکی دیگر از اشتباه محاسبه های امریکاست و این موضع آمریکا کوچکترین تاثیری بر قدرت و نفوذ ایران در منطقه ندارد .وی اضافه کرد :مقامات ایرانی به کوفی عنان اعلام کردند که از پیشنهادات وی حمایت خواهند کرد هرچند سرنوشت سوریه در دست مردم آن کشور می باشد و اگر تغییراتی قرار است در این کشور انجام شود بایستی با رهبری و مشارکت خود سوریها باشد .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پاسخ به سئوالی در خصوص تحریمهای غرب علیه ایران گفت، در زمان جنگ تحمیلی مردم ایران علیرغم تمام سختیها از تمامیت ارضی و استقلال خود دفاع کردند ،در شرایط کنونی  قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران با انچه که در دهه 1980 بود ،قابل مقایسه نیست و ایرانیها در قبال هرگونه تهدیدی که بخواهد تمامیت ارضی ،استقلال ،منافع ملی و حقوق آنها را به خطر اندازد ،خواهند ایستاد . جنگ 8 ساله نمونه خوبی برای درس گرفتن دشمنان است .

وی تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران آغاز گر هیچگونه اقدام قهر آمیز نخواهد بود، اما به هرنوع اقدام تهدید آمیز  پاسخ جدی و مناسب خواهد داد.

محمد خزاعی در پاسخ به سئوالی در مورد برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت ، این اجلاس در دهه اول شهرریورماه در سه سطح کارشناسان ،وزرای امور خارجه و سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران برگزار خواهد شد و ایران فرقی بین اعضا قائل نخواهد شد و از تمامی رهبران کشورهای عضو دعوت خواهد کرد تا در اجلاس شرکت کنند .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات برخی مقامات ایرانی در مورد یهودیان اظهار داشت : در قرآن ، ما به تمامی پیامبران از جمله حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی (ع) اعتقاد داریم .چرا به واقعیتهای کنونی نگاه نکنیم ؟ ایران تنها کشور مسلمانی است که یهودیان در مجلس آن یک نماینده دارند و کنیسه های آنها باز است .حتی در آمریکا و اروپا مسلمانان از چنین حقی برخوردار نیستند .باید به این مسائل آشکار و روشن توجه کرد .

منبع: خبرگزاری مهر
نظرات بینندگان