arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱

اولین «تاسواره» ناسا با موفقیت به کره ماه رسید

تاسواره یا ماهواره کوچک مکعبی کپستون سازمان فضایی ناسا با موفقیت به کره ماه رسید تا یک مدار جدید را برای استقرار ایستگاه فضایی جدی پیرامون قمر زمین مورد بررسی و تایید قرار دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: تاسواره یا ماهواره کوچک مکعبی کپستون سازمان فضایی ناسا با موفقیت به کره ماه رسید تا یک مدار جدید را برای استقرار ایستگاه فضایی جدی پیرامون قمر زمین مورد بررسی و تایید قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری «اسپیس»، «کپستون» (CAPSTONE) اولین تاسواره‌ای است که تا کنون به نزدیکترین همسایه زمین در فضا رسیده است. این ماهواره مکعبی کوچک با وزن ۲۵ کیلوگرم روز یکشنبه وارد مدار ماه شد و به اولین تاسواره‌ای تبدیل شد که تا کنون از نزدیکترین همسایه سیاره زمین در فضا بازدید می‌کند.

این ماهواره کاوشگر موسوم به «آزمایش ناوبری و عملیات فناوری سامانه تعیین موقعیت یاب خودکار مدار ماه» (به اختصار CAPSTONE) وارد یک مدار هاله نزدیک به خط راست (near-rectilinear) پیرامون کره ماه شد. این یک مسیر بیضوی شکل است که همچنین ایستگاه فضایی موسوم به «دروازه» (Gateway) سازمان ناسا هم در آن قرار خواهد گرفت.

سازمان ناسا قصد دارد اولین قطعات این ایستگاه فضایی را بخش مهمی از برنامه «آرتمیس» برای اکتشاف ماه است در سال ۲۰۲۴ راه اندازی کند، اما می‌خواهد ابتدا اطلاعات و آگاهی بیشتری درباره مدار هاله نزدیک به خط راست کسب کند و به همین علت است که کاوشگر کپستون وارد میدان شده است. این فضاپیما که بزرگی آن به اندازه یک اجاق مایکروویو است، میزان ثبات و پایداری این مدار را مورد تایید و راستی‌آزمایی قرار خواهد داد؛ بخصوص که تا کنون هیچ فضاپیمایی در این مدار پرواز نکرده است. این ماموریت طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است حداقل ۶ ماه به طول انجامد.

ماموریت فضایی CAPSTONE همچنین برخی آزمایش‌ها را در زمینه ارتباطات و راهبری انجام خواهد داد که برخی از این آزمایش ها در هماهنگی با «مدارگرد شناسایی قمری» سازمان ناسا انجام می‌شود که از سال ۲۰۰۹ تاکنون در حال گردش به دور ماه بوده است. «کپستون» هنوز برای شروع به کار خود آماده نیست و هنوز لازم است تنظیمات لازم مربوط به مسیر آن پیرامون ماه انجام شود.

نظرات بینندگان