arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۸۶۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۱

گزارش رادیو چین از "بحران مرغ در ایران"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رادیو چین در گزارشی تحت عنوان " بحران مرغ در ایران" به بررسی افزایش بی سابقه قیمت ایم محصول در کشورمان پرداخت و اعلام کرد: جهش بدون دلیل بهای مرغ در ایران و افزایش تقاضای مردم تبدیل به یک بحران تازه با ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شده است.
 
به گزارش رادیو بین‌المللی چین (CRI) از تهران، افزایش قیمت ناگهانی مرغ از هر کیلوگرم 38 هزار ریال به کیلویی 65 هزار ریال، جامعه را شوک زده کرد و در مواردی قیمت این کالای پروتئینی تا کیلویی 80 هزار ریال نیز رسیده است. رسانه‌های داخلی ایران بهای فعلی مرغ را بی‌سابقه دانسته‌اند و از عرضه شدن آن به دو نرخ آزاد و دولتی خبر داده‌اند.
 
سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز شنبه طی یک سخنرانی از سازمان صداوسیما به دلیل نشان دادن صحنه‌هایی که در آن بازیگران سریال‌های تلویزیونی مرغ می‌خورند، به شدت انتقاد کرده و گفته: «باید در نظر داشته باشیم که شاید فردی نتواند مرغ بخرد و آن فیلم‌ها را ببیند و با مشاهده این فاصله طبقاتی، بگوید که حالا خودم چاقو به دست می‌گیرم و حقم را از پولدارهای جامعه طلب می‌کنم». همچنین همزمان با اظهارات مسوولان که دلایل مختلفی را برای رخ دادن این اتفاق مطرح کرده‌اند، «داود احمدی‌نژاد»، برادر رئیس‌جمهور ایران که موضعی مخالف او دارد، «جریان انحرافی» و دولت را عامل پشت پرده گرانی مرغ معرفی کرده است.
 
تاکنون برخورد مسوولان شهرهای مختلف با این بحران متفاوت بوده به طوری که خانه مطبوعات استان گیلان برای راضی نگاه داشتن فضای مطبوعات، به خبرنگاران و کارکنان نشریات این نوید را داده که می‌توانند با ارائه کارت شناسایی، مرغ با قیمت 47 هزار ریال دریافت کنند.
 
پس از گوشت قرمز که کالایی گران محسوب می‌شود، مصرف مرغ در ایران بسیار بالاست و اکنون شهروندان در شهرهای مختلف برای خرید آن به قیمت دولتی مقابل فروشگاه‌ها صف‌های طولانی تشکیل داده‌اند. در این میان بخشی از جامعه با توجه به بحران به وجود آمده، مرغ را از سفره خود حذف کرده‌اند، اما این تغییر ذائقه همه‌گیر نبوده و هنوز اکثریت جامعه با این تفکر که بدون مرغ قادر به زندگی نیستند، در هوای گرم ساعت‌ها در صف منتظر می‌ایستند. این در حالی است که به علت تقاضای بالا و عرضه ناکافی، نیمی از شهروندان با دست‌های خالی به خانه بازمی‌گردند.
 
گروه بزرگی از مردم ایران در اثر باورها و خرده‌فرهنگ‌های رایج قدیمی، نداشتن گوشت در فریزر خانه را نشانه‌ای از فقر می‌دانند. آن‌ها معتقدند غذایی که در سفره مقابل مهمان گذاشته می‌شود، می‌بایست حتما گوشت داخل آن باشد وگرنه مایه آبروریزی و شرمساری است. بنابراین، اکنون تجسم این که می‌توان مرغ را از وعده‌های غذایی روزانه حذف کرد، برای بسیاری از شهروندان غیرقابل باور است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کسرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
0
7
پس سریع دست بکار بشین مرغهای بنجلتونو بفرستین بیاد یه موقع جا نمونین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
0
5
آبرومون پیش این چینی ها هم باید میرفت؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
0
4
پيشنهاد راديو چين : گربه بزنيد حال كنيد مفت . مرغ چيه؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
0
5
اي كاش يه بار با اين اقزايش قيمتها مردم خريد نميكردند و ميذاشتن معلوم بشه كه كي مجبوره كوتاه بياد، نه اينكه برن صف بايستن و جيب عوامل رو پر پول كنن! مرغ نخره هيچ كس، چي ميشه اونوقت؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
0
4
بحران مرغ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قضیه هسته ای باید پیشش لنگ بندازه !!!!!!!!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان