arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۱

هشدار مرغداران به مسئولان: اگر با گراني تخم‌مرغ برخورد كنيد؛ شكايت مي‌كنيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از اسفند ماه تاكنون هر كيلو تخم‌مرغ هزار تومان زير قيمت فروخته مي‌شود كه روزانه بيش از دو ميليارد تومان زيان به اين صنعت وارد مي‌كند؛ البته در شهريورماه با افزايش تقاضا قيمت تخم‌مرغ قطعا افزايش مي‌يابد و توليدكنندگان زيان نيمه اول سال خود را از اين بازار جبران خواهند كرد.

در همين زمينه مرغداران طي نامه‌اي به مسئولان هشدار داده‌اند كه «در زمان افزايش قيمت تخم‌مرغ از شهريورماه و فروش آن به قيمت تمام شده، موضع انفعالي خود را حفظ كنند و اگر با افزايش قيمت آن برخورد كنند؛ به مقامات قضايي اقامه دعوي و شكايت خواهند كرد!»

سيدفرزاد طلاكش ـ دبير كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: بر اساس قيمت نهاده‌هاي موجود در بازار و نرخ كارشناسي اعلام شده از سوي وزارت جهاد كشاورزي هر كيلو تخم مرغ با احتساب 10 درصد سود بايد 2800 تومان فروخته شود اما اكنون 1800 تا 1850 تومان عرضه مي‌شود و مرغداران كيلويي هزار تومان در هر كيلو تخم‌مرغ ضرر مي‌دهند.

وي اعلام كرد: روزانه 2400 تن تخم مرغ در كشور توليد مي‌شود كه توليدكنندگان از اسفند ماه كيلويي هزار تومان اين محصول را كمتر از قيمت تمام شده و بدون سود عرضه كرده‌اند لذا روزانه حداقل دو ميليارد تومان زيان به صنعت مرغ تخم‌گذار وارد شده است.

طلاكش تصريح كرد: ‌اين ضرر بايد در جايي جبران شود؛ يا دولت بايد اين خسارت را بپردازد يا توليدكنندگان در زمان افزايش تقاضا در بازار مصرف زيان خود را تامين كنند كه از شهريور ماه لحاظ مي‌شود.

دبير انجمن صنفي توليدكنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار كشور با اشاره به اين‌كه 25 درصد از تخم‌مرغ توليدي كشور در صنايع مصرف مي‌شود، گفت: از شهريورماه و همچنين با بازگشايي مدارس و سردي هوا تقاضاي تخم‌مرغ افزايش مي‌يابد و نيمه دوم سال اوج مصرف صنايع كشور براي تخم‌مرغ است لذا دراين دوره زماني توليد جوابگوي بازار مصرف نيست و قيمت افزايش مي‌يابد.

وي گفت: اين درحالي است كه در زمان افزايش قيمت مسوولان دولتي توليدكننده را متهم به گران‌فروشي مي‌كنند و نمي‌گذارند محصول براساس بازار عرضه و تقاضا به فروش برسد.

طلاكش اظهار كرد: صنعت تخم‌مرغ با زيان انباشته از سال گذشته در پي بروز آنفولانزاي پرندگان و حذف 40 درصد از گله‌ها مواجه است و از زماني كه مرغداري‌ها مجددا فعال شده‌اند محصولشان را كيلويي هزار تومان زير قيمت تعيين شده مي‌فروشند. از سوي ديگر نهاده‌هاي چند برابر افزايش يافته را بايد به صورت نقدي كه از بهاي فروش تخم‌مرغ تامين مي‌شود، بخرند.

دبير كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار اعلام كرد: ‌بر اين اساس طي نامه‌اي به معاون اول رييس جمهور و با رونوشت به وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت، كشاورزي، اطلاعات، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان تعزيرات حكومتي هشدار براي افزايش قطعي قيمت تخم‌مرغ در شهريور ماه داده شده است.

وي تصريح كرد: ‌قطعا طبق تجربه سنوات گذشته از شهريور ماه تخم مرغ گران مي‌شود و در واقع براساس افزايش عرضه به قيمت واقعي خود فروخته خواهد شد.

طلاكش با بيان اين‌كه نظام بازار تخم مرغ بر اساس عرضه و تقاضاست، تصريح كرد: طي اين نامه به مسوولان عنوان شده اكنون كه در زمان ارزاني محصول و زيان توليدكننده موضع انفعالي در پيش گرفته‌ايد، در زمان گراني و رسيدن قيمت تخم‌مرغ به نرخ واقعي خود نيز موضع انفعالي در پيش بگيريد تا توليدكنندگان زيان نيمه اول سال خود را جبران كنند.

دبير كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار تصريح كرد: طي اين نامه صراحتا اعلام شده كه اگر در زمان افزايش قيمت تخم مرغ، مسوولان بازرگاني و تنظيم بازار موضع برخورد در پيش بگيرند و بخش‌نامه‌اي عليه قيمت تمام شده تخم‌مرغ صادر كنند، قطعا به مقامات قضايي اقامه دعوي و شكايت خواهيم كرد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

نظرات بینندگان