arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱

سخنگوی هیات رییسه مجلس: براساس آمار وزیر کشور، در اوج درگیری‌ها در روز ۳۰ شهریور بیشتر از ۴۵ هزار نفر در مجموع همه شهر‌های کشور حضور نداشتند / بخش عمده‌ای از تجمع کننده ها، از بستر فضای مجازی تحریک شدند / هنوز تصمیم قطعی درباره رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی اتخاذ نشده

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: به رغم سطح تحریکات گسترده دشمنان در دو هفته اخیر، مردم با آشوب‌ها همراهی نکردند و بر اساس آماری که وزیر کشور ارائه داد، در اوج درگیری‌ها و اغتشاشات در روز ۳۰ شهریور بیشتر از ۴۵ هزار نفر ( ۵ صدم درصد از کل جمعیت) در تجمعات در مجموع همه شهرهای کشور حضور نداشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا : سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: به رغم سطح تحریکات گسترده دشمنان در دو هفته اخیر، مردم با آشوب‌ها همراهی نکردند و بر اساس آماری که وزیر کشور ارائه داد، در اوج درگیری‌ها و اغتشاشات در روز ۳۰ شهریور بیشتر از ۴۵ هزار نفر ( ۵ صدم درصد از کل جمعیت) در تجمعات در مجموع همه شهرهای کشور حضور نداشتند.

سید نظام‌الدین موسوی روز یکشنبه درباره جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد، به خبرنگاران گفت: امروز مجلس در نخستین نشست خود بعد از اتفاقات و رخدادهای اخیر در کشور، جلسه‌ای غیرعلنی با حضور مسولان کشوری و لشکری برای تحلیل، بررسی و ارزیابی اتفاقاتی رخ داده، برگزار کرد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس بیان داشت: در این جلسه احمد وحیدی وزیر کشور گزارش تفصیلی در دو قسمت مجزا راجع به اتفاقات اخیر کشور به نمایندگان ارایه داد و سپس سردار حسین اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی توضیحات مفصلی را در مورد مسائل اخیر در پی فوت مهسا امینی، اقدامات فراجا در این زمینه و همچنین نحوه برخورد این نیرو با اتفاقات، اعتراضات و اغتشاشاتی که اخیرا در برخی شهرهای کشور رخ داد، بیان کرد.

موسوی یادآور شد: در این جلسه همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارشی از جنبه فضای منطقه‌ای و بین‌المللی حوادث اخیر به نمایندگان ارایه کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس که از جانب رییس مجلس مامور تهیه گزارش در پی فوت مهسا امینی شده بود، نیز گزارشی به مجلس ارایه کرد و قول داد که تا آخر هفته این گزارش نهایی را آماده کند و به اطلاع مردم برساند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس یادآور شد: در جلسه امروز پنج نفر از نمایندگان به قید قرعه سخنانی را در مورد حوادث اخیر بیان و مطالبات مردم و توصیه های خود را نیز مطرح کردند.

موسوی خاطرنشان کرد: جمع‌بندی این گزارشات این است که این موضوع و اتفاقات دو هفته اخیر دو بخش کاملا جداگانه دارد بخش اول مربوط به درگذشت مهسا امینی است که نمایندگان مجلس بر این اعتقادند همانطور که ما در اجرای احکام اسلام و شریعت مُصر هستیم و تاکید داریم و همانطور که رییس جمهور تاکید کردند ارزش‌ها و اصول از جمله حجاب برای ما در جمهوری اسلامی یک اصل قانون و تکلیف شرعی است و نسبت به آن مسئولیت داریم.

وی افزود: فرماندهی انتظامی بر مبنای قانون، تکالیف قانونی خود را انجام می‌دهد اما در عین حال نسبت به جان انسان‌ها هم تقید داریم و جان انسان‌ها برای ما مهم است و بر همین اساس هم بلافاصله بعد از اینکه موضوع فوت خانم مهسا امینی مطرح شد با توجه به اهمیت جان انسان‌ها مسولان ارشد کشور از جمله روسای قوای سه‌گانه با تشکیل کمیته‌ها بررسی این ماجرا را در دستور کار خود قرار دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: فرایند فوت مهسا امینی در مجلس و دولت در حال بررسی است امروز هم فرمانده انتظامی کشور اقداماتی که در پی فوت این خانم صورت گرفت را تشریح و تاکید کرد که از روز نخست این واقعه به فرماندهی انتظامی تهران دستور داده که پیگیر ماجرا باشد و فرض را بر این بگذارند که در این ماجرا دختر من جان خود را از دست داده است.

موسوی در ادامه با یادآوری اینکه فرصت طلبان از اعتراض مردم سوء استفاده کردند، گفت: در این اغتشاشات برخی گروه‌های سازمان یافته با برنامه‌های قبلی فوت خانم مهسا امینی را بهانه‌ای برای آشوب در کشور تبدیل کردند.

بخشی از اغتشاشگران سازماندهی شده بودند

عضو هیات رییسه مجلس بیان کرد: مسئولان مربوطه، تفکیک و دسته‌بندی میان بازداشت شدگان و اغتشاشگران اخیر ارائه کردند و بر این مبنا چند دسته در این آشوب‌ها حضور داشتند؛ بخشی از مردم به لحاظ عاطفی ایجاد شده در روزهای اولیه در اعتراضات حضور داشتند و بعد از اینکه ملاحظه کردند که جریاناتی می‌خواهند سمت و سوی این اعتراضات را هدایت کنند بوده است از حضور در تجمعات خودداری کردند.

وی افزود: بخشی از اغتشاشگران کسانی بودند که به صورت سازمانی و آموزش دیده ارتباطاتی با خارج کشور داشتند و از سلاح سرد و گرم استفاده کردند و بخش زیادی از کسانی که در این اعتراضات کشته شدند توسط این طیف بوده است و بخش دیگری در شبکه‌های اجتماعی سازمان یافتند و از مدت‌ها در شبکه‌های مجازی تحت تاثیر هیجانات این فضا قرار گرفتند و وارد این درگیری‌ها شدند.

موسوی اظهار داشت: به رغم سطح تحریکات گسترده دشمنان در دو هفته اخیر، مردم به این حرکت‌ها نپیوستند و براساس آماری که وزیر کشور ارائه داد، در اوج درگیری‌ها و اغتشاشات در روز ۳۰ شهریور بیشتر از ۴۵ هزار نفر در مجموع همه شهرهای کشور حضور نداشتند.

عضو هیات رییسه مجلس درباره زمان رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی گفت: بخش عمده‌ای از کسانی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند، از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحریک شدند.

وی اظهار داشت: نظر مجلس آن است که براساس واقعیت‌های جامعه مردم باید بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند اما هنوز تصمیم‌گیری قطعی درباره رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی اتخاذ نشده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر گفت: برخی از بازداشت شدگان جوانانی بودند که در یک فضای هیجانی در روزهای اولیه در اعتراضات حضور پیدا کردند که این افراد آزاد شدند.

موسوی بیان کرد: برخی از افراد هم که عقبه تشکیلاتی نداشته باشند بازداشت خواهند شد و احتمالاً با آنان مدارا می‌شود. اما افرادی هستند که به صورت تشکیلاتی و سازمان یافته در اغتشاشات حضور یافته‌اند که همانطور که در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است، افرادی که با معاندان ارتباط داشتند قطعاً مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرند و قوه قضائیه برای آنان پرونده تشکیل خواهد داد.

نظرات بینندگان