arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۰ - ۰۱ مهر ۱۴۰۱

دانشمندان چینی: دایناسورها پیش از انقراض هم رو به انحطاط بوده‌اند

حدود ۶۶ میلیون سال پیش شهاب‌سنگ بزرگی به زمین اصابت کرد و با انقراض جهانی دایناسورها، پرندگان به عنوان نزدیک‌ترین نوادگان این خزندگان کوچک و بزرگ به دسته‌ای تازه از ساکنین کره خاکی ما تبدیل شدند. با این حال دانشمندان چینی به واسطه شواهدی مدعی شده‌اند دایناسور‌ها یکباره منقرض نشدند و از اواخر دوره کرتاسه رو به زوال رفته‌اند. این مطالعات تازه که توسط محققانی از انستیتوی دیرینه‌شناسی مهره‌داران و دیرین مردم‌شناسی از آکادمی علوم چین انجام شده، برخلاف برخی پژوهش‌های قدیمی‌تر به بیان ساده عنوان می‌کند دایناسور‌ها پیش از برخورد شهاب به زمین هم رو به انحطاط بودند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حدود 66 میلیون سال پیش شهاب‌سنگ بزرگی به زمین اصابت کرد و با انقراض جهانی دایناسورها، پرندگان به عنوان نزدیک‌ترین نوادگان این خزندگان کوچک و بزرگ به دسته‌ای تازه از ساکنین کره خاکی ما تبدیل شدند. با این حال دانشمندان چینی به واسطه شواهدی مدعی شده‌اند دایناسورها یکباره منقرض نشدند و از اواخر دوره کرتاسه رو به زوال رفته‌اند.

این مطالعات تازه که توسط محققانی از انستیتوی دیرینه‌شناسی مهره‌داران و دیرین‌ مردم‌شناسی از آکادمی علوم چین انجام شده، برخلاف برخی پژوهش‌های قدیمی‌تر به بیان ساده عنوان می‌کند دایناسورها پیش از برخورد شهاب به زمین هم رو به انحطاط بودند و برخورد مذکور تنها شرایط را برای انقراض نهایی و کامل فراهم کرده است.

محققان جهت پژوهش خود بیش از 1000 تخم فسیل‌ شده دایناسور که در مرکز چین کشف شده بودند را مورد مطالعه قرار دادند. آنها همچنین با کمک شبیه‌ساز کامپیوتری قدمت لایه‌های موجود در صخره‌ای که فسیل‌ها در آن یافت شده بودند را هم تخمین زدند.

این اقدامات به دانشمندان کمک ‌کرد یک خط زمانی 2 میلیون ساله از انتهای دوره کرتاسه به وجود بیاورند تا از طریق آن به مقایسه مستقیم داده‌های بدست آمده از چین با داده‌های سایر نقاط دنیا بپردازند و ببینند که زوال دایناسورها پیش از انقراض در چه سطحی قرار داشته است.

نتایج پژوهش محققان در خصوص انحطاط دایناسورها
در پژوهش مذکور، دانشمندان متوجه شدند دایناسورها در چین واقعا با زوال در زمینه تنوع مواجه شده‌ بودند. برای مثال تمامی 1000 تخم مورد بررسی قرار گرفته (که همگی متعلق به یک منطقه بودند) تنها به سه گونه مختلف از این خزندگان پیشاتاریخی تعلق داشته‌اند.

همچنین استخوان‌های کم تعدادی که در همان منطقه یافت شده‌اند نیز نشان می‌دهند که تنوع گونه‌های مختلف دایناسورها طی 2 میلیون سال پیش از انقراض به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده بود.

از سوی دیگر داده‌های مورد بحثی که از چین بدست آمده‌اند، با داده‌های جمع‌آوری شده از دایناسورهای آمریکای شمالی همخوانی دارند و به واقع نشان می‌دهند که دایناسورها پیش از انقراض جمعی نیز با کاهش گونه‌های مختلف و افت جمعیت روبه‌رو شده بودند.

در پایان بد نیست به این مورد هم اشاره شود که انحطاط در تنوع گونه‌های دایناسوری طی اواخر دوره کرتاسه، احتمالا به واسطه نوسانات جهانی آب و هوا و فوران‌های آتشفشانی عظیم رخ داده است. 

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان