arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۳ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱

ارسال برق از فضا به زمین؛ اروپا نیروگاه خورشیدی فضایی احداث می‌کند

آژانس فضایی اروپا در نظر دارد تا در چارچوب یک طرح تحقیقاتی ۳ ساله برای ایجاد مزارع خورشیدی در فضا و ارسال مستقیم برق از آنجا به زمین تصمیم‌گیری کند.برای عملیاتی شدن طرح «سولاریس» آژانس فضایی اروپا باید ماهواره‌های غول پیکری که در مدار مستقر شده‌اند هر کدام برقی معادل یک نیروگاه تولید کنند.در حالی که چندین سازمان فضایی دیگر هم در حال بررسی ساخت نیروگاه خورشیدی فضایی و استقرار تاسسیات آن در مدار هستند، طرح سولاریس نخستین طرحی است که زمینه تولید انرژی تجدیدپذیر در فضا را فراهم می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آژانس فضایی اروپا در نظر دارد تا در چارچوب یک طرح تحقیقاتی ۳ ساله برای ایجاد مزارع خورشیدی در فضا و ارسال مستقیم برق از آنجا به زمین تصمیم‌گیری کند.

برای عملیاتی شدن طرح «سولاریس» آژانس فضایی اروپا باید ماهواره‌های غول پیکری که در مدار مستقر شده‌اند هر کدام برقی معادل یک نیروگاه تولید کنند.

در حالی که چندین سازمان فضایی دیگر هم در حال بررسی ساخت نیروگاه خورشیدی فضایی و استقرار تاسسیات آن در مدار هستند، طرح سولاریس نخستین طرحی است که زمینه تولید انرژی تجدیدپذیر در فضا را فراهم می‌کند.


جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا گفت که تولید برق توسط نیروگاه‌های خورشیدی در فضا می‌تواند کمک بزرگی برای رفع کمبود انرژی در آینده باشد. او در ادامه با بیان اینکه باید به اقتصادهای بدون کربن تبدیل شد، بر تغییر روش‌های تولید انرژی تأکید کرد.

نیروگاه‌های خورشیدی در فضا می‌توانند بسیار بیشتر از نیروگاه‌های خورشیدی زمینی با اندازه مشابه برق تولید کنند زیرا همواره در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند.

ایجاد مزرعه خورشیدی در فضا بیش از ۵۰ سال است که توجه محققان را به خود جلب کرده اما هزینه‌های سنگین مانع عملیاتی شدن این طرح بود.

اینک همه فناوری‌های کلیدی مورد نیاز برای ایجاد و راه‌اندازی مزارع خورشیدی فضایی با هزینه کم‌تر وجود دارند. پیشرفت‌های فنی در حوزه‌هایی مانند ساخت رباتیک و انتقال انرژی بدون سیم هم به رؤیای تولید انرژی در فضا کمک کرده‌اند.


بنابراین به گفته سانجی ویجندران، سرپرست طرح سولاریس، ایده تولید انرژی خورشیدی در فضا دیگر موضوعی علمی، تخیلی نیست. او گفت که ظرفیت و آمادگی ساخت چنین نیروگاهی در فضا وجود دارد و فقط باید برای عملیاتی کردن آن تصمیم گرفت.

در حال حاضر تمرکز اصلی مدیران طرح سولاریس روی امکان انتقال انرژی خورشیدی تولید شده در فضا به شبکه‌های برق در روی زمین است، کاری که باید با استفاده از امواج مایکروویو انجام شود.

آن‌ها پیشتر آزمایش انتقال انرژی خورشیدی تولیدشده در فضا و سپس ارسال به زمین به صورت بدون سیم را آزمایش کرده بودند. اثبات این موضوع در شرکت ایرباس در مونیخ در ماه سپتامبر انجام شد که طی آن، ۲ کیلووات انرژی تولیدشده به‌صورت بدون سیم برای کلکتورهایی در فاصله بیش از ۳۰ متری ارسال شد.

محققان این مرکز بر این نظرند که هیچ مانع فنی بر سر راه تولید انرژی خورشیدی در فضا و انتقال آن به زمین وجود ندارد.

برخی از محققانی که روی فناوری‌های مورد نیاز برای انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین تحقیق می‌کنند، روش بدون سیم را ایمن می‌دانند به گونه‌ای که برای انسان‌ها و حیوانات خطری ندارد.

آمریکا، چین و ژاپن هم فعالانه این هدف را دنبال می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که آن‌ها به زودی برنامه‌های خود را اعلام کنند. بریتانیا پیشتر اعلام کرده بود که تصمیم دارد تأسیسات نخستین نیروگاه خورشیدی فضایی خود را تا سال ۲۰۴۰ در مدار مستقر کند.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان