arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۹۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۳ - ۱۲ دی ۱۴۰۱

دستاورد جدید محققان: استفاده از موهای ریخته‌شده در کف آرایشگاه‌ها برای پاک‌سازی محیط‌زیست

محققان بلژیکی دستگاهی توسعه داده‌اند که مو‌های ریخته‌شده کف آرایشگاه‌ها را به قطعات مربعی‌شکل تبدیل می‌کند که می‌تواند روغن و سایر هیدروکربن‌های آلوده‌کننده محیط‌زیست را جذب کند و به‌عنوان ابزاری برای پاک‌سازی محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد. براساس این مطالعه، هر کیلوگرم موی انسان که در آرایشگاه دور ریخته می‌شود، می‌تواند هفت تا هشت لیتر روغن و هیدروکربن آلوده‌کننده محیط‌زیست را جذب کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان بلژیکی دستگاهی توسعه داده‌اند که موهای ریخته‌شده کف آرایشگاه‌ها را به قطعات مربعی‌شکل تبدیل می‌کند که می‌تواند روغن و سایر هیدروکربن‌های آلوده‌کننده محیط‌زیست را جذب کند و به‌عنوان ابزاری برای پاک‌سازی محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.

براساس این مطالعه، هر کیلوگرم موی انسان که در آرایشگاه دور ریخته می‌شود، می‌تواند هفت تا هشت لیتر روغن و هیدروکربن آلوده‌کننده محیط‌زیست را جذب کند.

استفاده از موی سر برای پاک‌سازی محیط زیست

به گزارش یورونیوز، سازمان غیردولتی بلژیکی Dung Dung برای جذب آلاینده‌های زیست‌محیطی دست به ابتکار جدیدی زده است تا از موهای کوتاه‌شده در آرایشگاه‌ها برای پاک‌سازی محیط زیست استفاده کند.

موهای سر که روی زمین می‌ریزند یا در آرایشگاه‌ها به سطل زباله منتقل می‌شوند، می‌توانند نقشی در پاک‌سازی محیط‌زیست داشته باشند. محققان بلژیکی موهای سر ریخته‌شده در آرایشگاه‌های مختلف را جمع‌آوری و وارد دستگاهی می‌کنند. این دستگاه موهای کوتاه‌شده را به مربع‌های کوچکی تبدیل می‌کند که می‌تواند برای جذب روغن و سایر هیدروکربن‌های آلوده‌کننده محیط‌زیست کاربرد داشته باشد.

موهای ریخته‌شده در کف آرایشگاه‌ها همچنین می‌توانند به کیسه‌های بیوکامپوزیت تبدیل شوند که برای تمیزکردن لکه‌های روغن استفاده می‌شوند. تخمین زده می‌شود که تنها یک کیلوگرم مو می‌‌تواند حدود هفت تا هشت لیتر روغن و هیدروکربن را جذب کند. براساس داده‌های مربوط به پروژه بازیافت مو، هر یک تار مو می‌تواند تا ۱۰ میلیون برابر وزن خود را تحمل کند. همچنین به‌دلیل داشتن الیاف کراتینی، موها خاصیت ارتجاعی بالایی دارند.

اکتبر سال گذشته میلادی، آزمایشگاهی در دانشگاه فناوری نانیانگ (NTU) سنگاپور، محصولاتی مانند برخی سبزیجات را با استفاده از موهای ریخته‌شده در کف سالن‌های آرایشگاهی پرورش دادند. برخی شرکت‌‌ها حتی آزمایش‌هایی روی استفاده از مو به‌عنوان مصالح ساختمانی انجام داده‌اند. اکنون موهای بازیافتی قرار است برای پاک‌سازی محیط‌زیست مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان