arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱

دولت اقلیم کردستان عراق: ادعای ارسال سلاح به ایران از طریق این منطقه کذب است

جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای تاکید کرد که برخی رسانه های ایرانی اخیرا اظهاراتی منسوب به جان بولتون که درحال حاضر هیچ منصبی در آمریکا ندارد منتشر کردند؛ اظهاراتی مبنی بر اینکه از طریق اقلیم کردستان اسلحه به کشور ایران قاچاق می شود. وی خاطرنشان کرد که اقلیم کردستان این اتهامات که چندین بار تکرار شده است را به طور کامل رد می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: دولت اقلیم کردستان عراق توضیحاتی درخصوص ادعای جان بولتون مبنی بر ارسال سلاح به ایران از طریق خاک این اقلیم ارائه داد.

به گزارش شفق نیوز، جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای تاکید کرد که برخی رسانه های ایرانی اخیرا اظهاراتی منسوب به جان بولتون که درحال حاضر هیچ منصبی در آمریکا ندارد منتشر کردند؛ اظهاراتی مبنی بر اینکه از طریق اقلیم کردستان اسلحه به کشور ایران قاچاق می شود.

وی خاطرنشان کرد که اقلیم کردستان این اتهامات که چندین بار تکرار شده است را به طور کامل رد می کند.

عادل تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان اجازه نخواهد داد که خاکش خطری برای امنیت کشورهای همجوار تشکیل دهد.

بر اساس این گزارش، جان بولتون اخیرا در گفت‌وگو با بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی، درباره اتفاقات اخیر ایران مدعی شد: اگر به انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران و سرکوب‌هایی که در آن‌جا شد نگاه کنید، می‌بینید که چگونه الان سرکوب‌ها گسترده‌تر شده‌اند و در بعضی مناطق شدت گرفته‌اند. من فکر می‌کنم فرقش الان این است که اپوزیسیون ایران حالا دارد با اسلحه‌هایی که از پایگاه بسیح گرفته، با اسلحه‌هایی که از نقاط کردستان عراق وارد ایران می‌شود، مسلح می‌شود. بنابراین، فکر می‌کنم که چشم‌انداز یک تلاش سیستماتیک اپوزیسیون، نه فقط اعتراض، بلکه به کارگیری زور و قوه قهریه علیه حکومت با این پیام که، ما دیگر غیر مسلح نیستیم، ما می‌توانیم با سپاه پاسداران مقابله بکنیم، همه‌ این‌ها نشان می‌دهد که جایگاه حکومت ایران الان بسیار بیشتر در مخاطره است.

او در پاسخ به این که خبرنگار بی‌بی‌سی گفت، «شواهدی نداریم که نشان دهد، معترضان در خیابان مسلح هستند»، گفت: بگذارید من به شما بگویم که گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از ایران منتشر می‌شود که اتفاقا نشان می‌دهد سلاح در دست اپوزیسیون هست. نشان می‌دهد که بسیاری از نیروهای امنیتی از دست اپوزیسیون فرار می‌کنند و در برخی موارد، تبادل آتش هم وجود داشته است. من فکر نمی‌کنم که مخصوصا در کردستان، مردم برخوردها را تحمل بکنند.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در پاسخ به تاکید دوباره خبرنگار بی‌بی‌سی بر «مسلح نبودن معترضان» در ایران، گفت: ببینید من تصاویری دیده‌ام از نیروهای کرد که خارج از ایران، در عراق در حال آموزش دیدن هستند. متاسفم که ایران یک متمم قانون اساسی ندارد، همان طوری که آمریکا دارد تا مردم حق مالکیت اسلحه داشته باشند وگرنه همین الان مردم اسلحه می‌داشتند و این می‌تواند تفاوت بزرگی را ایجاد کند. ایران احتیاج به یک اپوزیسیون دارد.

سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در واکنش به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا درباره اتفاقات اخیر ایران، در صفحه توییترش نوشت: تروریست‌ها و اغتشاشگران شکست خورده‌اند اما ایرانی‌ها کسانی را که به تروریسم کمک کردند، مجازات خواهند کرد.

نظرات بینندگان