arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۶ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۱ مهر ۱۴۰۱؛ از آخرین اخبار پیرامون سرانجامِ تجمع اعتراض آمیز در دانشگاه شریف تا اظهارات نمایندگان مجلس درباره کم بودن تعداد تجمع کنندگان و بدون سلاح حاضر شدن سپاه و بسیج در اتفاقات اخیر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آخرین اخبار از سرانجامِ تجمع اعتراض آمیز در دانشگاه شریف
خبرگزاری تسنیم از برگزاری تجمع اعتراض آمیز در دانشگاه صنعتی شریف از عصر دیروز خبر داد. محمدعلی زلفی گل وزیر علوم هم در دانشگاه شریف حاضر شد و با مسئولین دانشگاه و نیروهای پلیس اطراف دانشگاه گفت وگو کرد. ایرنا در این باره نوشت: به دنبال اتخاذ تدابیر انتظامی در اطراف دانشگاه شریف و عدم امکان خروج دانشجویان و اساتید از این دانشگاه، با دستور وزیر علوم چندین دستگاه خودرو برای خروج دانشجویان و اساتید از دانشگاه در نظر گرفته شد. فارس نیز در این باره نوشت: حدود 200 نفر از دانشجویان در تجمع اعتراضی شعارهای تندی را علیه مسئولین کشور سردادند. معترضین همچنین خواهان آزادی دانشجویانی شدند که گفته شده در روزهای اخیر بازداشت شده اند. تعدادی از دانش‌جویان با هماهنگی مسوولان دانشگاه از درب شمالی خارج شدند. اما دانشجویان می گویند برخی لیدرها به پارکینگ رفته و در آنجا بازداشت شدند. همزمان برخی افرادی در بیرون دانشگاه و در خیابان آزادی تجمع کردند که منجر به ترافیک سنگین در آن محدوده شد و این افراد نهایتا با گاز اشک‌آور پلیس متفرق شدند. در بیرون دانشگاه برخی خانواده ها که نگران فرزندانشان بودند منتظر خروج آنها هستند. حدود ساعت یازده شب هم رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تجمع تمام شده، دانشجویان از دانشگاه خارج شده‌اند و در حال حاضر دانشجویی در دانشگاه حضور ندارد، مگر دانشجو‌هایی که در آزمایشگاه‌ها در حال انجام امور تحقیقاتی خود هستند. 

۱۵ دانشجو در بازداشت
حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرد: بسیاری از دانشجویان بازداشتی در جریان درگیری‌های اخیر با وساطت این نهاد و وزارت علوم آزاد شده‌اند و تعداد دانشجویان همچنان در بازداشت بسیار محدود و حداکثر ۱۵ نفر است که پرونده آنها در حال رسیدگی است.

فارس: فرمانده یگان امداد انتظامی مریوان به شهادت رسید
فارس نوشت: در پی بروز ناامنی‌های اخیر در سطح کشور سرهنگ دوم داود عبداللهی فرمانده یگان امداد مریوان کردستان توسط اغتشاشگران مجروح و در بیمارستان به علت شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل شد.

قالیباف: تغییر شیوه گشت‌ ارشاد  را پیگیری می‌کنم
قالیباف رییس مجلس تصریح کرد: ساختارها و شیوه اجرای گشت امنیت اخلاقی باید به گونه ای اصلاح شود تا این قبیل اتفاقات دوباره تکرار نشود. اینجانب در حدود اختیارات خود این مساله را پیگیری خواهم کرد. رئیس مجلس گفت: از همه کسانی که اعتراض دارند درخواست می کنم که اجازه ندهند اعتراض شان به جای اصلاح خواهی، رنگ و بوی ضدامنیتی و براندازی پیدا کند تا پیگیری اصلاح مورد مطالبه آنها به حاشیه نرود.

مهر: لباس مأموران بازداشت کننده مهسا امینی دوربین نداشت
صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، گفته است که مأموران گشت ارشادی که از آغاز مهسا را دستگیر کردند، دارای دوربین نصب‌شده روی لباس‌هایشان بودند. خبرگزاری مهر از قول «یک منبع مطلع در پلیس» نوشته است: «مأموران گشت ارشادی که مرحومه مهسا امینی را به مقر پلیس امنیت واقع در خیابان وزرا منتقل کردند به دوربین البسه مجهز نبودند و قطعاً ادعای وکیل این خانواده صحیح نیست.»

نماینده مجلس: سپاه و بسیج بدون سلاح در میدان حاضر شدند
ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره حوادث اخیر گفت: سپاه پاسداران و نیروهای بسیج بدون سلاح در میدان حضور پیدا کردند و طبق دستورالعملی که داشتند، برای حفاظت از مراکز حساس بدون تجهزات مسلحانه، کار دفاع را انجام دادند. گروه‌هایی که از قبل برنامه‌ریزی داشتند اما با سلاح سرد و سلاح‌های غیر سازمانی به نیروهای مدافع امنیت در کشور حمله کردند و تعدادی از نیروهای امنیتی کشور صدمه دیدند و مجروح شدند و تحت درمان هستند.

قالیباف: دشمن آماده شده بود تحریم‌ها را بردارد، اما به‌خاطر آشوب‌ها، فشار را بیشتر کرد
قالیباف رئیس مجلس با بیان اینکه در همین چند روزی که برای رعایت مسائل امنیتی در فضای مجازی محدودیت هایی ایجاد شده است می بینیم که بسیاری از کسب و کارها لطمه خورده اند، اظهار داشت: علاوه بر آن دشمن خارجی هم با احساس ضعف در جامعه ایران، فشار اقتصادی را بیشتر می کند و دشمنی که آماده شده بود بخش زیادی از تحریم ها را بردارد، تحریک می شود که فشار را بر مردم ایران بیشتر کند؛ همانگونه که وقایع سال ۸۸، دشمنی که در حال توافق با ایران بود را به تحریم های گسترده علیه ایران سوق داد.

نماینده مجلس: در اوج درگیری‌ها ۴۵ هزار نفر هم در تجمعات حاضر نبودند
سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: به رغم سطح تحریکات گسترده دشمنان در دو هفته اخیر، مردم با آشوب‌ها همراهی نکردند و بر اساس آماری که وزیر کشور ارائه داد، در اوج درگیری‌ها و اغتشاشات در روز ۳۰ شهریور بیشتر از ۴۵ هزار نفر ( ۵ صدم درصد از کل جمعیت) در تجمعات در مجموع همه شهرهای کشور حضور نداشتند.

فرمانده سپاه: برخی به دلیل فریب دشمن، ما را دوست ندارند ولی ما آنها را دوست داریم
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه گفت: به این عده قلیل از جوانان عزیز کشورمان که متاسفانه مورد شکار و صید دشمن قرار گرفتند و عملیات روانی دشمن بر روی آن‌ها موثر بوده است، عرض می‌کنیم، وقتی به خیابان می آید پشت سرتان نگاه کنید تا ببینید امتداد حرکتی که در مسیر آن هستید، به کجا می‌رسد. شما فرزندان این مملکت هستید و ما وقتی از کشور دفاع می‌کنیم، برای همه دفاع می‌کنیم، حتی برای آن‌ها که به دلیل فریب و اغوای دشمن، ما را دوست ندارند ولی ما آنها را دوست داریم.

مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده: تحریم‌های جدید بی‌معنی‌اند
محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطر نشان کرد، آمریکا در حال حاضر سیاست فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرده است، بنابراین وضع تحریم‌های جدید بی معنی خواهد بود.

کیهان: با محدود شدن پیام‌رسان‌های خارجی، موج استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شده
طی روزهای اخیر با محدودیت‌های ایجاد شده برای پیام‌رسان‌های خارجی باز هم موج استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شده و بسیاری از افراد یک یا چند نمونه از پیام‌رسان‌های ایرانی را مورد استفاده قرار می‌دهند.

شروین حاجی پور در بازداشت
کمند حاجی پور، خواهر شروین حاجی پور در اینستاگرام نوشت: شروین تحت بازداشت اداره اطلاعات ساری است و حالش خوب است.

علی‌عسگری، بازیکن اسبق پرسپولیس بازداشت شد
حمیدرضا علی عسگری، بازیکن سابق پرسپولیس بازداشت شد. پیش از این حسین ماهینی هم بازداشت شده بود و حالا علی عسگری به عنوان دومین چهره فوتبالی بازداشت شد. 

ضرغامی: کومله و دمکرات و منافق کیلو چند؟ مشغول بچه های ‎دهه‌ی هشتادی خودمان شدیم
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توئیتی نوشت: ‏کومله و دمکرات و منافق کیلو چند؟ اجمالا مشغول بچه‌های دهه‌ی هشتادی خودمان شدیم. آن‌ها را درک نمی‌کنیم و آن‌ها هم مارا نمی‌فهمند. آن‌ها را دریابیم و عقب ماندگی‌ها و غفلت‌ها را جبران کنیم.

 

نظرات بینندگان