arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱

ادعای رئیس‌جمهور اوکراین: در حال نبرد با اتحاد بزرگ روسیه-ایران هستیم / روسیه ۱۵۰۰ پهپاد ایرانی در اختیار دارد / ۴۰۰ حمله با پهپاد‌های ایرانی به ما انجام شده / امیدوارم اسرائیل به ما کمک کند

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که استفاده اخیر روسیه از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین می‌تواند فشار مورد نیاز به رژیم صهیونیستی را فراهم آورد. وی در این خصوص گفت: «ما در حال نبرد علیه یک اتحاد بزرگ جدید یعنی روسیه و ایران هستیم و هم‌اکنون امیدوارم که اسرائیل به ما کمک کند و ما با قدرت به این اتحاد واکنش نشان دهیم» و مدعی شد که سازمان‌های اطلاعاتی اوکرین و کشور‌های دیگر می‌گویند که روسیه حدود یکهزار و ۵۰۰ پهپاد تهاجمی ایرانی در اختیار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگو با برنامه «اودا» تلویزیون رژیم صهیونیستی که شب گذشته (دوشنبه) در سرزمین اشغالی پخش شد، تصریح کرد که نمی‌تواند موضع رژیم صهیونیستی و امتناع این رژیم از عرضه سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین را «درک کند» و این در حالی است که وی در هشت ماه گذشته از نخست‌وزیرهای مختلف رژیم صهیونیستی برای دریافت چنین سامانه‌هایی درخواست کرده است.

به گزارش «انتخاب»، زلنسکی ادامه داد که اولین درخواست وی از رژیم صهیونیستی در آغاز جنگ اوکراین به اواخر فوریه بازمی‌گردد که خواستار سامانه‌های رادیویی می‌شد «زیرا اسرائیل سامانه‌های رادیویی با کیفیت بالا تولید می‌کند» و پس از آن از این رژیم درخواست تسلیحات پدافند هوایی همچون گنبد آهنین کرده است و در جدیدترین درخواست، خواهان پهپادهای اسرائیلی شده است.

به نوشته فارس، وی بار دیگر ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد و از رژیم صهیونیستی درخواست کرد که به اوکراین کمک کند.

رئیس‌جمهور اوکراین با اشاره به این موارد ادامه داد که حتی تلاش کرده است تا از کمک واشنگتن در اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای عرضه کمک نظامی به اوکراین استفاده کند اما به جزئیات این مورد اشاره نکرد و در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این که آیا در این زمینه از واشنگتن درخواست کمک کرده است، گفت: «بله درخواست کردم».

زلنسکی با این حال توضیح داد که رژیم صهیونیستی اخیراً با درخواست اوکراین برای عرضه سامانه‌های رادیویی موافقت کرده است اما جزئیات آن نامشخص است.

رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص امتناع مقام‌های رژیم صهیونیستی برای عرضه سامانه گنبد آهنین به کی‌یف گفت، وقتی موضوع این سامانه مطرح شد، هیچ یک از مقام‌های رژیم صهیونیستی حتی حاضر به بحث درباره چنین موضوعی نشدند.

زلنشکی در این خصوص توضیح داد: «من با سه نخست‌وزیر اسرائیل در این خصوص گفت‌وگو کردم» و گفت که حتی اوایل سال جاری میلادی و قبل از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، چنین درخواستی را به مقام‌های رژیم صهیونیستی ارائه کرده است که با امتناع آن‌ها مواجه شده است.

اسرائیل طرف درست را بگیرد، مسئله پول و یا تجهیزات نظامی نیست

زلنسکی سپس با انتقاد از این مواضع رژیم صهیونیستی در قبال اوکراین ادامه داد: «اسرائیل را درک نمی‌کنم.....من دیدارهایی با آن‌ها داشتم و بارها از آن‌ها درخواست کردم که به ما کمک کنند. منظور دادن پول یا تجهیزات نظامی نیست. منظور این است که طرف صحیح و درست را انتخاب کنند».

بر اساس این گزارش، علی‌رغم درخواست‌های پی در پی اوکراین، رژیم صهیونیستی موضع قاطعانه‌ای در خصوص عدم ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه داشته است.

اوکراین در حال نبرد با اتحاد بزرگ ایران-روسیه است

زلنسکی در گزافه‌گویی تکراری خود در خصوص ایران مدعی شد که استفاده اخیر روسیه از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین می‌تواند فشار مورد نیاز به رژیم صهیونیستی را فراهم آورد.

وی در این خصوص گفت: «ما در حال نبرد علیه یک اتحاد بزرگ جدید یعنی روسیه و ایران هستیم و هم‌اکنون امیدوارم که اسرائیل به ما کمک کند و ما با قدرت به این اتحاد واکنش نشان دهیم» و مدعی شد که سازمان‌های اطلاعاتی اوکرین و کشورهای دیگر می‌گویند که روسیه حدود یکهزار و 500 پهپاد تهاجمی ایرانی در اختیار دارد.

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که تهدیدات گسترده‌تری از سوی روسیه و ایران در راه است و گفت: «شاید، بیایید با هم فکر کنیم که آن‌‌ها ممکن است چه تعداد از این (پهپادها) را نه تنها علیه اوکراین مورد استفاده قرار دهند».

وی با طرح اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی گفت: «ما هر روز علیه ایران در حال نبرد هستیم، 400 حمله با پهپادهای ایرانی به مردم ما، زیرساخت‌های غیرنظامی صورت می‌گیرد. ما به اسرائیل اطلاع داده‌ایم و گفتیم "با پدافندهای هوایی به ما کمک کنید"......ما می‌توانیم با پدافند هوایی علیه این شر بپیوندیم. زیرساخت یا نهادهای نظامی اسرائیلی همچنین پهپادهایی در اختیار دارند که می‌تواند در این حمله و در این جنگ به ما کمک کند».

از عدم رابطه نزدیک اوکراین-اسرائیل متأسفم

وی در این مصاحبه نتوانست مستقیماً به این سؤال پاسخ دهد که آیا رژیم صهیونیستی را همچون ایالات متحده و بریتانیا، «شریک» در نظر می‌گیرد یا خیر و تنها به این جمله بسنده کرد که این سؤال سختی است.

زلنسکی در این خصوص گفت: «جای تأسف است که ما [در جریان این جنگ] همچون روابطی که با لهستان،‌ انگلیس داریم، چنین روابطی (با رژیم صهیونیستی) نداریم که بتوانم هر روز به آن‌ها مشکلات را بگویم تا شاید بتوانند کمک کنند، "بگذارید بحث کنیم". من نمی‌فهمم که چرا چنین روابطی [با اسرائیل] نداریم».

اوکراین مهمات می‌خواهد نه میانجی!

ولودیمیر زلنسکی با اشاره به تلاش‌های «نفتالی بنت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برای میانجیگری میان مسکو و کی‌یف گفت: «ما به میانجی نیازی نداریم بلکه به شریک و دوست نیاز داریم. روسی‌ها به میانجی نیازی ندارند، آن‌ها به افرادی نیاز دارند تا زمان بخرند و فکر می‌کنم که آن‌ها بنت را چنین فردی در نظر گرفتند و از او برای خرید زمان استفاده کردند او (بنت) خواهان برقراری صلح بود تا این جنگ را متوقف کند اما نتوانست. او یک سری تجهیزات پزشکی ارائه کرد و یک بیمارستان سیار عرضه کرد».

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین گفت که مقام‌های رژیم صهیونیستی از او «به دلیل انتقاد آشکار از اسرائیل خشمگین هستند».

رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که بهتر نبود اوکراین موضع آرام‌تری در قبال رژیم صهیونیستی اتخاذ کند، گفت که مسیرهای زیادی برای گفت‌وگوی «رسمی و غیررسمی با اسرائیل وجود داشته است زیرا من به نتایج نیاز داشتم اما هیچ‌یک موفقیت‌آمیز نبوده است».

وی با اشاره به این موارد ادامه داد که اوکراین به «نوع متفاوتی از کمک» نیاز دارد و خواستار موضع شفاف رژیم صهیونیستی شد و گفت: «ما کمک‌های انساندوستانه دریافت کردیم اما طرف روس‌ها هستید یا طرف اوکراین؟احترام کاملی برای اسرائیل قائلم اما باید انتخاب کنید و شما نمی‌توانید در این جنگ میانجی باشید».

زلنسکی توضیح داد که برخلاف کشورهایی که یا بی‌طرف هستند و یا درباره واکنش‌دهی به ظهور فاشیسم در اروپا قبل از جنگ جهانی دوم تردید داشته‌اند، «اسرائیل نمی‌تواند جزء کشورهایی باشد که کنار بنشیند و به تولد این موج بعدی نازیسم در سال جاری نگاه کند».

زلنسکی در ادامه انتقاد از مواضع رژیم صهیونیستی در قبال اوکراین گفت که علی‌رغم آن که این مسئله را درک می‌کند که رژیم صهیونیستی مجبور است که به فکر امنیت و منافع خود باشد اما این موضوع بیشتر به «نگرش و رویکرد درباره پوتین (رئیس‌جمهور اوکراین) و سیاست او» مربوط می‌شود.

وی رژیم صهیونیستی را در ادامه به ترس از روسیه و رئیس‌جمهور این کشور متهم کرد و گفت: «اسرائیل را درک نمی‌کنم. فکر می‌کنم که دولت و جامعه باید همچون یک ارگان باشند و نمی‌فهم که اگر این جامعه از نبرد اوکراین برای آزادی و استقلال حمایت می‌کند، پس چرا در چرخه سیاستمداران،‌ تفکر دیگری وجود دارد».

زلنسکی در این خصوص ادامه داد: «می‌دانم که اسرائیل، مردم این کشور چیزهای زیادی درباره جنگ می‌دانند و شاهد چیزهای بد زیادی بودند و ما تراژدی و آن چه که اسرائیلی‌ها پشت سرگذاشته‌اند را درک و احساس می‌کنیم. من تاریخ را می‌دانم....من بارها در اسرائیل بودم و خویشاوندان زیادی در آن جا داشتم».

زلنسکی به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ماه فوریه (اسفند گذشته) اشاره کرد و گفت که اولین تماس را از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دریافت کرد و این تماس را «گفت‌وگوی گرم با یک شریک» توصیف کرد. بایدن پیشنهاد فرار زلنسکی و خانواده‌اش از اوکراین را مطرح کرد و رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ گفت که به مهمات و نه فرار نیاز دارد.

جهان ممکن است در جنگ اوکراین شکست بخورد و اوکراین را از دست بدهد

زلنسکی با اشاره به این موارد گفت که اوکراین «پیش از این در جنگ پیروز شده است و هم‌اکنون تنها جهان می‌تواند در این جنگ شکست بخورد و اوکراین را از دست بدهد».

وی در خصوص تهدید روسیه به استفاده از سلاح‌های اتمی گفت که اگر روس‌ها از این تسلیحات همانطور که تهدید کرده‌اند، استفاده کنند، «شکستی برای جهان محسوب می‌شود زیرا به پوتین پیام قاطعانه، صریح و مستقیم ندادند. شکستی برای آن کشورهایی خواهد بود که می‌خواستند میانجی باشند».

اوکراین با روسیه مصالحه نمی‌کند

رئیس‌جمهور اوکراین در بخش پایانی مصاحبه خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر مصالحه با روسیه گفت: «من با تروریست‌ها مصالحه نمی‌کنم. اگر ما نمانیم، شاهد جنگ دیگری خواهید بود. اگر ما قوی نباشیم، جهان دچار جنگ جهانی سوم خواهد شد».

این اولین بار نیست که زلنسکی علیه جمهوری اسلامی ایران لفاظی می‌کند و بارها در هفته‌های اخیر ایران را به عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده است و مقام‌های روسیه و ایران تمامی این ادعاها را رد کرده‌اند.

نظرات بینندگان