arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۱

ديديم آقاي وزير!

رضا صيادي
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زمستان سال گذشته بود كه وزير محترم آموزش و پرورش در گفت وگوي ويژه خبري حاضر شد تا به ابهاماتي كه درباره 6 ساله شدن مقطع ابتدايي وجود داشت پاسخ دهد. يكي از سوال‌هاي اصلي مجري آن برنامه، اين بود كه چگونه مي‌خواهيد كلاس درس، تجهيزات و كتاب‌هاي آموزشي كلاس ششم ابتدايي را تامين كنيد در حالي كه در شرايط عادي هم سيستم آموزشي كشور هزار و يك مشكل دارد. آقاي وزير ابتدا تلاش كرد تا با شگردهاي مديريتي خود، پاسخ دقيق ندهد، اما وقتي با سوالات صريح و اصرار مجري برنامه مواجه شد، گفت: اگر من وزير آموزش و پرورشم، قطعا براي همه اين مسائل فكر كرده‌ام، وقتش كه شد خواهيد ديد! (نقل به مضمون)

در اين چند هفته اخير مدام اخبار تامل برانگيزي درباره تمهيدات آموزش و پرورش براي برپايي كلاس ششم ابتدايي به گوش مي‌رسد. اينكه قرار است كلاس‌هاي پيش ساخته وارد مدارس شود و به كتابخانه و نمازخانه و اتاق برخي از مشاوران و مربي‌ها تغيير كاربري دهد. حتي خبر مي‌رسد كه شرط انتقالي گرفتن معلمان، اين است كه حاضر باشند در كلاس ششم درس دهند. ديديم آقاي وزير! تهميدات همه جانبه شما براي آنكه كلاس ششم تشكيل شود، بيشتر ما را ياد روزهاي بحران انداخت تا بستر‌سازي براي يك تغيير آموزشي! چندين سال پيش هم گاهي اوقات كه سقف يك مدرسه فرسوده مي‌ريخت و مديران مجبور مي‌شدند دانش‌آموزان مدرسه زهوار در رفته را درجايي اسكان دهند، دقيقا از همين روش نوين آموزشي استفاده مي‌كردند! دانش‌آموزان خانه به دوش را به نزديك‌ترين مدرسه منتقل مي‌كردند و در نمازخانه و كتابخانه برايشان كلاس مي‌گذاشتند.

با اين وضع، امسال بايد منتظر باشيم و ببينيم هزاران دانش‌آموزي كه براي رفتن به مقطع راهنمايي روزشماري مي‌كردند و حالا بايد دوباره «ابتدايي» بمانند، چگونه درس مي‌خوانند؛ آن هم در نمازخانه و كلاس‌هاي پيش ساخته و پاي درس معلماني كه از سر اجبار و از بدحادثه، دبير آنها شده‌اند.‌ اي‌كاش در برابر همه اين هزينه‌هايي كه چند ماه ديگر خروجي‌اش مشخص مي‌شود، لااقل مي‌فرموديد كه چه ضرورتي داشت تغيير دادن نظام آموزشي به نظام تحصيلي 45 سال پيش! باور كنيد تغيير دادن نظام آموزشي از 5-3-4 به 6-3-3 مثل تغيير سيستم در فوتبال نيست كه مثل يك ايده ساده به ذهن برسد و با چند حركت اجرا شود، حالا سرنوشت تحصيلي هزاران دانش‌آموز، وابسته به اين تغيير سيستم شماست. البته خوب مي‌دانم كه احتمالا در پاسخ بفرماييد: يعني وزارت‌خانه آموزش و پرورش با اين همه مدير و كارشناس و هزاران ساعت كارشناسي و صدها هزار ساعت- نفر(!) تحقيق و پژوهش خوب مي‌داند چه‌كار ‌كند و نيازي به دلسوزي امثال شما نيست!

اما آقاي وزير، باور كنيد همين چند سال پيش هم، همين مديران و كارشناسان و جلسات و همايش‌ها به اين نتيجه رسيدند كه سيستم آموزشي دبيرستان‌ها را از ترمي واحدي به سالي واحدي تغيير دهند و همين باعث شد تا در برخي از مدارس جنوب شهر آمار 70درصدي مردودي و 50 درصدي ترك تحصيل منتشر شود. راستش را بخواهيد ما به اين كارشناسان اعتماد نداريم، اگر صلاح بدانيد يك بار ديگر منتظر بمانيم تا خرداد 92 برسد و خروجي اين نظام آموزشي جديد را ببينيم، فقط خدا كند مجبور نشويم دوباره تيتر بزنيم: ديديم آقاي وزير!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
0
21
احسنت. احسنت. بسيار عالي.
آقايان گاه جوري از كار كارشناسي حرف مي‌زنند كه انگار كس ديگري متوجه اينجور مسائل نيست.
نظرات بینندگان