arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۱

منتجب‌نيا: در صورت حضور اصلاح‌طلبان، شاهد رقابت سنگين در انتخابات خواهيم بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوي حزب اعتماد ملي اظهار كرد: گروه‌هاي مختلف از جمله اصولگرا و اصلاح‌طلب با نوعي سردرگمي و عدم انسجام مواجه هستند.

حجت‌السلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا در رابطه با زمان مناسب ورود به فعاليت‌هاي انتخاباتي، با بيان اينكه "در هر انتخابات از جمله مجلس، رياست‌جمهوري و... زمان محدودي براي تبليغات و معرفي كانديداها در نظر گرفته شده است"، گفت: قبل از ورود به فعاليت‌هاي تبليغاتي، يك مدت طولاني براي انسجام نيروها و برنامه‌ريزي احزاب، گروه‌ها و جبهه‌هاي سياسي در جهت معرفي خودشان و كانديداها به شكل غيررسمي نياز است و براي اين كار يك سال اگر كم نباشد، زياد هم نيست.

وي اضافه كرد: در حال حاضر با نوعي به هم ريختگي و تشتت در دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا روبه‌رو هستيم، پس نياز است كه هر دو جناح به بازسازي خود بپردازند و انسجام و تشكيلات جبهه‌اي و حزبي خود را بازنگري و كانديداها را بررسي و شناسايي كنند و در زمان معقول و مناسب به معرفي كانديداي خود به شكل غيررسمي و رسمي بپردازند. اين اقدامات نيازمند زمان طولاني است و اگر گروه‌ها از حالا دست به كار نشوند، دچار مشكل خواهند شد و در آستانه انتخابات نمي‌توانند همه اين كارها را به سرعت انجام دهند.

سخنگوي حزب اعتماد ملي با بيان اينكه "در فاصله كمي بعد از پيروزي انقلاب، گروهك‌ها و جريان‌هاي غيرانقلابي آمدند و رفتند و پس از آن دو جناح و جبهه در كشور به وجود آمد كه هركدام نماينده بخش عظيمي از مردم بودند"، تصريح كرد: اين دو جبهه به اسم‌هاي مختلف از جمله خط امام و خط بازار، ليبرال و راديكال، چپ و راست و امروز به نام اصولگرا و اصلاح‌طلب خوانده مي‌شدند و اين اسامي علامت و نشانه‌اي براي هركدام از اين دو جناح بود اما ماهيت اين دو جناح را بايد در فكر و برنامه و گرايش آنها پيدا كرد و با استفاده از آن قضاوت داشت.

منتجب‌نيا با بيان اينكه "دو جناح مطرح در كشور هميشه با هم رقابت داشتند"، خاطرنشان كرد: رقابت دو گروه مطرح در كشور هميشه براي مردم خوب بوده و فضا را براي انتخابات داغ كرده است. اين مساله همچنين، حساسيت مردم را براي راي دادن و حضور در عرصه انتخابات بالا برده است، ولي امروز هر دو دچار سردرگمي شده‌اند.

وي با بيان اينكه "جبهه اصلاحات در شرايط فعلي ضربه خوده است و بخشي از سران اين جريان با محدوديت‌هايي روبه‌رو هستند"، گفت: بخشي از سران جبهه اصلاحات در محدوديت‌هايي به سر مي‌برند و بخش ديگري از اصلاح‌طلبان نيز كناره‌گيري كرده‌اند يا آنها را كنار گذاشته‌اند و به طور رسمي تعدادي از احزاب و گروه‌هاي اين جناح نيز منحل شده‌اند؛ هرچند خودشان اعتراض دارند و اين مساله را نپذيرفته‌اند. برخي از احزاب اين جناح هم كه رسما اعلام انحلال نشده‌اند، فعاليتشان متوقف شده است.

منتجب‌نيا با بيان اينكه "در حال حاضر تعداد اندكي از احزاب و گروه‌هاي سياسي اصلاح‌طلب فعال هستند"، گفت: تعداد اندكي از احزاب اصلاح‌طلب جلسه برگزار مي‌كنند و تصميم‌گيري‌هايي دارند، بنابراين نياز است كه احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب فعاليت خود را از نو شروع و سازمان خود را بازسازي كنند تا فضايي به وجود بيايد كه بتوانند بهتر از گذشته فعاليت كنند و جامعه را زنده نگه دارند.

سخنگوي حزب اعتماد ملي درباره وضعيت جناح اصولگرا نيز ابراز عقيده كرد: جبهه اصولگرا با ورود جرياني جديد، در حال متلاشي شدن و شاخه‌شاخه شدن است. هركدام از شاخه‌هاي اصولگرا داراي يك نوع تفكر و گرايش هستند، هرچند خود را اصولگرا مي‌دانند.

وي با بيان اينكه "بخشي از شاخه‌هاي جريان اصولگرايي كاملا جدا شده‌اند"، توضيح داد: بخشي از جريان اصولگرا، امروز در غالب طرفداري از دولت فعاليت مي‌كنند و مي‌خواهند در آينده نيز فعاليت سياسي داشته باشند و به حيات سياسي خود ادامه دهند؛ پس طبيعي است كه بايد مشخص شود كه آيا جريان اصولگرا شامل همه شاخه‌ها از جمله دولتي، منتقدان دولت، اصولگرايان سنتي و جريان جديد است و اصولگرايان حاضر هستند همه را جذب كنند و زير يك چتر قرار دهند يا اينكه تبديل به چند شاخه شوند؟

منتجب‌نيا در ادامه، با اشاره به اينكه "براي اصولگرايان و بويژه شاخه سنتي آن محدوديت چنداني وجود ندارد"، گفت: ممكن است براي طرفداران دولت بعد از پايان كار دولت دهم، محدوديت‌هايي ايجاد شود اما فعلا تا سركار بودن دولت، امكانات وسيع و تريبون‌هاي مختلف دارند. در مقابل، جريان سنتي به شدت رقابت و ايستادگي مي‌كند و اين مشكلي است كه در جريان اصولگرايي وجود دارد.

وي با بيان اينكه "در جريان اصلاح‌طلب نيز مشكلات فراواني وجود دارد"، اظهار كرد: فعلا فضا تا حد زيادي براي اصلاح‌طلبان بسته و محدود است و از طرف ديگر اكثر تريبون‌ها را در اختيار ندارند. همچنين چهره‌ها و شخصيت‌هاي آنان دچار مشكل شده‌اند و نمي‌توانند در صحنه حاضر شوند و البته بخش زيادي از احزاب اصلاح‌طلب منحل شده‌اند.

سخنگوي حزب اعتمادملي همچنين، به نداشتن منبع مالي و تكيه‌گاه اقتصادي احزاب و تشكل‌هاي اصلاح‌طلب اشاره كرد و افزود: يكي از اشكالات جبهه اصلاحات، وجود اپوزسيون و جريان‌هاي خارج از نظام است و چون در انتخابات گذشته رياست جمهوري همه يك‌صدا و مشترك در انتقاد از انتخابات بودند، امروز از طرف رقبا به يك چوب رانده مي‌شوند و همه را جزو اپوزسيون و مخالفان نظام معرفي مي‌كنند؛ با اينكه مي‌دانند جريان اصلاحات ريشه‌دار و اصيل است و بخش عمده‌اي از مردم را زير پوشش دارد.

وي اضافه كرد: اگر مشكلات اصلاح‌طلبان حل شود و مسئولان نظام به اين تصميم و اراده برسند كه اصلاح‌طلبان هم وارد صحنه شوند، فضا را باز كنند، به آنها امكانات دهند و براي اين طيف فضاي امن ايجاد كنند، اصلاح‌طلبان مي‌توانند وارد صحنه شوند و رقابت سنگين و در خور يك ملت بزرگ و نظام اسلامي را براي انتخابات آينده به وجود آورند و در غير اينصورت مثل برخي انتخابات گذشته، اصلاح‌طلبان ولو اينكه تحريم نمي‌كنند، كناره‌گيري مي‌كنند و حضور ندارند كه در اين صورت انتخابات سرد و كم‌رونق خواهد بود كه در شان نظام جمهوري اسلامي نيست و به زيان انقلاب و نظام و ملت تمام خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نظرات بینندگان