arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۰ آبان ۱۴۰۱

درگیری نیروهای ارمنی و آذری در منطقه قره‌باغ

جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنی را به نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ متهم و از درگیری بین نیروهای دو طرف در بامداد امروز جمعه خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنی را به نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ متهم و از درگیری بین نیروهای دو طرف در بامداد امروز جمعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آذرتاج، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنی، بامداد جمعه، نیروهای آذری را در منطقه کلبجار در منطقه مورد مناقشه قره باغ هدف قرار داده اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان زمان آتش گشودن نیروهای ارمنی به روی نیروهای آذری را ساعت ۳۰ تا ۵۰ دقیقه بامداد روز جمعه(۲۰ آبان) اعلام کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین مدعی شد در ۲۰ آبان ماه، ساعت ۰۱:۴۵ بامداد، گروهی از نیروهای ارمنی، مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه خوجاوند را هدف قرار داده اند.

مقامات وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در گفت و گو با آذرتاج از پاسخ متقابل نیروهای آذری به حملات نیروهای ارمنی خبر دادند.

به گزارش ایرنا، باوجود امضای موافقنامه های صلح بین ایروان و باکو، دو طرف بارها نیروهای یکدیگر را به نقض آتش بس متهم و در مناطق مرزی در قره باغ درگیر شده اند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه گفت که کشورش پیشنهاد ایجاد منطقه ای عاری از سلاح در اطراف قره باغ با تضمین‌های بین المللی را ارائه داده است.

وی گفت که این ایده توسط مقامات قره باغ پیشنهاد شده است و او آن را در دیدار روسای جمهور روسیه و آذربایجان در روز ۳۱ اکتبر در شهر سوچی در جنوب روسیه، ابلاغ کرده است.

نخست وزیر ارمنستان افزود: «اگر این پیشنهاد از سوی (جمهوری آذربایجان) پذیرفته شود ممکن است قره باغ به ارتش دفاعی به اندازه کنونی آن نیاز نداشته باشد».

پاشینیان همچنین ادعاهای باکو را مبنی بر اعزام نیروهای مسلح ارمنی به قره باغ تکذیب کرد و گفت: «ارتش دفاعی قره باغ از ساکنان محلی تشکیل شده و هدف آن حمایت از جمعیت قره باغ است.»

وی همچنین اظهار داشت که نیروهای جمهوری آذربایجان باید از چندین روستا در قره باغ که در حوزه مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه هستند، خارج شوند.

نخست وزیر ارمنستان گفت: «نسخه به روز شده این پیشنهاد به جمهوری آذربایجان ارائه شده که در آن ایجاد منطقه ای عاری از سلاح در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان به اندازه سه کیلومتر در مرز دو کشور پیشنهاد می شود.»

نظرات بینندگان