arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۱

چه کسانی نباید "حجامت" كنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك دستيار دكتراى تخصصى طب سنتى ايران درباره ارتباط ميان طبع افراد با انجام عمل حجامت گفت: كسانى كه تندرست هستند و مزاج صحى سرد يا خشك دارند يا دچار خشكى و سردى در پوست و عضلات هستند، نبايدروش هاى دفعى كه موجب كاهش گرمى و ترى بدن مى شود را به كار ببندند كه از جملغ اين روش ها حجامت است.

رضايى پور درباره ارتباط ميان طبع افراد با انجام عمل حجامت گفت: كسانى كه تندرست هستند و مزاج صحى سرد يا خشك دارند يا دچار خشكى و سردى در پوست و عضلات هستند، نبايد روش هاى دفعى كه موجب كاهش گرمى و ترى بدن مى شود را به كار ببندند كه از جملغ اين روش ها حجامت است. از همين رو گفته شده است پس از ۶۰ سالگى نبايد حجامت كرد، زيرا موجب غلبه خشكى و سردى بر پوست، عضلات و بدن مى شود.

وى اضافه كرد: از سوى ديگر بايد وزارت بهداشت و متوليان سلامت جامعه نيز از كارهاى غيرعلمى و افراط و تفريط در اين حوزه ها جلوگيرى كنند تا كار، تنها در دست متخصصان دانشگاهى طب سنتى ايران باشد.

به گزارش ابرار، رضایی پور با اشاره به اينكه حكماى ايرانى انجام حجامت براى كودكان زير دو سال را نيز جايز ندانسته اند، اظهار كرد: كم بنيه بودن و عدم استقامت اندام هاى كودك با حجامت سازگار نيست و حجامت در كودكان زير دو سال، مى تواند موجب ضعف پايدار و دراز مدت در وى شود.

بهار، شايسته ترين فصل براى حجامت (به ويژه براى مقاصد پيشگيرانه) است البته در فصول ديگر نيز به حسب تشخيص طبيب آگاه و با ملاحظات گوناگون، مى توان حجامت را به كار برد ولى بايد دانست كه عمل حجامت در هر فصلى كه انجام شود، تابع ضوابط و پيش شرط ها ى خاصى است كه در منابع طب سنتى بيان شده و ناديده گرفتن آنها مى تواند به مخاطرات و صدمات متعددى بينجامد و چه بسا به تشديد بيمارى منجر شود.

نظرات بینندگان