arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۱

محققان انستيتو پاستور امكان تشخيص دوساعته سل را فراهم كردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان دامپزشكي انستيتوپاستور ايران موفق به طراحي و سا خت سه نوع كيت تشخيص سل شدند كه مي‌تواند در مدت زمان حدود دو ساعت با دقت 85 درصد اين بيماري را تشخيص دهد.

دكتر احمد بهره‌مند، عضو هيات علمي و رييس بخش سل انستيتوپاستور ايران اظهار كرد: در اين طرح سه كيت تشخيص سريع سل از خلط بيماران مسلول، تشخيص سريع سل مقاوم از خلط بيماران مسلول و تشخيص سريع سل از مايع پلور طراحي و ساخته شد كه با توجه به اين كه اين كيت‌ها براي نخستين بار در جهان توانسته‌اند سل را در كمتر از دو ساعت با دقت 85 درصد تشخيص دهند، اين روش به عنوان يك روش تشخيصي جديد معرفي شده اند.

وي با بيان اينكه اين كيت‌ها داراي گواهي ثبت اختراع ملي و بين‌المللي و استاندارد CE اروپاست، تصريح كرد: در حال حاضر 200 عدد از اين كيت‌ها ساخته شده و آماده ارائه به مراكز تشخيص طبي و درماني است. روش تشخيص بيماري سل در اين كيت‌ها به روش كشت سلولي شباهت دارد اما تفاوت آن در ميزان صحت كمتر آزمايش (85 درصد) و مدت زمان مورد نياز كمتر براي جواب آزمايش (دو ساعت) نسبت به روش كشت است.

بهره‌مند با اشاره به گران بودن و پيچيدگي تكنولوژي ديگر روش‌هاي تشخيص سل در دنيا، گفت: اين روش تشخيص سريع سل براي نخستين بار در جهان معرفي شده و با استفاده از اين كيت‌ها مي‌توان به راحتي و در مدت زمان بسيار كم با تغيير رنگ كيت احتمال ابتلا به بيماري را تشخيص داد به گونه‌اي كه در اين روش با توجه به دقت 85 درصدي آن پس از مثبت بودن آزمايش براي حصول اطمينان بيشتر از ديگر روش‌هاي تشخيصي استفاده مي شود.

رييس بخش سل انستيتو پاستور ايران با تاكيد بر سرعت تشخيص بيماري به عنوان يكي از ويژگي‌هاي كيت‌هاي تشخيص سل كه مي‌تواند بيماري را در مراحل ابتدايي شناسايي كند، تصريح كرد: در اين روش خلط بيمار را گرفته و در محلول‌هاي مخصوص حل مي‌كنيم تا با قرار گرفتن بر روي فيلترهاي تعبيه شده اين كيت در صورت وجود بيماري، سلول‌هاي بيمار به آنتي‌بادي‌هايي كه در ادامه بر روي فيلتر ريخته مي‌شوند چسبيده و تغيير رنگ دهند. به گفته اين عضو هيات علمي انستيتو پاستور ايران، اين روش درماني در مقياس آزمايشگاهي بر روي حيواناتي مانند خرگوش با موفقيت تست شده و تا كنون با دقت 85 درصد موفق به شناسايي باسيل‌هاي سل در 400 بيمار (از جمله 400 بيمار افغاني در مناطق زابل و زاهدان و بيماران مشكوك به سل در يكي از بيمارستان‌هاي سنگال) شده‌ايم.

بهره‌مند با اشاره به تحقيقات يك دهه‌اي بر روي اين طرح، خاطرنشان كرد: تشخيص سريع، كم هزينه و بدون نياز به تجهيزات گرانقيمت و پيچيده يكي از مهمترين ويژگي اين روش به شمار مي‌رود اما بايد مطالعات باليني و ميداني را در مناطق پرشيوع مانند زابل و زاهدان و كم شيوع مانند يزد ادامه دهيم تا بتوان اين روش درماني را براي عرضه به تمامي بيمارستان‌ها و مراكز تشخيص بيماري آماده كرد.

رييس بخش سل انستيتو پاستور در پايان عنوان كرد: اين طرح داراي گواهي ثبت اختراع در كشور آمريكا و چندين مقاله چاپ شده در مجله علمي بين‌المللي است.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نظرات بینندگان