arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱

ارمنستان از آمریکا برای آزادی ۱۷ نظامی تشکر کرد

نخست‌وزیر ارمنستان در صفحه توییتر خود پیامی منتشر کرده و در آن از آمریکا به دلیل میانجیگری برای آزادی ۱۷ نظامی ارمنستانی تشکر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: نخست‌وزیر ارمنستان از آمریکا به دلیل میانجیگری برای آزادی ۱۷ نظامی ارمنستانی اسیر در جمهوری آذربایجان قدردانی کرد.

 در شرایطی که تحرکات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای پایان دادن به تنش‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه دارد، باکو با میانجیگری واشنگتن ۱۷ نظامی اسیر ارمنستانی را به ایروان تحویل داد.

 نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در صفحه توییتر خود پیامی منتشر کرده و در آن از آمریکا به دلیل میانجیگری برای آزادی ۱۷ نظامی ارمنستانی تشکر کرد.

پاشینیان نوشت: «من از تلاش‌های ایالات متحده برای کمک به بازگرداندن ۱۷ اسیر جنگی‌مان، بسیار قدردانی می‌کنم. امیدوارم با تلاش‌های مشترک با شرکای بین‌المللی خود پیشرفت بیشتری در حل مسائل انسان دوستانه و برقراری صلح در منطقه ثبت کنیم».

خبرگزاری فرانسه گزارشی درباره این تحول تازه در موضوع تنش‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان منتشر کرده و با اشاره به دیدار اخیر وزرای خارجه دو طرف در بروکسل و میزبانی اتحادیه اروگا از نشست سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان، آن را نشانه افزایش «مشارکت و تعامل غرب» در مذاکرات صلح بین ایروان و باکو ارزیابی کرده است.

در گزارش این رسانه غربی آمده است: «این اقدام نشان دهنده تعامل رو به رشد غرب در منطقه ناآرام قفقاز است؛ جایی که روسیه به دلیل پرت شدن حواسش به جنگ در اوکراین، پس از دهه‌ها تسلط بر این منطقه به وضوح در حال از دست دادن نفوذ خود است».

خبرگزاری فرانسه افزود: «آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که به آمریکای لاتین سفر کرده، روز سه شنبه (دیروز) با آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان و جیحون بایراموف همتای آذربایجانی وی، یک گفت‌و‌گوی تلفنی سه جانبه برقرار کرده بود».

وزیر خارجه دولت جو بایدن در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک هم یک نشست سه جانبه با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان ترتیب داده بود.

افزایش تحرکات کشورهای مختلف در رابطه با تنش‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی صورت گرفته که ایروان و باکو همچنان بر سر برخی موضوعات از قبیل تعیین مرز و حدود با هم اختلافاتی دارند.

نظرات بینندگان