arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۰۴ آذر ۱۴۰۱

حزب راست‌گرای افراطی در اسرائیل به ائتلاف نتانیاهو پیوست

حزب راستگرای «قدرت یهود» توافقی را برای پیوستن به ائتلاف با حزب «لیکود» اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو امضا کرده است. بر اساس این توافق، ایتامور بن گویر، رهبر این حزب، وزیر امنیت ملی اسرائیل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: حزب راستگرای «قدرت یهود» توافقی را برای پیوستن به ائتلاف با حزب «لیکود» اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو امضا کرده است.

بر اساس این توافق، ایتامور بن گویر، رهبر این حزب، وزیر امنیت ملی اسرائیل خواهد شد.

این سیاستمدار اسرائیلی اظهارات ضد عرب را در کارنامه خود دارد و در گذشته در دادگاه به «نژاد پرستی» هم محکوم شده بود.

این در حالیست که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و ائتلاف‌های مذهبی و راست افراطی آن توانسته در انتخابات اخیر به پیروزی برسد و یک بازگشت چشمگیر به عرصه سیاسی این رژیم را رقم بزند.

البته مذاکرات برای پیوستن احتمالی سایر شرکا به این ائتلاف هنوز در جریان است.

ایتامور بن گویر بعد از توافق با حزب لیکود در بیانیه‌ای گفته: « با این توافق کامل برای تشکیل یک دولت کاملا راستگرا، ما امشب قدم بزرگی برداشتیم.»

در طول مبارزات انتخاباتی، بن گویر خود را مدافع ساکنان یهودی در شهرهای مختلط یهودی-عربی معرفی کرد.

در سال ۲۰۲۱ در جریان یک دوره درگیری بین نیروهای اسرائیلی و مبارزان فلسطینی در نوار غزه، خشونت‌های فرقه‌ای در این مناطق رخ داد.

ایتامور بن گویر چهره‌ای جنجال‌برانگیر در اسرائیل به شمار می‌رود؛ او یکی از پیروان مئیر کاهان- از خاخام‌های افراطی راست‌گرای اسرائیل و عضو سابق پارلمان این کشور (کنست) و دارای عقاید روشن «نژادپرستانه» بود.

سازمان آقای کاهان در اسرائیل ممنوع اعلام شده بود و آمریکا آن را گروهی «تروریستی» اعلام کرده بود.

انتخابات اخیر در اسرائیل در حالی برگزار شد که این رژیم از سال ۲۰۱۹ میلادی و زمانی که نتانیاهو نخست‌وزیر بود، وارد یک بن‌بست سیاسی شده بود.

بنیامین نتانیاهو به «دریافت رشوه، فساد مالی و سلب اعتماد» متهم شده؛ اتهاماتی که البته خود او رد می‌کند.

نتانیاهو در سال ۲۰۲۱ میلادی پس از ۱۲ سال سکانداری مستمر دولت از قدرت برکنار شد ولی وعده «بازگشت» داد.

حزب او حالا توانسته با تشکیل یک ائتلاف به اکثریت برسد ولی با ادامه مذاکرات برای یافتن شرکای جدید سیاسی در این ائتلاف، ترکیب دولت جدید هنوز مشخص نیست.

نگاهی به کارنامه ایتامور بن گویر

بن گویر ۴۶ ساله در نوجوانی در حزب کاخ، که بعداً در اسرائیل غیرقانونی شد، شروع به فعالیت کرد.

این حزب را یک خاخام افراطی متولد آمریکا به نام مئیر کاهان تأسیس کرده بود که در سال ۱۹۹۰ در نیویورک به ضرب گلوله کشته شد.

مدت کوتاهی قبل از ترور اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسرائیل به دست یک یهودی افراطی در سال ۱۹۹۵ میلادی، بن گویر با ایستادن در مقابل دوربین با تزیینات خودرویی که توسط معترضان از خودروی نخست‌وزیر ضبط شده بود و با این هشدار که «همان‌طور که به این تزیینات رسیدیم، می‌توانیم به رابین برسیم»، در صدر خبرها قرار گرفت.

او بارها به خاطر فعالیت‌هایش متهم شد و در سال ۲۰۰۷ با در دست داشتن تابلوهایی که روی آن نوشته بود «دشمن عرب را اخراج کنید» و «خاخام کاهان راست می‌گفت، نمایندگان عرب ستون پنجم هستند» به تحریک نژادپرستانه متهم شد.

نیروهای نظامی اسرائیل با توجه به دیدگاه‌های راست افراطی بن گویر، او را از خدمت سربازی اجباری در این کشور معاف کردند.

او قبل از ورود به سیاست، در رشته حقوق تحصیل می‌کرد و به عنوان وکیل مدافع فعالان یهودی متهم به خشونت علیه فلسطینیان مشغول به کار شد.

بن گویرپس از چندین بار نامزدی ناموفق برای پارلمان اسرائیل، در سال ۲۰۲۱ به عنوان نماینده «قدرت یهود» در یک فهرست مشترک با «صهیونیسم مذهبی»، به ریاست بتسلئيل سموتريتش، در کنست انتخاب شد.

او در انتخابات اخیر بار دیگر در همان فهرست نامزد شده بود.

نظرات بینندگان