arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۸ - ۱۷ آذر ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۷ آذر ۱۴۰۱؛ از بازداشت فرمانده انتظامی انزلی در پرونده مهران سماک تا اولتیماتوم ده روزه تهران به اینستاگرام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ادعای نزدیک شدن قایق ایرانی به ناو آمریکایی
مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا مدعی شد که اخیرا یک قایق گشتی سپاه پاسداران در «اقدامی ناامن و غیرحرفه‌ای» به ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز نزدیک شد. این مرکز مدعی شد ناوهای آمریکایی در حال انجام یک ترانزیت معمولی بودند که قایق ایرانی با تابش نورافکن سعی کرد در حرکت ناوها اختلال ایجاد کند. بر این اساس قایق ایرانی از فاصله ۱۴۰ متری کشتی‌های آمریکایی عبور کرد و کشتی‌های آمریکایی با هشدارهای صوتی و لیزرهای غیر کشنده وضعیت را کنترل کردند.

رئیسی در دانشگاه تهران: کی دیکتاتور است؟ 
سیدابراهیم رئیسی گفت: برخی توصیه کردند امروز دانشگاه نیایم و یا حداقل دانشگاه تهران نیایم؛ ولی من گفتم که دنبال تعطیلی علم و دانشگاه نیستم بلکه به دنبال گشایش هستم. آینده متعلق به شماست و دانش آموزان و دانشجویان آینده‌سازان کشورند و باید سخن شما را شنید. او گفت: در کردستان یک آقایی شکلاتی به من داد، چه کردند با این بیچاره.  می‌گویند دیکتاتوری، شما این موضوع را ببینید، کی دیکتاتور است؟ او گفت: من در انتخابات حرفی درباره اینترنت زدم که گاهی بعضی‌ها می‌خواهند آن را یادآوری کنند؛ خودم یادم هست. رئیسی در عین حال توضیح داد که دلیل محدودیت‌های اینترنتی ناامنی و اختلالی است که دشمن ایجاد کرده.

انتشار پیام جعلی زلزله در تهران
صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت گزارش دادند که «در پی هک شبکه تلفن همراه پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است. این پیام جعلی است؛ از منازل خود خارج نشوید.» معاون وزیر کشور هم توضیح داد که اشتباه فنی تیم تحقیقاتی همراه اول بود. می‌خواستند پیام را به صورت آزمایشی در گروه خودشان بفرستند، برای تعدادی از شهروندان هم ارسال کردند. او گفت: نه مسئله هک در کار بود و نه مسئله امنیتی.

توضیح تازه درباره جنجال سفر ترکیه خانواده قالیباف
حجت الاسلام حسین طائب، مشاور فرمانده سپاه در خصوص جنجال سفر خانواده محمدباقر قالیباف، رییس مجلس به ترکیه گفت: یک مساله فردی برای رئیس مجلس اتفاق افتاده است. خانواده اش به ترکیه رفته. نه از هواپیمای اختصاصی استفاده کردند نه از امکانات پاویون و نه از امکانات سفارتخانه در ترکیه استفاده کرده است. این نه به صلاحیت لطمه می‌زند و نه فساد در آن است . او گفت: کسی که خلبان است، سالانه یک سهمیه سفر دارد؛ این‌ها حتی از این امکان هم استفاده نکردند .

توضیح طائب درباره ماجرای بولتن‌های محرمانه
حجت الاسلام حسین طائب در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه زنجان گفت: در موضوع خبرگزاری فارس، چند بار به این برادر تذکر داده شده حتی به مرحله قضائی رسیده و برخورد هم شده است. این شخص برای بولتن ماموریت نداشته. انشای خبر می کرده و بولتن را به دستگاه های مختلف می‌فروخته. او گفت: این فرد یک زمانی قائم مقام خبرگزاری فارس بوده اما آخرین سمتش این نبوده.

نظر بذرپاش درباره وعده ساخت ۴ میلیون مسکن
بذرپاش وزیر جدید راه  در ارزیابی برای میزان بودجه لازم برای ساخت چهار میلیون مسکن با متراژ ۱۰۰ متر گفت: نزدیک به دو برابر بودجه عمرانی کشور یعنی ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت چهار میلیون مسکن نیاز داریم، پس فکر نکنید اگر از ساخت مسکن کوتاه آییم مقصر دولت است یا برعکس مقصر مجلس است، ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و همه برای ایران و نظام تلاش می‌کنیم مگر می‌توان برای مردم کاری نکرد.

پیشنهاد رئیسی به جلیلی که نپذیرفت
رئیسی در پاسخ به سوال یک دانشجو درباره استفاده از سعید جلیلی در دولت گفت: من برای پذیرش مسئولیت رسمی‌ هم چند بار پیشنهاد کردم اما نپذیرفتند ولی همین الآن هم که در سایه هستند، به دولت کمک‌ می‌کنند.

توضیح معاون رئیسی درباره زنان بازداشتی‌
انسیه خزعلی معاون زنان ریاست جمهوری گفت: روز دوشنبه بازدیدی از یکی از زندان‌ها داشتم، صحبت‌های‌شان را شنیدم و با حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای هم در مورد شرایط آنها صحبت کردم و در پی آن هستیم اسباب آزادی افرادی که فرزند دارند یا تقصیر کمتری دارند و یا مشکلات و بیماری دارند فراهم شود. او افزود: از کل تعداد بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر؛ ۱۰ درصد زنان هستند.او گفت: شرایط مناسبی از نظر معیشت و بهداشت برای زندانیان فراهم شده، چیزی شبیه خوابگاه برخی از دانشگاه‌ها.

آیت الله سیستانی: بسیاری فجایع در نتیجه سرکوب آزادی‌های اولیه است
آیت الله سیستانی در دیدار نماینده سازمان ملل خاطرنشان کرد: فجایعی که بسیاری از ملت ها و گروههای قومی و اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان – در نتیجه سرکوب فکری و دینی و سرکوب آزادی های اولیه و نبود عدالت اجتماعی- متحمل می شوند، نقش مهمی در ظهور برخی از جنبش های افراطی دارد. جنبش هایی که از خشونت کورکورانه علیه غیرنظامیان بی دفاع استفاده می کنند و به مراکز دینی و اماکن باستانی کسانی حمله می کنند که از نظر فکری و عقیده ای با آنها متفاوت هستند.

تکذیب مسدود کردن حساب بانکی افراد بی‌حجاب
صالح آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی درباره خبر مسدود کردن حساب بانکی افراد بی‌حجاب گفت: به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد و شبکه بانکی طبق روال گذشته در حال ارایه خدمات به هموطنان عزیز است.

بازداشت فرمانده انتظامی انزلی در پرونده مهران سماک
وکیل خانواده مهران سماک در صفحه شخصی خود اعلام کرده که پس از گذشت هفت روز از قتل مهران سماک، با پیگیری‌های مستمر و بررسی دلایل و مستندات نهایتا جعفر جوانمردی فرمانده منطقه انتظامی بندرانزلی به اتهام عدم رعایت قانون نحوه بکارگیری سلاح منجر به قتل عمد مهران سماک در شعبه اول بازپرسی دادسرای نظامی گیلان تفهیم اتهام و با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان و در حال حاضر در زندان مرکزی رشت است. معاون حقوقی فرماندهی انتظامی استان گیلان هم گفته: در رابطه با مرحوم مهران سماک بنا به تشخیص مقام قضائی، پرونده تعدادی از افراد ازجمله سرهنگ "سیدجعفر جوانمردی" فرمانده سابق انتظامی شهرستان بندر انزلی در دست بررسی است که نتیجه آن پس از بررسی‌های کارشناسی و نظر قطعی مقام قضایی اطلاع رسانی خواهد شد.

اولتیماتوم ده روزه تهران به اینستاگرام
مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: این مرکز با ارسال نامه رسمی خطاب به آقای مارک زاکربرگ مدیر ارشد شرکت متا در راستای عدم رعایت قوانین مصوبه کشور ایران و قوانین داخلی پلتفرم از طریق دفتر حافظ منافع کشور جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن نسبت به عملکرد سکو‌های این شرکت اعتراض کرده است. در این نامه، این مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا فرصت داده تا به منظور فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکو‌های مذکور اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز صورت پذیرد.

نظرات بینندگان