arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۲ - ۱۷ دی ۱۴۰۱

هشدار ترکیه نسبت به کسری گاز صنایع در پی قطع تحویل گاز ایران / آنکارا: تهران از کاهش ۷۰ درصدی صادرات گاز خود به دلیل «نقص فنی» خبر داده بود، اما صادرات را برای ۱۰ روز به طور کامل متوقف کرده

وزارت انرژی ترکیه در پی اعلام قطع صادرات گاز از طرف جمهوری اسلامی ایران، هشدار داد که صنایع و نیروگاه‌های این کشور با کسری گاز مواجه خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت انرژی ترکیه در پی اعلام قطع صادرات گاز از طرف جمهوری اسلامی ایران، هشدار داد که صنایع و نیروگاه‌های این کشور با کسری گاز مواجه خواهند شد.

شرکت گاز ترکیه، بوتاش، روز شنبه ۱۷ دی‌ماه اعلام کرد که ایران با ارسال نامه‌ای رسمی از کاهش ۷۰ درصدی صادرات گاز خود به ترکیه به خاطر «نقص فنی در شبکه» از ابتدای سال جاری میلادی خبر داده است.

اما وزارت انرژی ترکیه روز جاری اعلام کرد که ایران صادرات گاز را برای ۱۰ روز به طور کامل متوقف کرده است.

ایران بهمن‌ماه پارسال نیز تحویل گاز به ترکیه را برای دو هفته متوقف کرد. مقامات شرکت ملی گاز ایران همان زمان مدعی شده بودند که «نقص فنی» باعث قطعی صادرات گاز شده، اما ایران زمستان پارسال با کسری هنگفت روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز مواجه بود و امسال این کسری حتی بیشتر هم شده است.

وزارت انرژی ترکیه به صنایع و نیروگاه‌های برقی هشدار داده است که قطع صادرات گاز ایران منجر به کاهش عرضه گاز به این واحدها خواهد بود، اما گاز مورد نیاز خانوارها از ذخایر زیرزمینی گاز ترکیه تامین خواهد شد.
ایران در زمستان‌ها که مصرف گاز اوج می‌گیرد، سهمی ۱۰ درصدی در تامین گاز ترکیه دارد.

پارسال جمهوری آذربایجان با افزایش فوری صادرات گاز به ترکیه، قطع صادرات گاز ایران را جبران کرد.

در کنار ایران و جمهوری آذربایجان، روسیه نیز صادرکننده گاز طبیعی به ترکیه است. ترکیه همچنین واردات گاز مایع از بیش از ۱۰ کشور، به‌ویژه آمریکا و قطر دارد.

نظرات بینندگان