arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱

موشکافی ۴۸ هزار نامه جف بزوس، پرده از راز موفقیت وی برمی‌دارد

بررسی حدود ۴۸ هزار نامه نوشته‌شده توسط جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون نشان می‌دهد وی در مسیر موفقیت خود نکاتی را رعایت می‌کرده و به مهارت‌های ارتباطی مؤثر، مسلط بوده است. محققان با موشکافی این نامه‌ها، ۸ نکته کلیدی در مورد سبک مدیریت و ارتباطات او را استخراج کرده‌اند که در این مطلب به توصیف آن‌ها می‌پردازیم. جف بزوس در طی دوران مدیرعاملی خود درحدود ۴۸ هزار نامه به سهامداران نوشته است. نامه‌های او به رشد آمازون کمک کرده و بررسی انجام‌شده روی نامه‌های وی نشان می‌دهد استراتژی‌های ارتباطی نوآورانه‌ای را ایجاد کرده و از نظر ارتباطات حرفی برای گفتن دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بررسی حدود ۴۸ هزار نامه نوشته‌شده توسط جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون نشان می‌دهد وی در مسیر موفقیت خود نکاتی را رعایت می‌کرده و به مهارت‌های ارتباطی مؤثر، مسلط بوده است. محققان با موشکافی این نامه‌ها، ۸ نکته کلیدی در مورد سبک مدیریت و ارتباطات او را استخراج کرده‌اند که در این مطلب به توصیف آنها می‌پردازیم.

جف بزوس در طی دوران مدیرعاملی خود درحدود ۴۸ هزار نامه به سهامداران نوشته است. نامه‌های او به رشد آمازون کمک کرده و بررسی انجام‌شده روی نامه‌های وی نشان می‌دهد استراتژی‌های ارتباطی نوآورانه‌ای را ایجاد کرده و از نظر ارتباطات حرفی برای گفتن دارد.

«جین-لوییز گاسی»، یکی از مدیران سابق اپل و سرمایه‌گذار سیلیکون ولی می‌گوید:

«نامه‌های جف بزوس فرصتی منحصربه‌فرد در اختیار ما قرار می‌دهد تا ببینیم او کار خود را چگونه پیش می‌برده است. در این نامه‌ها، مطالب آموزنده بسیار زیادی وجود دارند که شبیه یک دوره آموزشی هستند و می‌توانند در مورد استراتژی‌های ارتباطی او توضیح دهند.»

جف بزوس و راز موفقیتش در آمازون
جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون رؤیاپردازی است که ایده جسورانه خود را به یکی از تحسین‌برانگیزترین برندهای جهان تبدیل کرد. زمانی که بزوس در سال ۱۹۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد، نامه‌هایی را به سهامداران می‌فرستاد و این روال را تا سال ۲۰۲۱ ادامه داد. تجزیه و تحلیل نامه‌های او اطلاعات جالبی در مورد روش و سبک مدیریتی وی ارائه می‌دهد که شامل ۸ نکته مهم هستند:

۱-برای اهداف خود شعار داشته باشید

یکی از موضوعاتی که در نامه‌های بزوس به چشم می‌خورند، آن است که هدف‌گذاری شرکت را با شعار همراه می‌سازد. بزوس در اولین نامه خود، مشتری‌مداری را محور فعالیت‌هایش قرار داد و دو سال بعد نیز در نامه‌های خود به این موضوع اشاره می‌کرد که مشتری، محوری‌ترین موضوع در آمازون است.

بررسی نامه‌های جف بزوس نشان می‌دهد وی ۵۰۶ بار، به‌صورت متوسط ۲۱ بار در هر نامه به این هدف و مأموریت آمازون یعنی مشتری‌مداری اشاره کرده است.

۲- ساده‌گویی کنید، موضوعات سخت را به بیانی ساده بازگو کنید

در حدود ۷۰ درصد نامه‌های جف بزوس برای افرادی با تحصیلات کلاس هشتم یا نهم یعنی در رده سنی ۱۳ تا ۱۵ سال تهیه شده است. هرچقدر آمازون به شرکتی بزرگ‌تر تبدیل شد، جف بزوس از کلماتی ساده‌تر برای بیان ایده‌های خود استفاده کرده است.

برای مثال وی در سال ۲۰۰۷ زمانی که برای اولین‌بار می‌خواست کتابخوان الکترونیکی کیندل را معرفی کند، تقریباً از ساده‌ترین کلمات یک بخشی و دوبخشی استفاده کرده بود تا برای دانش‌آموزان قابل فهم باشد. ساده‌گویی و ساده‌نویسی به معنی بی‌اهمیت کردن محتوا نیست. بلکه با این کار می‌توان از رقبا پیشی گرفت.

۳- از جملات معلوم به‌جای جملات مجهول استفاده کنید

جمله: جف بزوس آمازون را در سال 1994 تأسیس کرد، جمله معلوم است و فاعل آن جف بزوس، کاملاً مشخص است. اما اگر همین جمله به‌صورت: آمازون توسط جف بزوس در سال 1994 تاسیس شد نوشته شود، با یک جمله مجهول روبه‌رو هستیم.

جف بزوس فقط حدود ۶.۵ درصد از متن نامه‌های خود را به‌صورت مجهول نوشته و بیشتر ترجیح می‌دهد با جملات معلوم منظور خود را بیان کند.

۴-استفاده از استعاره در برقراری ارتباط مؤثر است

جف بزوس نام شرکت خود را آمازون گذاشت و از همان ابتدا از صنعت استعاره استفاده کرد. در سال ۱۹۹۸، بزوس توضیح داد که آمازون «بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان» است، همان‌طور که آمازون در آمریکای جنوبی «بزرگ‌ترین رودخانه زمین» است.

دانشمندان علوم اعصاب می‌گویند مغز انسان طوری طراحی شده که برای پردازش دنیای اطراف خود از استعاره کمک می‌گیرد. وقتی با موضوع جدیدی روبه‌رو می‌شویم، مغز ما دست به کار می‌شود و به دنبال مقایسه‌ با موضوعات آشنا می‌رود. از زاویه ارتباطات نیز، استعاره می‌تواند به‌عنوان ابزاری مناسب به کار برده شود. جف بزوس در نامه‌های خود به‌خوبی از استعاره استفاده کرده است.

۵- برای تهیه یک متن محتوایی خوب، باید زمان صرف کرد

برای آنکه متنی به‌خوبی پردازش شود، باید برای آن زمان گذاشت و جف بزوس به این موضوع کاملاً آگاه است. وی در سال ۲۰۱۷ به سهامداران توضیح داد که برای تهیه نوشته‌ها زمان می‌گذارد. وی گاهی برای تهیه یک متن، زمانی زیادی صرف می‌کند. بزوس به این موضوع اشاره کرده که گاهی تهیه یک متن ممکن است یک هفته یا زمان بیشتری طول بکشد.

۶- با افراد توانمند در ارتباط باشید

جف بزوس در یکی از نامه‌های خود در سال ۱۹۹۸ برخی از سؤالات آزمون استخدامی آمازون را مطرح کرد. او همواره در تلاش بود تا افرادی توانمند را در اطراف خود بپذیرد تا بتواند چیزی از آنها یاد بگیرد. چنین افرادی اثربخشی گروه را افزایش می‌دهند.

جف بزوس معتقد است اگر می‌خواهید در زندگی و شغل‌تان موفق باشید، با افرادی همراه شوید که شما را به چالش می‌کشند تا بتوانید بهترین ورژن خودتان باشید.

۷-برای پیشرفت، بازبینی محصولات را مورد توجه قرار دهید

جف بزوس معتقد است باید قبل از ساخت محصول، مدیران خود را به چالش بکشید تا براساس دیدگاه و نیاز مشتری، محصول را مورد بازبینی قرار بدهند. او با این رویکرد می‌خواهد مطمئن شود که واقعاً آن محصول، مشکل مشتری را حل می‌کند و مشتری به آن نیاز دارد.

۸- قاعده «همیشه روز اول کاری است» را مورد توجه قرار دهید

در آغاز سال ۱۹۹۸، جف بزوس در یکی از نامه‌های خود به این موضوع اشاره کرد که همیشه روز اول است و باید این قاعده را همیشه مورد توجه قرار داد. قاعده روز اول می‌گوید روزها و سال‌های بعدی هم باید مانند روزهای اول، همان وسواس و دقت را در مورد مشتریان خود داشته باشیم و جسورانه برای خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بیشتر تلاش کنیم. براساس این قاعده، گذشت زمان باعث نمی‌شود که احساس خستگی کرده و روزهای اوج را فراموش کنیم.

جف بزوس در مجموع ۹۸۶۳ روز آمازون را اداره کرد، اما همیشه حالتی داشت که گویی روز اول است که سر کار حاضر می‌شود.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان