arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱

پیشنهاد نماینده مجلس؛ دوربین‌های چهره نگاری تخلفات مربوط به حجاب افراد را ثبت کنند / متخلفان از حقوق اجتماعی در جاهای دیگر محروم شوند

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پیشنهادی گفت: اگر امکانات و ظرفیت را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهیم دیگر نیازی به حضور فیزیکی پلیس نیست؛ مثل دوربین‌های پلاک خوان ثبت تخلفات رانندگی، دوربین‌های چهره نگاری تخلفات مربوط به حجاب افراد را ثبت می‌کنند و کسانی که مرتکب تخلفاتی شده‌اند از حقوق اجتماعی در جاهای دیگر محروم می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیشنهاد نماینده مجلس؛ بی‌حجاب‌ها را با دوربین، چهره نگاری کنید!

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پیشنهادی گفت: برای کسانی‌که در ملأ عام کارهایی انجام می‌دهند و هنجار شکنی می‌کنند باید رویکردمان از اقدام فیزیکی به سمت چهره نگاری تغییر کند؛ در این صورت به فرد خاطی اعلام و او نیز از برخی از حقوق اجتماعی محروم می‌شود؛ اگر این امکانات و ظرفیت را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهیم دیگر نیازی به حضور فیزیکی پلیس نیست.

به گزارش «انتخاب»، موسی غضنفرآبادی با بیان اینکه «یکی از راه‌های بیان اعتراض اخذ مجوز از وزازرت کشور و برگزاری تجمع است»، اظهار کرد: تاکنون اعتراضات زیادی در کشور داشتیم و بر اساس قانون اساسی هر کسی می‌تواند مجوز برگزاری تجمع و بیان اعتراض اخذ کند، لکن آنچه که اهمیت دارد این است که حضور در یک محل و بیان یک موضوع باید با آرامش باشد و نباید تخریب و هنجارشکنی صورت بگیرد.

وی به ایسنا گفت: افراد باید حواس‌شان باشد برخی از کسانی که در تجمعات حضور می‌یابند، خشونت به خرج می‌دهند و چاقو، قمه و سلاح گرم و سرد همراه دارند؛ معترضان حواس‌شان باشد که در کنارشان این افراد قرار نگیرند که اگر این افراد مرتکب جرمی شوند، آن‌ها نیز به عنوان مشارکت در جرم محاکمه شوند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد رئیس جمهوری درباره اصلاح روندهایی نظیر گشت ارشاد در جامعه گفت: این موضوع محل بحث است؛ یکی از شیوه‌ها اجرای گشت ارشاد است، اما ممکن است شیوه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد؛ مثلاً برای کسانی‌که در ملأ عام کارهایی انجام می‌دهند و هنجارشکنی می‌کنند باید رویکردمان از اقدام فیزیکی به سمت چهره نگاری تغییر کند؛ در این صورت به فرد خاطی اعلام و او نیز از برخی از حقوق اجتماعی محروم می‌شود.

غضنفرآبادی ادامه داد: اگر این امکانات و ظرفیت را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهیم دیگر نیازی به حضور فیزیکی پلیس نیست؛ مثل دوربین‌های پلاک خوان ثبت تخلفات رانندگی، دوربین‌های چهره نگاری تخلفات مربوط به حجاب افراد را ثبت می‌کنند و کسانی که مرتکب تخلفاتی شده‌اند از حقوق اجتماعی در جاهای دیگر محروم می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این شیوه موجب ایجاد نارضایتی نمی‌شود؟ تاکید کرد: خیر بلکه باعث می‌شود که این موضوع جمع شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برخورد قهری در این زمینه (حجاب) پاسخگو است؟ گفت: در برخی موارد آنقدر رفتارهای گستاخانه صورت می‌گیرد که همه افراد جامعه و حتی کسانی‌ که بد حجابند نیز وضعیت را نمی‌پسندند و احساس نگرانی می‌کنند و خودشان درخواست انجام اقدامی را مطرح می‌کنند. ممکن است برخی سهواً کارهایی انجام داده باشند اما عمده جامعه ما هنجارشکنی خیلی شدید را نمی‌پذیرند.

نظرات بینندگان