arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱

معاون بایدن: روابط غیررسمی با تایوان را گسترش می‌دهیم

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا امروز (چهارشنبه) در سخنرانی روی عرشه یک ناوشکن در محل یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا در ژاپن با به چالش کشیدن مستقیم چین، این کشور را متهم به "رفتار آزاردهنده" و "تحریکات" پیرامون تایوان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون رئیس جمهور آمریکا امروز ( چهارشنبه) در سخنرانی روی عرشه یک ناوشکن در محل یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا در ژاپن با به چالش کشیدن مستقیم چین، این کشور را متهم به "رفتار آزاردهنده" و "تحریکات" پیرامون تایوان کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت، آمریکا در پاسخ به چین، رو به "تعمیق روابط غیررسمی" با تایوان که چین آن را به عنوان بخشی از خاک خود تلقی می‌کند، می‌آورد.

هریس که سفر چهار روزه‌اش به منطقه همزمان با مراسم وداع با شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ترور شده ژاپن برگزار شد، به خبرنگاران گفت، نگاهش به سیاست خارجی آمریکا در منطقه "با پیش‌زمینه یک رابطه سه‌جانبه بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی همراه با همکاری همه آنها با یکدیگر" است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نامش را فاش نکرد، گفت، هریس در دیدارهایی که با رهبران کره جنوبی و ژاپن داشته، آنها را تشویق کرد تا در مذاکرات خود پیشرفت حاصل کنند.

هریس همچنین چین را به دست زدن به "کمپین اعمال فشار علیه تایوان" با دست زدن به "یک سری اقدامات بی ثبات کننده" متهم کرد.

او روز چهارشنبه گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که رفتار تهاجمی پکن همچنان که تلاش می‌کند به طور یکجانبه وضعیت موجود را تضعیف کند، ادامه یابد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این اظهارات هریس گفت، آمریکا تعهد خود را برای احترام به تمامیت ارضی چین نقض کرده است.

وانگ ونبین در یک نشست خبری روزانه اظهار کرد: وقتی آمریکا نمی‌تواند به تعهد خود پایبند باشد، چطور و در چه موضعی می‌تواند از قوانین و نظم صحبت کند؟ این کشور تنهابه یک خرابکار قوانین بین المللی تبدیل خواهد شد.

هریس در ادامه این سخنرانی که در محل پایگاه نظامی یوکوسوکا ایراد کرد وعده داد، آمریکا "به حمایت از تایوان در زمینه دفاع شخصی ادامه می‌دهد."

هریس که قرار است فردا پنجشنبه به کره جنوبی برود، به چین به خاطر برگزاری رزمایش‌های گسترده پیرامون تایوان در ماه گذشته میلادی حمله کرده و این رزمایشها و اقدامات دیگر چین را "بی ثبات کننده" خواند و متذکر شد که آمریکا انتظار ندارد که چین این تلاشها را متوقف کند.

او "صلح و ثبات" در تنگه تایوان را "یک مشخصه ضروری برای یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز" خواند.

نظرات بینندگان