arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۲۳ تير ۱۳۹۱

عارف بايد سكوت هفت ساله خود را بشکند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي گفت: عارف در صورتي كه مصمم به حضور در انتخابات آتي رياست جمهوري و جلب حمايت اصلاح‌طلبان است، بايد از سكوت هفت ساله خود دست بكشد.

به گزارش انتخاب ، محمدجواد حق شناس در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجو، با بيان اينكه عارف از چهره‌هاي شاخص علمی است، گفت: پس از مسئوليت‌هاي متعدد عارف در دولت اصلاحات، از جمله معاون اولي رئيس جمهور، اكنون به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام درآمده كه بيانگر نظر مثبت رهبری نسبت به عملكرد وی است.
 
مديركل سياسي وزير كشور دولت اصلاحات تصريح كرد: نكته‌اي كه قابل تامل است و آقاي خاتمي هم به آن اذعان دارد، عدم موضع گيري شفاف عارف در خصوص مباحث اساسي جامعه در طي هفت سال اخير است؛ اين در حالي است كه از يك رجل سياسي انتظار مي‌رود خط كشي دقيقي نسبت به اين دست مسائل داشته باشد.
 
وي ادامه داد: در صورتي كه عارف همچنان مصمم به حضور در انتخابات رياست جمهوري و جلب حمايت اصلاح طلبان است، بايد از سكوت هفت ساله خود دست كشيده و دلايل اين سكوت را بيان كند.
 
اين استاد روابط بين‌الملل دانشگاه در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال به اجماع رسيدن اصلاح طلبان با طيفي از اصولگرايان گفت: اين مطلب را دور از دسترس و مغاير با مشي اصلاح طلبي مي‌دانم، اما ممكن است برخي چهره‌هاي اصلاح طلب از موضع فردي، روابط صنفي و منطقه‌اي اين رخداد را رقم بزنند.
 
وی در خصوص مشاركت سياسي اصلاح طلبان و معرفي كانديداي مورد نظر در انتخابات رياست جمهوري تاكيد كرد: نگاه کلی اين است كه اصلاح طلبان در چارچوب قانون اساسي و منافع ملي حضور یافته و تاثيرگذار باشند، اما اينكه به چه كسي روي مي‌آورند، به فرآيند پيش‌رو و تحولات سياسي آینده بستگي دارد؛ البته بايد ديد چه افرادي از فيلترها عبور خواهند كرد.
 
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي ادامه داد: از سويی، مجموعه‌اي از عوامل نظام سياسي كشور از جمله برگزاركنندگان انتخابات كه شامل وزارت كشور و شوراي نگهبان است نيز بايد به رفتار قانوني پايبند باشند.
 
حق شناس در پاسخ به سوالي مبني بر شائبه اختلاف بين محمد خاتمي و عبدالله نوري بيان داشت: اين دو شخصيت از لحاظ مشي و عملكرد تفاوت جدي با هم دارند، اما آنچه كه مشخص است جايگاه مرجعيت خاتمي در ميان جبهه اصلاح طلب، نخبگان سياسي و مراكز تصميم‌گيري كشور و همچنين حوزه بين‌الملل بشدت بالاتر از عبدالله نوري است.
 
اين فعال اصلاح طلب با اشاره به استيضاح عبدالله نوري توسط مجلس از تصدی وزارت كشوري دولت اصلاحات ادامه داد: پس از استيضاح نوري و جدايي او از مسير چارچوب‌هاي اصلي و با توجه به برخوردهايي كه با وي شد، شاهد انزواي خودخواسته او بوديم.
 
وي ادامه داد: در عين حال به نظر مي‌رسد عبدالله نوري به دلیل شرکت خاتمی در انتخابات مجلس، در بين بخشي از جنبش سبز و اصلاح طلبان از جمله كارگزاران سازندگي موقعيت بهتري داشته باشد.
 
حق‌شناس در خصوص كانديداتوري احتمالي خاتمي يا نوري براي انتخابات آتي گفت: بعيد مي‌دانم چنين اتفاقي بيفتد؛ چرا كه بحث حضور اين دو جدي نيست و نكته‌اي كه در حال حاضر مطرح مي باشد، انتخاب فرد مرجع است، به مانند نقشي كه آيت الله مهدوي كني و آيت الله يزدي براي اصولگرايان ايفا مي‌كنند؛ كه البته به اعتقاد من خاتمي داراي اين شاخصه برای اصلاح طلبان است.
 
اين استاد دانشگاه در خصوص لزوم محوريت در اصلاح طلبان براي انتخابات رياست جمهوري افزود: با توجه به انشقاقي كه به لحاظ احزاب شناسنامه‌دار اصلاح طلب وجود دارد، نياز به فرد يا گروهي است تا هماهنگي بين مجموعه اصلاح طلب ايجاد كند و همچنين طراحي و تدوين استراتژي و خطوط عملكرد سياسي انجام پذيرد.
 
اين فعال سياسي در مورد امكان به وحدت رسيدن اصلاح طلبان تا انتخابات رياست جمهوري گفت: اين پتانسيل در مجموعه اصلاح طلبان وجود دارد، اما به نتيجه رسيدن اين موضوع را در نظام سياسي كشور هم بايد جست‌وجو كرد؛ چرا كه تهديدهاي نامتناسب با فضاي جامعه در هفت سال گذشته به نحوي بود كه فعاليت اصلاح طلبان را هزينه‌بر كرد.
 
حق شناس در پايان گفت: برخورد با برخي از چهره‌هاي اصلاح طلب از سوي بعضاً افرادی رادیکال در دولت و يا مجلس دور از عقلانيت، فضاي انقلاب و آرمان‌هاي امام و نظام است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آن ور پرچین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
0
6
من که خیلی با این نوریه حال نمی کنم احساس بدی دارم.اما مردم عاشقانه خاتمی رو دوست دارند الان چیزی که واقعا مشخصه رئیس جمهور بعدی کارش واقعا سخته یه رئیس جمهور محبوب و مردمی باید سر کار باشه که خاتمی بهترین گزینه هستش که از حمایت مردمی به صورت عاشقانه برخوردار باشه.
نظرات بینندگان