arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۲۴ دی ۱۴۰۱

نیکزاد: استیضاح ۹ وزیر روی میز هیئت رئیسه مجلس است

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح حق قانونی مجلس است و در این زمینه استیضاح ۹ وزیر که به امضای حداقل ۱۰ نماینده مجلس رسیده روی میز هیئت رئیسه قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح حق قانونی مجلس است و در این زمینه استیضاح ۹ وزیر که به امضای حداقل ۱۰ نماینده مجلس رسیده روی میز هیئت رئیسه قرار گرفته است.

علی نیکزاد اظهار کرد: بر اساس ماده قانونی دولت باید خرداد ماه امسال برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه می‌کرد که بنابه اظهارنظر رئیس جمهور دولت منتظر ابلاغ سیاست‌های کلی نظام شد تا شهریورماه این امر میسر شود.

وی تأخیر چندین ماهه را در ارسال برنامه هفتم توسعه از سوی دولت یادآور شد و بیان کرد: قرار بود برنامه هفتم توسعه واقع بینانه و مساله محور تهیه شود که به دلیل تأخیر و تعلل در این زمینه با هماهنگی قوای مجریه و مقننه و امر رهبری برنامه ششم توسعه تمدید شد و ما امیدواریم در اوایل سال آینده این برنامه برای تصویب نهایی به مجلس ارسال شود.

کمیسیون تلفیق و نمایندگان به سرعت لایحه ۱۴۰۲ را تدارک می‌بینند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: هرچند دیرهنگام ولی دولت لایحه بودجه را دو روز پیش تقدیم مجلس کرد و ما تا اواخر اسفند فرصت تصویب نهایی آن را داریم.

نیکزاد گفت: با تعیین رئیس کمیسیون تلفیق در روزهای آینده و تشکیل جلسات سه شیفته کمیسیون و جمع بندی نظرات نمایندگان امیدواریم به سرعت لایحه بودجه آماده بررسی در صحن علنی شود.

وی ادامه داد: دو نفر از نمایندگان استان سیدکاظم موسوی و محمود عباس زاده مشگینی در کمیسیون تلفیق حضور دارند و امیدواریم با برگزاری جلسات فشرده کمیسیون در اواسط اسفندماه لایحه به تصویب نهایی مجلس برسد.

اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای پروژه‌های پیشران اردبیل

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بودجه عمومی سال آینده را یک هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: عمده این منابع از محل فروش نفت، مالیات، انتشار اوراق و فروش دارایی‌های دولت تأمین می‌شود که بخش عمده‌ای از این منابع صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

نیکزاد اعتبارات عمرانی سال آینده را یک هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از محل تبصره ۱۴ ۶۶۰ میلیارد تومان منابع پیش بینی شده که عمده آن صرف پرداخت یارانه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه بودجه شرکت‌ها در لایحه ۱۴۰۲ ۳۹۷ هزار است، افزود: کل بودجه سال آینده ۵ هزار و ۲۶۱ هزار میلیارد تومان است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای پروژه‌های شاخص و پیشران استان نظیر راه آهن اردبیل یک هزار میلیارد تومان، پایاب سد خداآفرین ۲۰۰ میلیارد تومان، محور اردبیل – سرچم و گردنه حیران ۲۰۰ میلیارد تومان، فاضلاب اردبیل و گرمی ۲۰۰ میلیارد تومان و مجتمع فرهنگی هنری نیز ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نیکزاد در مورد بهره گیری از ظرفیت تهاتر نفت بیان کرد: یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع برای استان از این محل پیش بینی شده که با ضمانت بانک عامل برای راه آهن، توسعه راه‌ها، طرح‌های آبرسانی و حمایت از طرح‌های تولیدی اختصاص می‌یابد.

وی اظهار کرد: تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد توزیع اعتبارات و منابع کشور به صورت استانی است و مابقی از طریق وزارتخانه‌ها و در قالب ردیف‌های ملی توزیع می‌شود که انتظار می‌رود مسئولان استانی در این زمینه تلاش مضاعفی را انجام دهند تا جذب بیشترین اعتبارات را شاهد باشیم.

تغییر روزانه قیمت‌ها مردم را نگران کرده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید راه آهن اردبیل – میانه بعد از تکمیل به خط ریلی آذربایجان و روسیه وصل شود که تاکید مسئولان کشوری را برای اتصال این کریدور اصلی شاهد هستیم.

نیکزاد رصد هفتگی پیشرفت راه آهن اردبیل – میانه را به طول ۱۸۷ کیلومتر یادآور شد و بیان کرد: در این مسیر سخت پیچیده ۲۵ کیلومتر تونل، چهار کیلومتر پل و سه کیلومتر گالری است که تلاش می‌شود سال آینده این پروژه آماده بهره برداری شود.

وی از افزایش ۱۰ سورت پروازی به مقصد فرودگاه اردبیل در سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵۴ پرواز بین اردبیل و تهران دایر شده و امیدواریم ۱۰ پرواز جدید نیز که عمدتاً در اول صبح و آخر شب خواهد بود به این تعداد افزوده شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به قوانین مصوب مجلس در حمایت از اشتغال و معیشت مردم اشاره کرد و گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، پنجره واحد، تسهیل صدور مجوزها، حمایت از کسب و کار، رفع موانع تولید و حمایت از دانش بنیان از جمله مصوبات مهم بوده است.

نیکزاد افزود: مجلس همچنان با پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ در حمایت از تولید و خلق ثروت پشتیبانی لازم را از کارآفرینان انجام می‌دهد و امیدواریم رکود و نابسامانی در حوزه اشتغال و تولید مسکن با پرداخت تسهیلات فراهم آید.

پرداخت ۱۰ درصد از منابع صندوق ملی در حمایت از اشتغال

وی اذن مقام معظم رهبری را برای پرداخت ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی در حمایت از اشتغال یادآور شد و بیان کرد: این منابع در قالب تملک دارایی و تبصره ۱۸ پرداخت خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضرورت تلاش بیشتر وزرای دولت سیزدهم را در حل مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف یادآور شد و گفت: استیضاح ۹ وزیر حداقل با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان روی میز هیئت رئیسه است ولی ما فراتر از آن سعی می‌کنیم با همراهی و تعامل با دولت گره گشای مشکلات باشیم.

نیکزاد اظهار کرد: توسعه عدالت اجتماعی با رونق تولید و خلق ثروت بسیار مهم و اساسی است ولی به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت باید منسجم‌تر از این عمل کند تا مردم شاهد تغییرات روزانه قیمت‌ها در بازار نباشند.

وی همراهی مجلس را با دولت در حل مشکلات اشتغال، مسکن و معیشت مردم یادآور شد و خاطرنشان کرد: این جفا در حق مردم است که روزی در این کشور تولید مرغ مازاد و روز دیگر کمبود عرضه مرغ و سایر اقلام را شاهد باشیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات غیرعلنی مجلس با وزرا و مسئولان کشوری در سروسامان دادن به شرایط اقتصادی سخت تصریح کرد: هرچند مجلس شفاف و روشن مسائل را با مردم در میان می‌گذارد اما هدف از این جلسات غیرعلنی پیگیری مشکلات و بیان مسائل است که انتظار داریم بیش از این یاس و ناامیدی را در جامعه شاهد نباشیم.

نظرات بینندگان