arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۲ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱

زلزله اندونزی؛ بسیاری از قربانیان دانش‌آموزان دبستانی هستند که زیر آوار جان دادند

در پی زلزله روز گذشته در جزیره جاوه در اندونزی، امدادگران گفته‌اند بسیاری از کشته‌شدگان کودکانی بودند که هنگام وقوع زلزله در مدرسه حضور داشتند.آپریزال مولیادی، ۱۴ ساله، گفته است که با ریختن سقف اتاق، پاهایش زیر آوار گیر کرد و قادر به فرار نبود. او گفته که دوستش ذوالفقار او را بیرون کشید و به جای امن‌تری برد اما بعدا آوار روی خود او ریخت و جان باخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: در پی زلزله روز گذشته در جزیره جاوه در اندونزی، امدادگران گفته‌اند بسیاری از کشته‌شدگان کودکانی بودند که هنگام وقوع زلزله در مدرسه حضور داشتند.

آپریزال مولیادی، ۱۴ ساله، گفته است که با ریختن سقف اتاق، پاهایش زیر آوار گیر کرد و قادر به فرار نبود.

او گفته که دوستش ذوالفقار او را بیرون کشید و به جای امن‌تری برد اما بعدا آوار روی خود او ریخت و جان باخت.

تا کنون کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر و بی خانمان شدن هزاران نفر دیگر تایید شده و امدادگران همچنان در جستجوی کسانی هستند که زیر آوار مانده‌اند.

روز دوشنبه وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ در یک منطقه کوهستانی باعث رانش زمین و ویرانی روستاهای نزدیک شهر کیانجور در غرب جاوه شد.

با خراب شدن دیوارها و ریختن سقف خانه‌ها صدها تن از ساکنان این روستاها زیر آوار ماندند.

هنری الفیاندی، نماینده سازمان ملی جستجو و نجات در اندونزی تایید کرده است که بسیاری از کشته‌شدگان جوانان و اکثرا کودکانی بوده‌اند که در ساعت ۱ بعد از ظهر همچنان در مدرسه حضور داشتند.

هنری الفیاندی گفته است که «بیشتر قربانیان کودکان هستند زیرا ساعت ۱ بعد از ظهر هنوز در مدرسه بودند».

زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری سطح زمین روی داد و ده‌ها پس لرزه‌ای که به دنبال داشت باعث آسیب به خانه‌هایی شد که ساخت و ساز مناسبی نداشتند و به سرعت فرو ریختند.

در روستای سیبرئوم اعضای خانواده‌ای در تلاش برای بیرون آوردن جسد پسر بزرگشان - یک مرد ۲۸ ساله - از زیر آوار بودند که بقیه ساختمان فرو ریخت.

امدادگران با کنار زدن آوار جسد را بیرون آوردند.

استوار پایاکون، از گروه امدادگران نظامی به بی‌بی‌سی گفته است که «ما مجبور شدیم کف بتونی طبقه دوم را که فرور ریخته بود سوراخ کنیم تا به جسد برسیم».

مقامات می گویند که حداقل ۲۲۰۰ خانه ویران شده و بیش از ۱۳۰۰۰ از ساکنان تخلیه شده‌اند.

جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی، روز سه‌شنبه از منطقه زلزله زده دیدن کرد و در کنار امدادگران عکس گرفت.

او گفت: «دستور داده‌ام به نجاتی کسانی که هنوز زیر آوار مانده اند اولویت داده شود».

دولت صدها مامور پلیس و امدادگر را برای کمک به عملیات نجات به منطقه اعزام کرده است.

آقای جوکو ویدودو همچنین متعهد شد که کمک‌های اقتصادی اضطراری در اختیار آسیب‌دیدگان قرار دهد و خسارات آنها را جبران کند.

اوایل روز سه‌شنبه، سازمان ملی مقابله با بلایای طبیعی اندونزی اعلام کرد که کشته شدن ۱۰۳ نفر و مفقود شدن ۳۱ نفر تایید شده اما هشدار داد که انتظار می‌رود این آمار افزایش یابد.

پیشتر رضوان کمیل، فرماندار منطقه، در توییتی گفته بود که ۱۶۲ نفر کشته و حداقل ۳۰۰ نفر مجروح شده‌اند اما سازمان مقابله با بلایای طبیعی گفته است که هنوز قادر به تایید این آمار نیست.

اندونزی یک کشور زلزله خیز واقع درمنطقه موسوم به «حلقه آتش» و فعالیت‌های تکتونیک اقیانوس آرام است و سابقه وقوع زمین‌لرزه‌ها و سونامی‌های ویرانگر را دارد. در سال ۲۰۱۸، وقوع زلزله در جزیره سولاوسی بیش از ۲۰۰۰ کشته برجای گذاشت.

نظرات بینندگان