arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱

جنجال در مجلس بر سر اظهارات نماینده مهاباد درمورد حوادث شهرهای کردنشین

محمودزاده، نماینده مهاباد: در یک ماه گذشته براساس آمار‌های غیررسمی ۱۰۵ نفر در مناطق کردنشین کشته شده اند / کسانی را که به مردم تیر جنگی شلیک کرده اند شناسایی و به دادگاه معرفی کنید / چرا به فشار‌ها و امنیتی کردن فضای شهر‌های کردنشین پایان نمی‌دهید؟ / به خاطر کشتن کولبران و سوخت‌بران از وزیر کشور طرح سوال کردم، اما رئیس کمیسیون امور داخلی می‌گوید سوال شما را فعلا به صحن نمی‌فرستم؛ می‌گوید از من به رئیس مجلس شکایت کن! / جوکار، رییس کمیسیون امور داخلی مجلس: سوال نماینده مهاباد در خصوص کولبران از سوی وزارت کشور در حال بررسی است / سوال او درمورد مهسا امینی موضوعیت نداشت، چون پاسخ آن به تمام ملت ایران داده شده / نباید مجدداً در داخل مجلس انقلابی بیاییم و فتنه‌ای برپا کنیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده مردم مهاباد با انتقاد از حوادث پیش آمده در حوزه انتخابیه خطاب به وزیر کشور گفت: آقای وزیر به عنوان وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور باید جوابگوی این وضعیت باشید.

به گزارش «انتخاب»، جلال محمودزاده در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه ۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رئیس جمهور و وزیر کشور گفت: در اعتراض مردمی یک ماه گذشته متاسفانه تاکنون ۱۳ نفر و بر اساس آمار‌های غیررسمی در مناطق کردنشین ۱۰۵ نفر کشته شده اند.

بر اساس گزارش خانه ملت، وبسایت رسمی مجلس، نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم خطاب به وزیر کشور ادامه داد: آقای وحیدی؛ شخص جنابعالی به عنوان وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور باید جوابگوی این وضعیت باشید و برای چندمین بار درخواست داریم کسانی را که به مردم تیر جنگی شلیک کرده اند را شناسایی و به دادگاه معرفی کنید، اما متاسفانه به جای پیگیری حق و حقوق مردم، دستگاه قضایی با کمال تعجب از منِ نماینده مردم که پیگیر این موضوع هستم، شکایت کرده است. همچنین لشگرکشی و امنیتی کردن فضای شهر‌های کردنشین از جمله مهاباد، دستگیری‌های بدون دلیل شهروندان، هجوم شبانه به منازل و تخریب لوازم و خودرو‌های مردم و نوشتن شعار بر روی دیوار داخل منازل ساختمان‌های مسکونی و ایجاد رعب و وحشت و همچنین استقرار ایست بازرسی‌های متعدد در ورودی شهر‌های کردنشین و بازرسی کردن وسایل شخصی مردم همانند اوایل انقلاب به چه دلیل است؟

وی تصریح کرد: چرا به فشار‌ها و امنیتی نمودن فضای شهر‌های کردنشین پایان نمی‌دهید؟ از طرفی در چند روز گذشته به دلیل برخورد خشن با معترضان در سطح کشور و مناطق کردنشین از جمله شهرستان مهاباد، کشتن کولبران و سوخت بران از وزیر کشور در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، چندین سوال طرح کردم، اما رئیس این کمیسیون می‌گوید سوال شما را فعلا به صحن مجلس نمی‌فرستم! وقتی اعتراض می‌کنم، می‌گوید از من به رئیس مجلس شکایت کن! یعنی برای سوال ملی و قانونی خود باید از سردار جوکار به سردار قالیباف شکایت کنم؟ در کجای آیین نامه آمده است که رئیس کمیسیون سوال ملی یک نماینده مجلس را علی رغم قانع نشدن، نگه دارد؟

پاسخ جوکار
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس از بررسی دو سوال نماینده مردم مهاباد در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: یکی از سوالات وی بر اساس اقدامات کمیسیون قابل طرح نبود و سوال دوم مد نظر نماینده مهاباد از سوی وزارت کشور در حال بررسی است.

محمدصالح جوکار در جلسه علنی امروز (یکشنبه 6 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ایام هفته بسیج، روز نیروی دریایی و پیروزی غرورآفرین تیم ملی فوتبال در تذکری با اشاره به ماده 75 گفت: آقای محمودزاده دو سوال را در کمیسیون شوراها مطرح کردند که سوال نخست وی در خصوص کوله‌بری و کولبران بود؛ جمع‌بندی در کمیسیون مبتنی بر این شد که وزارت کشور ظرف مدت یک ماه بازرسانی را برای بررسی موضوع اعزام کند تا مشکلات حل شود. اگر مشکلات حل نشود وی می‌تواند مجددا در کمیسیون اعلام کند سوالش پابرجا است.

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سوال دوم وی در خصوص مرگ خانم مهسا امینی بود؛ با توجه به گزارش کمیسیون که منتج از بررسی دقیق و مطالعات میدانی توسط کمیته تحقیق بود و در صحن مجلس قرائت شد، سوال ایشان دیگر برای مطرح شدن، موضوعیت نداشت چون پاسخ آن به تمام ملت ایران و نمایندگان داده شد بنابراین طرح مجدد بر اساس رسالت کمیسیون و مأموریت ریاست مجلس به کمیسیون موضوعیت نداشت.

وی با اشاره به اینکه کشور متعلق به همه مردم است، افزود: چرا نمی‌گذارید آرامش به مردم برسد و دنبال ایجاد دغدغه خاطر برای مردم هستید؛ اکنون اغتشاشات فروکش کرده و زمانی است که باید به ملت پاسخ داده شود؛ اگر مردم دارای مشکلات اقتصادی هستند باید به این موضوع بپردازیم نه اینکه در آتش اغتشاشات و فتنه بدمید زیرا به نفع کشور و ملت نیست.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملت از نمایندگان مجلس انتظار دارند مشکلات آنها را حل کنند لذا نباید بنزین روی آتش فتنه‌گران ریخته شود. نباید خوراک و تغذیه برای رسانه‌های بیگانه از بهاییت، منافقین، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود تهیه نشود لذا امروز باید خدمتگزاری خود را برای مردم اثبات کنیم، این مهم تنها نباید در گفتار باشد بلکه باید عملیاتی شود.

جوکار ادامه داد: برخی از روی احساسات حرف‌هایی می‌زنند در حالی که مردم دنبال این موضوعات نیستند، همان طور که حضرت آقا فرمودند صدای مردم در روز 13 آبان بود که آمریکا و آدم‌های فتنه گر داخلی باید بشنوند؛ در این حال نباید مجدداً در داخل مجلس شورای اسلامی که مجلسی انقلابی است بیاییم به هر صورت طرح مسئله کرده و فتنه‌ای برپا کنیم و نگذاریم مردم به آرامش برسند زیرا ناامنی و بی‌ثباتی به کشور ضرر می‌رساند و اقتصاد را دچار مشکل می‌کند.

وی در این راستا گفت: چرا به این موضوعات توجه نمی‌شود زیرا سبب تضعیف نیروهای امنیتی و پلیس می‌شود؛ چه تعداد از نیروهای انتظامی و بسیج شهید شدند که با کمال صبوری در میدان حضور داشتند و در مقابل اشرار و اراذل و اوباش و منافقین به آنها حمله شد و به شهادت رسیدند؛ دیگر آن دوران تمام شده و امروز دوران بازسازی است لذا بایستی همه ما مخصوصا نمایندگان که پل ارتباط با مردم و حاکمیت هستند، ارتباط بین مردم و دولت را مستحکم سازند تا دشمنان جرأت آسیب رساندن نداشته باشند./

نظرات بینندگان