arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۸ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۳ آبان ۱۴۰۱؛ از محکوم شدن یکی از متهمان حوادث اخیر به اعدام تا اظهارات مولوی عبدالحمید در دیدار با نماینده رهبری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

اظهارات مولوی عبدالحمید در دیدار با نماینده مقام معظم رهبری
جمعی از علمای شاخص اهل سنت سیستان و بلوچستان با هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری دیدار و به گفتگو پرداختند. امام جمعه مسجد مکی درباره واقعه ۸ مهرماه زاهدان، بیان داشت: هیچ کس از ما نمی‌دانست و آمادگی هم نداشت که حادثه و اتفاقی پیش می‌آید ما نماز خواندیم و صحبت‌های ما هم در آرامش انجام شد و بعد از اتمام نماز معمولا اینجا اهل سنت نوافلی می‌خوانند و برخی در چهار رکعت اول بوده و برخی چهار رکعت را تمام کرده بودند که صدای تیراندازی به صورت مسلسل شنیده شد و ادامه پیدا کرد و مردم سراسیمه شده بودند.

سنا در کنترل دموکرات‌ها باقی ماند
کاترین کورتِز سناتور دموکرات ایالت نوادا با پیروزی بر رقیب جمهوریخواه خود تسلط حزب حاکم بر این نهاد قانونگذاری را تداوم بخشید. اکنون و با پیروزی این سناتور لاتین تبار، دموکرات ها حائز ۵۰ کرسی سنا بوده و با احتساب رای معاون رئیس جمهوری می توانند اکثریت آراء را در برابر جمهوریخواهان از آن خود سازند. جمهوریخواهان حتی اگر بتوانند کرسی سنای ایالت جورحیا را از آن خود کنند همانند دوره قبلی کنگره دارای ۵۰ کرسی خواهند بود و کماکان در اقلیت خواهند ماند.

۵۰ نماینده خواستار تشدید مجازات همکاری‌کنندگان با کشور‌های متخاصم
محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس گفت: ۵۰ نماینده با امضای نامه‌ای خطاب به هیات رئیسه خواستار بررسی خارج از نوبت طرح تشدید مجازات همکاری‌کنندگان با کشورهای متخاصم علیه منافع و امنیت ملی کشور، شدند.

مخالفت مجلس با فیلترینگ دائمی واتس‌اپ و اینستاگرام
جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: تصمیم مقامات امنیتی بر این است که تا زمان برگشت آرامش به جامعه، برخی شبکه های اجتماعی که بسترهای آشوب در آنجا شکل می‌گیرد، به طور موقت فیلتر شوند. او ادامه داد: در حال حاظر فضای متشنج و ناآرام به سمت فضای آرامش در حال حرکت است، امیدوارم بحث مسدود شدن شبکه‌ها مجددا مورد بررسی قرار بگیرد. او افزود: ریاست مجلس و تعداد زیادی از نمایندگان متفق القول بر عدم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تاکید دارند.

اخبار تاییدنشده از استعفای رستم قاسمی
خبرگزاری اصولگرای تسنیم نوشت: شنیده‌ها از دولت حاکی از آن است که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از سمت خود استعفا داده و نامه استعفای خود را نیز تقدیم رئیس‌جمهوری کرده است. اما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: بنده تا این لحظه از منابع مختلفی پیگیری داشتم، اما تاکنون استعفای آقای رستم قاسمی را تایید نکردند. بر اساس پیگیری‌های بنده تا این لحظه استعفای وزیر راه و شهرسازی در جایی به طور رسمی وصول نشده است.

واکنش دبیر به شادی نکردن فرنگی‌کاران روی سکوی جام جهانی
علیرضا دبیر می‌گوید کشتی‌گیرانی که در فینال جام جهانی مقابل آذربایجان شکست خوردند، بدلیل باخت انفرادی که داشتند، شادی نکردند.

افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت برخی داروها
امان‌الله حسین پور نماینده اسفراین در مجلس با بیان اینکه وضعیت دارو در کشور بسیار نامناسب است گفت: برخی از داروهای تولید داخل ۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ وزیر بهداشت قبل از اینکه مجلس او را استیضاح کند، استعفا دهد.

اگر قرار به الحاق باشد، نخجوان باید به ایران ملحق شود
محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز در مجلس خطاب به رئیس جمهور جمهوری آذربایجان تاکید کرد: اگر قرار به ملحق شدن باشد نخجوان باید به ایران ملحق شود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان: قانون برای یک نسل نوشته نمی‌شود
سیامک ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در یادداشتی نوشت: هیچ قانون گذاری در دنیا، عمر یک قانون خوب و مطابق با مصلحت که از طریق عقلایی و بر اساس اصول مردم سالاری تهیه و تصویب شده را موکول به یک نسل نکرده است. او با بیان اینکه برخی قوانین عادی در دنیا بیش از یک قرن عمر‌ دارند نوشت: حتی اصلاحات و تغییرات پیش بینی شده در قوانین اساسی هم به راحتی اتفاق نمی‌افتد. او همچنین نوشت: هیچ قانون اساسی‌ای برای حذف کلی خود و نظام سیاسی مبتنی بر اصول خود راه حل ارائه نمی‌کند.

توضیح دادگستری درمورد مجروح شدن هستی حسین پناهی
حجت‌الاسلام حسین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان با بیان اینکه رسانه‌های ضدانقلاب در جدیدترین مورد خبرسازی خود مدعی شدند هستی حسین پناهی دختر ۱۶ ساله دهگلانی توسط مامورین مجروح شده و به کما رفته است گفت: دانش آموز مورد اشاره روز چهارشنبه مورخ ۱۸ آبان ماه از دبیرستان محل تحصیل خود در دهگلان به قصد عزیمت به منزل در روستای قوری چیا سوار مینی بوس سرویس مدرسه خاتم الانبیاء دهگلان شده و در مسیر برگشت به منزل، با وجود ممانعت همکلاسی‌‎ها و راننده سرویس، این فرد خودش را از مینی بوس به پایین پرت می‌کند.او گفته: هم اکنون حال عمومی این دختر دهگلانی مساعد گزارش شده .

محکوم شدن یک نفر از متهمان حوادث اخیر به اعدام
احکام اولیه دادگاه‌های ناآرامی‌های اخیر در تهران صادر شد که طی آن یک نفر به اعدام و پنج نفر دیگر به حبس محکوم شدند. قوه قضاییه اعلام کرد:بر اساس احکام صادره، فردی که یک مرکز دولتی را به آتش کشیده بود، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی، محاربه و افساد فی الارض – محاربه از طریق به آتش کشیدن (تحریق و تخریب عمدی) به مجازات اعدام محکوم شد.

انفجار شدید در خیابان استقلال استانبول
رسانه‌های ترکیه یکشنبه ۲۲ آبان از انفجار در خیابان استقلال در مرکز استانبول خبر دادند. اردوغان گفت که انفجار میدان تقسیم، اقدام تروریستی بود و یک زن در آن دست داشته. در این حادثه ۶ تن کشته و ۸۱ نفر زخمی شدند .

قانونی شدن فروش نفت به اشخاص
معاون اول رییس جمهور آیین نامه اجرایی جزء (۱) بند (ز) تبصره ۱۹ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ را که به فروش نفت از سوی اشخاص مورد تأیید دستگاه‌های اجرایی اختصاص دارد، ابلاغ کرد. بر اساس مصوبه هیات دولت، شرکت نفت موظف است نسبت به تحویل نفت در ازای ابلاغ اعتبار و تخصیص، اقدام و نتیجه را به تفکیک تخصیص اعتبار به صورت مقداری و مبلغ (ارزی و ریالی) به سازمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کند؛ ارزش نفت تحویلی معادل چهار میلیارد و چهارصد میلیون یورو (۴.۴ میلیارد یورو) است که معادل ۴۵.۵ درصد مبلغ مذکور، سهم دولت است

نظرات بینندگان