arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱

وزیر خارجه قطر: روابط ما با آمریکا از مهم‌ترین مشارکت‌های راهبردی است

محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر روابط دوحه با واشنگتن را از مهمترین مشارکت‌های راهبردی کشورش دانست و تاکید کرد، در گفتگوی راهبردی قطر-آمریکا تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران، تحولات عراق، لبنان و لیبی، مساله فلسطین و نیز اقدامات مشترک در افغانستان بررسی شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر خارجه قطر روابط دوحه با واشنگتن را از مهمترین مشارکت‌های راهبردی کشورش دانست و تاکید کرد، در گفتگوی راهبردی قطر-آمریکا تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران، تحولات عراق، لبنان و لیبی، مساله فلسطین و نیز اقدامات مشترک در افغانستان بررسی شدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه پنجمین گفتگوی راهبردی قطر-آمریکا در دوحه تاکید کرد: قطر روابط با آمریکا را از مهمترین مشارکت‌های راهبردی خود می‌داند که شامل مشارکت سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای است.

آل ثانی اظهار کرد: این دور از گفتگو بستر مهمی برای تقویت روابطی است که دارای پایه‌های قوی و محکم و مشارکت‌های چند جانبه است.

وزیر خارجه قطر در ادامه گفت: گفتگوی استراتژیک با آمریکا فرصتی برای بحث و بررسی مسایل متعدد منطقه‌ای و چالش‌های جهانی، تحولات مربوط به توافق هسته‌ای برجام، تحولات عراق، لبنان و لیبی، مساله فلسطین که برای ما یک موضوع محوری است و نیز اقدامات مشترک در افغانستان بود.

او همچنین افزود: در این گفتگو نحوه مقابله مشترک با چالش‌های جهانی به ویژه چالش‌های مربوط به تامین انرژی و امنیت غذایی و دیگر چالش‌های این روزهای جهان بررسی شدند.

آل ثانی در ادامه گفت: قطر و آمریکا در مورد این موضوعات اتفاق نظر دارند و ما به کارگروه‌های دو کشور که مذاکرات میان نهادهای مربوطه را از سر خواهند گرفت، چشم‌ دوخته‌ایم.

این وزیر قطری در ادامه با اشاره به موضوع میزبانی کشورش از مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ گفت: بسیاری بر این باورند که جام جهانی دلیل اصلی اصلاحاتی است که در سال‌های اخیر محقق شدند اما ما معتقدیم که جام جهانی تنها انگیزه‌ای برای این مساله و تسریع‌کننده این فرآیند است.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: این روند ادامه داشته و متوقف نمی‌شود و به رویداد و یا مرحله خاصی منوط نیست بلکه روندی است که تکمیل خواهد شد، مساله حقوق بشر در قطر مسؤولیت دولت در برابر ملت و تمامی کسانی است که در قطر سکونت دارند و اصلاحات انجام شده نیز در همین راستا هستند.

وزیر خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به روابط دیپلماتیک و امنیتی دو کشور و اینکه بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه در خاک قطر قرار دارد، اظهار کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مارس گذشته قطر را هم‌پیمان اصلی خارج از ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) دانست و چند ماه بعد ما کار تحویل جنگنده‌های اف۱۶ به نیروی هوایی قطر را آغاز کردیم و به این ترتیب قدرت دفاعی قطر افزایش یافته و امکان همکاری ارتش‌های دو کشور بیشتر شد.

بلینکن در ادامه تاکید کرد: آمریکا و قطر در منطقه و بیرون آن در زمینه تقویت ثبات و جلوگیری از تنش‌ها و پایان دادن به درگیری‌ها مشارکت دارند، قطر کمک‌های اقتصادی حیاتی به ملت فلسطین ارائه کرد و نیز به پرداخت حقوق نیروهای امنیتی لبنان کمک کرد و در توافق صلح میان دولت انتقالی چاد و گروه‌های مخالف میانجی‌گری کرد، همچنین به صورت مستمر برای رفع اختلاف‌نظرهای منطقه‌ای تلاش می‌کند و این مساله مهمی در مقابله با چالش‌های مشترک ما و شرکایمان است.

نظرات بینندگان