arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۱

متهم: چرا زورتان به جهرمی و خاوری نمی رسد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متهم گفت: رئیس بانک ملی فرار کرد و رئیس بانک صادرات هم که از او به عنوان مجرم اصلی یاد می‌شد الان بیرون از زندان است، آقای نماینده دادستان چرا فقط ما به دادگاه می‌آییم و زورتان به آنها نمی‌رسد.

در ادامه آخرین جلسه از بخش اول رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی «ع -ب» به اتهام مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری باندی و کلان موضوع 136 فقره اعتبار اسنادی به مبلغ بیش از 28 تریلیون ریال در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهامات را قبول ندارم، اظهار داشت: مدت فعالیت من در محل اشتغالم نشان‌دهنده پاک دستی من بوده و نماینده دادستان نیز این موضوع را تأیید کردند که از من به نیکی یاد می‌کنند.

وی افزود: یک ماه است که نتوانستم وکیلم را ببینم و به درستی از اقدامات خود باخبر نبودم.

قاضی سراج خطاب به متهم گفت: هم مطالعه پرونده و هم ملاقات با زندانی برای تمام وکلا میسر بود و هر کس درخواست می‌داد مطالبه وی انجام می‌شد اگر هم خلاف این موضوع اثبات شود شخصا پاسخگو خواهم بود.

متهم بار دیگر دفاعیات خود را با تأکید بر عدم دسترسی به وکیل خود آغاز کرد که قاضی سراج خطاب به وی گفت:دفاعیات خود را با دروغ آغاز نکنید و حقیقت را بیان کنید.

متهم با بیان اینکه با عنوان مدیر مالی از مجموعه بازنشست شدم گفت: یک روز بعد «ع -ر» با من تماس گرفت و از من خواست با توجه به شناخت کار با عنوان مشاور با آنها همکاری کنم. هیچ حکمی از گروه آریا نگرفتم و تنها وظیفه داشتم به مه آفرید یا «الف -ش» نامه بزنم و درباره هزینه‌‌های هفته بعد به آنها گزارش بدهم.

وقتی هم پول می‌آمد به سرعت بدهی‌ها را با چک پرداخت می‌کردیم، گزارش را به تهران می‌فرستادیم و آنها هم هزینه‌ها و پرداخت‌ها را مطابقت می‌دادند.

وی با بیان اینکه چون بازنشسته شده بودم در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها دخالتی نداشتم، افزود: به دلیل اینکه حق امضای هیئت مدیره داشتم در غیاب خسروی امضا می‌کردم و «س - ک» می‌گفت می‌توانی اعتبار اسنادی را هم امضا کنی.

متأسفانه این درخواست‌ها را امضا کردیم ولی درباره اینکه « م - س» بعد از امضای من چه اقداماتی می‌کرد اطلاعی نداشتم.

وی افزود: ادعای «ع -ر» درباره مطلع بودن من از امور دروغ است. حتی یک ثانیه هم با او جلسه نداشتم. مراحل بانکی را «م -س» انجام می‌داد و در مسائل حسابداری نیز مسئولیتی نداشتم. از ابتدای خرداد ماه دیگر اوراق را امضا نکردم  و بعد از اینکه متوجه مغایرت در صورت‌های مالی شدم از «س- ک» پرسیدم که گفت از «الف -س» بپرس، او هم به من گفت مگر کالا را تو تحویل گرفتی که نگران هستی به همین دلیل احتمال دادم اتفاقی در حال رخ دادن است که من در جریان نیستم.

متهم ادامه داد: هیچ امتیازی در قبال اقداماتم دریافت نکردم و اطلاعی از صوری بودن اطلاعات نداشتم. مدتی بعد که با توقف وصول چک‌ها در بانک متوجه این فساد شدم  به « م -س» گفتم که آیا امضای من آنقدر اعتبار نداشت که وقتی پای اوراق نباشد کاری از پیش نبرد که در جواب به من گفت نه اینگونه نبود امضا هم که نمی‌کردی کار انجام می‌شد.

متهم با اشاره به انتشار اسامی و تصاویر متهمان توسط رسانه‌ها اظهار داشت: متأسفانه برخی رسانه‌ها به طور کامل به قانون توجه نمی‌کنند و مثلا در پوشاندن تصویر فقط به پوشاندن چشم اکتفا می‌کنند و بسیاری از افراد به راحتی ما را می‌شناسند.

وی در ادامه دفاعیات خود مدعی شد که رئیس بانک مرکزی فرار کرد و قطعا فرد زرنگی بوده که توانسته فرار کند.

قاضی سراج گفت: فردی که فرار کرد رئیس بانک ملی بود نه بانک مرکزی و آقای بهمنی در ایران و مشغول به فعالیت است.

متهم ادامه داد: رئیس بانک صادرات هم که از او به عنوان مجرم اصلی یاد می‌شد معتقد است باید به او مدال بدهند. من نمی‌گویم آنها گناهکار هستند شاید بیگناه باشند اما سوال من از آقای فراهانی این است که بسیاری دیگر از مسئولان بانکی بیرون از زندان هستند چرا زورتان به ما می‌رسد و به آنها کاری ندارید.

قاضی سراج خطاب به متهم گفت: تاکنون به اتهام 39 نفر از متهمان رسیدگی شده و به طور کلی این پرونده حدود 200 متهم دارد و مطمئن باشید که همه افرادی که از آنها اسم بردید به دادگاه می‌آیند.

«ع -ب» گفت: من به بانکی‌ها اعتماد کامل داشتم اما در حال حاضر می‌بینم که سیستم بانکی به طور کامل رها است. آقای هیئت مدیره بانک صادرات که از من شکایت کردید چطور برای 4 عدد خودکار قبض انبار صادر می‌شود اما نفهمیدید که چه میزان LC‌ از بانکتان خارج شده است.
نظرات بینندگان