arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۷۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۲۴ تير ۱۳۹۱

آيا مي دانيد معروف ترين استخوان هاي افراد مشهور در كجا نگهداري مي شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همه ما به ديدن استخوان هاي انسان هاي ابتدايي در موزه ها عادت كرده ايم اما برخي مواقع قسمت هايي از بدن انسان ها از قبيل دانشمندان يا سربازان مشهور، به دلايل تاريخي يا علمي نگه داشته شده اند كه جذابيت خاص خود را دارد. اما معروف ترين اين استخوان ها و اعضاي بدن متعلق به چه كساني است؟
    
    
    


    
    پاي دن سيكل
    ژنرال ارتش امريكا اينقدر باهوش نبود كه بتواند خود و ارتشش را از آتش توپخانه دشمن محافظت كند. دن سيكل در جنگ گتيزبورگ زماني كه دستور عقب نشيني داد، خود و سربازانش را در محاصره دشمن ديد. يكي از توپ هاي دشمن به پايش اصابت كرد و پزشكان ارتش مجبور شدند پاي او را قطع كنند. پاي او و توپي كه باعث قطع شدن آن شد، اكنون در موزه ملي پزشكي و سلامت امريكا نگهداري مي شود.
    
    
    


    
    موي جورج واشنگتن
    زماني كه جورج واشنگتن، پدر ملي امريكايي ها، مرد، تمام مردم امريكا در غم و حسرت فرو رفتند. اما عمه او قبل از دفن، خواهش كرد قسمتي از موهايش را به عنوان يادگاري نگه دارد. در سال 1850 اين قسمت از موي او به همراه موبند طلاي آن، به موزه تاريخ اجتماعي امريكا اهدا شد.
    
    
    
    


    
    مغز پل بروكا
    اين انسان شناس و فيزيكدان فرانسوي براي كشف ناحيه فوقاني مغز، مربوط به گفتار و تكلم معروف است. اين ناحيه از مغز به همين دليل به اسم او نامگذاري شده و او در طول دوران حياتش موسسات تحقيقات انسان شناسي فراواني در فرانسه و كشورهاي همسايه تاسيس كرد. مغز او هم اكنون در موزه بشر پاريس در معرض عموم قرار دارد.
    
    
    
    


    
    جمجمه دل كلوز
    دل كلوز در محضر بسياري از بزرگان رسانه مدرن مانند استفان كلبرت تئاتر آموخته بود. اما آخرين وصيت او در زندگي به شكل بي رحمانه يي باعث شد بسياري به دردسر بيفتند. او وصيت كرده بود جمجمه اش به تئاتر گودمن در شيكاگو اهدا شود تا او بتواند نقش يوريك در هملت را بازي كند. در حالي كه همكار خلاق او، چارنا هالپرن، تلاش زيادي مي كرد سر او را قطع كنند، سازمان هاي پزشكي با اين كار به دلايل اخلاقي مخالفت مي كردند. سرانجام اين كار انجام شد اما بالاخره بعد از مدتي دعوا، جمجمه او به همراه بدنش سوزانده شد.
    
    
    
    


    
    ستون فقرات جوس ريزل
    جوس ريزل، قهرمان ملي فيليپيني، در كشور خود به دست استعمارگران اسپانيايي كشته شد. او مانند گاندي به مبارزه صلح طلبانه معتقد بود. جسد او ابتدا در گورستان نامعلومي دفن شد اما 17 سال بعد از مرگ، به جايي ديگر منتقل شد. در اين حمل و نقل قسمتي از ستون فقراتش براي يادگاري و نمايش عموم كنار گذاشته شد. گفته مي شود اين استخوان تنها استخواني است كه توسط گلوله يي كه او را كشته، ضربه ديده است.
    
    
    
    


    
    مثانه لازارو اسپالانزاني
    اين زيست شناس ايتاليايي به دليل كشفياتش درباره ميكروب ها و نيز امكان كشتن آنها از طريق آب جوش، در سال 1700 معروف است. او نخستين دانشمندي است كه متوجه شد پستانداران براي توليد مثل به تركيب اسپرم و تخمك نيازمندند و سعي كرد به شكل مصنوعي يك سگ را باردار كند كه جزو نخستين تلاش ها براي بارداري مصنوعي در تاريخ بشر بوده است. مثانه او كه از سرطان مثانه مرد، در موزه پاوياي ايتاليا نگهداري مي شود.
    
    
    


    
    انگشت گاليله
    گاليله پدر علم مدرن بشر و نجوم خوانده مي شود. او در سال هاي آخر عمر به دليل استنطاق هاي مقام هاي مذهبي كليسا در خانه اش زنداني بود. گاليله به دليل آنكه اعتقاد داشت زمين به دور خورشيد مي چرخد، در تنهايي درگذشت. يك قرن بعد زماني كه حقانيت او ثابت شد، جسد او به يك آرامگاه منتقل شد. فرانچسكو گوري در اين حمل و نقل انگشت او را از بدن جدا كرد تا در موزه داستان علم ايتاليا به نمايش گذاشته شود.
    
    
    
    


    
    مغز ميجر جان پاول
    او هم سرباز جنگ داخلي امريكا بود اما در آن جنگ تنها يكي از دستانش را از دست داد. او رييس موسسه تحقيقات قوم شناسي امريكا بود و جريان اكتشافات او در رودخانه كلرادو معروف است. مغز اين محقق در حال حاضر در موسسه اسميتسونيان نگهداري مي شود.
    
    
    
    


    
    مغز آلبرت اينشتين
    مانند بسياري نوابغ، عملكرد مغز آلبرت اينشتين براي بسياري از محققان تبديل به سوال شده بود. اگر او اينقدر باهوش است، احتمالامي توان اين هوشمندي را در مغز او ديد؟ بعد از مرگ اينشتين در سال 1955، مغز او از بدنش جدا شد تا توسط محققان بيمارستان توماس هاروي مورد مطالعه قرار بگيرد. اين كار بدون اجازه خانواده او انجام شد. در طول تحقيقات 40 ساله، دانشمندان هنوز به نتيجه يي در اين مورد نرسيده اند. به علاوه از مغز او به دليل جدا كردن تكه هاي مختلف براي ارسال به مراكز تحقيقاتي مختلف، چيز زيادي باقي نمانده است.
   


منبع: اعتماد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
10
كاپشن احمدي نژاد رو هم بايد ببرن نگه دارن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
1
2
حالم بهم خورد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
0
0
واووووووووووووو
نظرات بینندگان