arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱

قالیباف: در حوادث اخیر، چند ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند / براندازان تنها به فکر اهداف دشمن اند؛ باید با این رفتار‌ها مقتدرانه برخورد شود / هیچ چیز نباید به امنیت مردم و موجودیت نظام لطمه بزند

رئیس مجلس گفت: در حوادث اخیر، چند ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند. براندازان نه غصه مهسا امینی را می‌خورند و نه غصه بقیه کسانی که جانشان را از دست دادند، بلکه تنها به فکر اهداف دشمن اند. باید با این رفتارها مقتدرانه برخورد شود. هیچ چیز نباید به امنیت مردم و موجودیت نظام لطمه بزند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس مجلس گفت: ما مسئولین باید بدانیم هیچ حکمرانی جز رو به مردم‌ ممکن نیست. ما به هر قدرت نظامی هم برسیم، باز قدرت نظام جمهوری اسلامی به مردم است.

محمدباقر قالیباف عصر امروز چهارشنبه ششم مهرماه، در همایش تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس شهرستان طرقبه شاندیز که در هتل ثامن طرقبه برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: دوران دفاع مقدس، یک دفاع و جنگ همه‌جانبه‌ در تمام ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی بود.

وی با اشاره به تهدیداتی که در اوایل انقلاب برای نظام جمهوری اسلامی، خصوصا از جانب منافقین وجود داشت، افزود: اما امروز شاهدیم که دشمن هرگز نتوانست به اهداف خود برسد و ما به تمام موفقیت‌هایی که مد نظر داشتیم، دست یافتیم‌.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه ما هشت سال جنگ تحمیلی
را دفاعی مقدس می‌دانیم، عنوان کرد: در آن دوران در حال دفاع از اندیشه‌هایی بودیم که ریشه در مکتب قرآن و اهل بیت داشت. ما از سرزمینی که در آن همیشه وحدانیت و مکتب اهل بیت بوده است، دفاع کردیم. ما از عزت مسلمین، ناموس و هویت کشور و خون شهدا دفاع کردیم و باعث احیای مجدد اسلام و سنت‌های الهی شدیم.

قالیباف با بیان اینکه امروز هم ما هژمونی استکبار را به هم زدیم و آن را شکست دادیم، ادامه داد: تمام آرزوی دنیای استکبار این بود که اصلا نظام جمهوری اسلامی شکل نگیرد و فکر می‌کردند با حرکات منافقین و حمله نظامی، این نظام به زودی فرومی‌پاشد، ولی روز به روز مستحکم‌تر شد.

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس تنها یک پدیده تاریخی نیست، بیان کرد: ما باید باور کنیم که دفاع مقدس یک فرهنگ است و این فرهنگ به انقلاب اسلامی عمق بخشید و آن را تداوم داد. سرمایه‌ها و همبستگی اجتماعی امروز ما ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد. این فرهنگ است که دفاع مقدس را پایدار می‌کند. فرهنگ می‌تواند از نسلی به نسل دیگر و از سرزمینی به سرزمین دیگر منتقل شود.

رئیس مجلس اضافه کرد: اینکه امروز ما بقای رژیم نامشروع صهیونیستی را به خطر انداختیم، مشروعیت آن را زیر سوال بردیم و این رژیم کودک‌کش را به رسمیت نشناختیم و نخواهیم شناخت، ناشی از همان انتقال فرهنگ دفاع مقدس است.

قالیباف با تاکید بر اینکه فرهنگ دفاع مقدس قابل رشد است، اظهار کرد: فرهنگ جامعه است که نیازهای مادی و معنوی آن را تامین می‌کند. اگر دفاع مقدس نبود، امروز ما چنین ارتش آزموده‌ای داشتیم؟ چنین بسیج و سازمانی مانند سپاه داشتیم؟ اگر دفاع مقدس نبود، چنین همبستگی اجتماعی در کشور وجود داشت؟

وی با اشاره به اینکه در دفاع مقدس همه از تمام نقاط کشور به جبهه‌ها کمک می‌رساندند و این تجلی همبستگی اجتماعی بود، گفت: ما در دوران دفاع مقدس حداکثر استفاده از منابع را می‌کردیم. در آن دوران در جبهه‌ها در استفاده از ادوات محدود جنگی قناعت می‌کردیم و فرهنگ قناعت در جامعه ما شکل گرفت. در اوج این سختی ها همه به آینده امید داشتیم و مطمئن بودیم پیروزی نزدیک است و امید را فرهنگ الهی می‌دانستیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس از هر ابزاری استفاده کردیم و خودمان هم ابزار طراحی می‌کردیم و می‌ساختیم، افزود: فرهنگ دفاع مقدس ما را در بین ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه قدرت نظامی و بازدارندگی در مقابل قدرت‌های بزرگ قرار داده است. این‌ها سرمایه‌های اجتماعی ماست و عناصری است که ما را موفق می‌کند. امروز تمام‌ مناطق غرب آسیا و اوراسیا درگیر جنگ سخت اند و همه جا ناامنی است. امروز ایران اسلامی جزیره ثبات و صلح است و باید بدانیم صلح فقط در سایه قدرت امکان‌پذیر است. اگر قدرت نباشد، صلح و آرامش نیست. این‌ها همه از خون شهدا و رهبری‌های مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) است.

قالیباف تاکید کرد: این مردم با هر گرایش و سلیقه‌ای در روزهای سخت پای کار بودند. پیوند مستحکم بین امام و امت قدرت ما را ایجاد کرد. البته من منکر مشکلات سخت اقتصادی کشور نیستم، اما اگر ما با همان فرهنگ دفاع مقدس در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی به میدان آمده بودیم، امروز دچار این مشکلات نبودیم.

وی عنوان کرد: اگر ما می‌گوییم قدرت برای ما صلح آورده است، به این دلیل است که ما سنت‌های الهی را باور کردیم. این فهم به ما قدرت و ابزار داد. اگر قدرت تصمیم‌گیری، عزم، اراده و همت در ما به وجود آمد، به دلیل این فرهنگ بود. ما کنشگری خلاقانه داشتیم که این قدرت تولید شد. ما به دنبال کسب قدرت نبودیم، به دنبال تولید قدرت بودیم و همین هم باعث شد امروز این صلح و امنیت برای ما به وجود آید.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه پس از سنت‌های الهی، این مردم بودند که این قدرت را برای کشور تولید کردند، گفت: ما مسئولین باید بدانیم هیچ حکمرانی جز رو به مردم‌ ممکن نیست. ما به هر قدرت نظامی هم برسیم، باز قدرت نظام جمهوری اسلامی به مردم است. قلب و باور مردم برای کشور ما تولید قدرت می‌کند. اگر ما همه چیز داشته باشیم ولی مردم را نداشته باشیم، هیچ چیز نداریم.

قالیباف با بیان اینکه رضایت مردم تبلور عینی رضایت خداست، اظهار کرد: هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین مردم در تولید قدرت شود. توجه به مردم یعنی اینکه هم سازوکارهایی که استفاده می‌کنیم مردمی باشد و هم خروجی‌های آن به نفع مردم باشد. اگر سازوکارها مردمی نباشد یا خروجی آن‌ها به نفع مردم نباشد، هرگز تولید قدرت نخواهیم داشت و آسایش برای ما فراهم نمی‌شود. این فرهنگ دفاع مقدس و خواست مردم و رهبری است و هر تعبیر دیگری نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد. حواسمان باشد که ما به ابزار تکیه می‌کنیم، اما تکیه‌گاه اصلی ما سنت‌های الهی، خدا و مردم اند.

وی با اشاره به حادثه تلخ رخ داده برای مهسا امینی، بیان کرد: این حادثه تلخی بود و همه ما را ناراحت کرد. همه مسئولین از جمله بنده با صراحت عرض کردیم که حتما رسیدگی خواهیم کرد و باید علت حادثه روشن و شفاف رسما اعلام شود. هر سه قوه بر این موضوع تاکید کردند. ما حتما این وظیفه خود را انجام خواهیم داد، اما نباید غفلت کرد که همه قرائن و شواهد نشان می‌دهد دشمن با آمادگی بر بستر این موضوع سوار شد و به میدان آمد و علیه کلیت نظام و امنیت مردم اقدام کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوادث اخیر، چند ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند. براندازان نه غصه مهسا امینی را می‌خورند و نه غصه بقیه کسانی که جانشان را از دست دادند، بلکه تنها به فکر اهداف دشمن اند. باید با این رفتارها مقتدرانه برخورد شود. هیچ چیز نباید به امنیت مردم و موجودیت نظام لطمه بزند.

قالیباف با تاکید بر اینکه ما معتقدیم مردم حتما باید بتوانند آزادانه نقد کنند و اعتراض حق آنان است، اضافه کرد: اما دشمن دقیقا انسجام و سرمایه های اجتماعی را هدف قرار داده است و هرکس فکر کند با قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر، به نفع انقلاب کار کرده، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. مردم هرگز نباید در مقابل هم قرار گیرند، زیرا این خواست دشمن است.

وی با اشاره به ملاقات امسال کارگران با رهبری، خاطرنشان کرد: رهبری اشاره داشتند که کارگران اعتراضاتی داشتند و به خیابان آمدند و به مسئولین فرمودند خواسته‌های این‌ها را شنیدیم. پس معلوم است که مردم حق اعتراض دارند و مسئولین مکلف اند اعتراضات را بشنوند و پاسخ دهند و خواسته‌های آنان را محقق کنند. مردم می‌توانند اعتراض ‌کنند، اما صف خود را از بدخواهان مردم و نظام جدا کنند.

رئیس مجلس عنوان کرد: حفظ نظام اسلامی و وحدت مردم فلسفه‌ پیروزی انقلاب و دفاع مقدس بود. نباید اجازه دهیم دوقطبی‌های ساختگی در جامعه شکل گیرد. با همراهی مردم فهمیم و نخبگان جامعه، ما به گونه‌ای پیش خواهیم رفت که در مقابل این سختی‌ها، مشکلات و فتنه‌هایی که با هدف مبارزه با اساس انقلاب و مردم است، بایستیم و در خدمت مردم باشیم.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، از جلد سوم کتاب "بر فراز آشیانه عنقا" که به بیان روایتی از زندگی شهید محمود کاوه می‌پردازد، رونمایی و از تعدادی از پیشکسوتان دفاع مقدس شهرستان طرقبه و شاندیز تجلیل شد.

نظرات بینندگان