arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱

کره شمالی: همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه مطابق با منشور سازمان ملل برگزار شد

وزارت خارجه کره شمالی در حمایت از نتایج همه‌پرسی‌های الحاق چهار منطقه از اوکراین به روسیه اعلام کرد این همه‌پرسی‌ها بر اساس منشور سازمان ملل و مطابق با روش‌ها و رویه‌های قانونی برگزار شد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: خبرگزاری رسمی کره شمالی سه‌شنبه (چهارم اکتبر) به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد مقامات پیونگ‌یانگ از نتایج همه‌پرسی‌ها در خصوص الحاق چهار منطقه جدید به روسیه اعلام حمایت کردند. 

به نوشته تاس، «جو چول سو» رئیس بخش سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه کره شمالی گفت: به اراده ساکنان که خواستار ادغام در روسیه هستند احترام می‌گذاریم و از موضع دولت روسیه برای ادغام مناطق فوق در ترکیب روسیه، حمایت می‌کنیم. 

وزارت خارجه کره شمالی افزود: همه‌پرسی‌ها بر اساس منشور سازمان ملل که اصول برابری مردم و حق تعیین سرنوشتشان را مشخص می‌کند و مطابق با روش‌ها و رویه‌های قانونی برگزار شد تا اراده ساکنان دو جمهوری (دونتسک و لوهانسک) و دو منطقه (زاپروژیا و خرسون) به طور کامل منعکس شود. 

به گفته این دیپلمات روس، آمریکا در تلاش برای حفظ جهان تک قطبی، از شورای امنیت سازمان ملل سوءاستفاده می‌کند و در امور داخلی کشورهای مستقل مداخله می‌کند و حقوق قانونی آن‌ها را زیر پا می‌گذارد.

وی با بیان این که آمریکا علیه کشورهای مستقل شامل یوگسلاوی سابق، افغانستان و عراق جنگ‌افروزی کرد اما شورای امنیت سازمان ملل آن را زیر سوال نبرد، افزود: روزهایی که آمریکا می‌توانست از شورای امنیت سازمان ملل به عنوان سپر و ابزار تجاوز برای حفظ برتری خود استفاده کند، هرگز بازنخواهد گشت. 

بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی، جمعه (۳۰ سپتامبر، هشتم مهر) با حضور روسای مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین و خرسون و زاپروژیا در جنوب شرقی این کشور در کاخ کرملین، مراسم امضای اسناد الحاق این مناطق به فدراسیون روسیه با حضور ولادیمیر پوتین برگزار و این مناطق رسماً به خاک روسیه ضمیمه شد. 

پوتین در سخنرانی آغازین این مراسم مردم این مناطق را برای همیشه شهروند روسیه خواند و به آن‌ها خوشآمد گفت. او در اشاره به رای قاطع آن‌ها در همه‌پرسی‌ها که خواستار جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه شدند، گفت: مردم انتخاب خود را انجام داده‌اند. دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا سرنوشت مشترکی با روسیه دارند. 

کشورهای غربی و طرف اوکراینی این اقدام را محکوم کرده و رئیس‌جمهور این کشور بار دیگر درخواست عضویت سریع کی‌یف در ناتو را مطرح کرد. این درخواست اما با واکنش سرد دبیرکل ناتو و کاخ سفید مواجه شد و تاکید کردند همه ۳۰ کشور عضو این ائتلاف نظامی باید آن را تایید کنند. 

نظرات بینندگان