arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱

رئیسی: وعده دولت برای ایجاد یک میلیون اشتغال محقق شده / وضعیت ارز، سکه و گرانی ها در کشور کاهشی خواهد شد / هنگام تصویب قانون برای اجرای کالابرگ الکترونیک، زیرساخت های آن فراهم نبود، مجلس هم در جریان بود

رئیس جمهور گفت: نسبت به عملکردها در بودجه ۱۴۰۱ و سال جاری تمامی تلاش دولت این بوده که سال ۱۴۰۱ را با رشد اقتصادی دنبال و امروز شاهد رشد اقتصادی هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیدابراهیم رئیسی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 2 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه 1402، از تلاش های شبانه روزی رئیس، هیات رئیسه، اعضای کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه برای بررسی و ارائه گزارش کلیات بودجه به صحن تشکر کرد و با اشاره به شرایط و وضعیت کشور، گفت: باید شکرگذار خداوند متعال باشیم که علیرغم تمامی توطئه ها، دشمنی ها و فتنه ها، حضور مردم و مشارکت ملت، صبر و بردباری آن ها باعث ناکامی دشمن شد.

به گزارش انتخاب، وی با اشاره به اقدام مذبوحانه پارلمان اروپا، ادامه داد: اینکه بخش قابل توجهی از حاکمیت ما را به خاطر کارهای انقلابی مورد سرزنش قرار دهند هیچ ارتش و نیروی مسلحی به میزانی که سپاه با تروریست ها مقابله و شر آن ها را از سر منطقه کوتاه کرد تلاش نداشته است و ارتش کشورهای منطقه و مسئولان عالی در سراسر منطقه معتقدند که نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برخورد با تروریسم نقش بسیار ارزشمندی است.

رئیس جمهور ادامه داد: بارها مسئولان عالی سیاسی این مناطق بیان کردند که اگر سپاه، سپاه قدس، شهید حاج قاسم سلیمانی و بسیاری از همکاری ها نبود شرایط در منطقه به شکل دیگری بود و من به سهم خود از تمامی ارکان سپاه پاسداران تشکر می کنم و معتقدم تلاش کسانی که امروز می خواهند این نهاد مقتدر را مورد سرزنش قرار دهند و نقش آفرینی آن در مبارزه با تروریسم و حمایت از مردم را انکار کنند مذبوحانه بوده و مانند محاسبات قبل محکوم به شکست است.

رئیسی با اشاره به لایحه بودجه 1402، یادآور شد: در نشست قبل به برخی از عملکردهای دولت اشاره کردم که مجلس نسبت به آن آگاه است؛ کارهایی که سال جاری انجام شده و رویکردهایی که در بودجه 1402 وجود دارد.

وی افزود: البته نسبت به عملکردها در سال جاری نسبت به قانون بودجه 1401، تمامی تلاش دولت این بوده که کشور سال 1401 را با رشد اقتصادی دنبال کند زیرا قبل از آغاز دولت، شاهد 4 دهم رشد و در دهه 90 با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما امروز شاهد رشد اقتصادی هستیم.

رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط نشان دهنده رشد سرمایه گذاری، کاهش تورم و رشد تولید است که نشانه خوبی محسوب می شود و شاهد رشد تولید و ابزار تولید هستیم، ادامه داد: 5 درصد رشد تولید و بیشتر از 5 درصد رشد تجهیزات تولیدی را داریم که زمینه رشد محسوب می شوند. رشد اشتغال و کاهش بیکاری را داریم و نشان می دهد سمت و سوی دولت در جهت تحقق بودجه 1401 و تحقق برنامه های دولت و سیاست های مصوب است.

رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه علی رغم همه تهدیدها و تحریم ها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی و همچنین دسترسی به منبع ارزی هستیم، تصریح کرد: این موارد موفقیت دولت محسوب می شود که توانسته تحریم ها را دور زده و به منابع ارزی دست پیدا کرده است، تلاش شد تا از تنخواه خزانه استفاده نشده و از خزانه استقراض نکنیم. این سمت و سو را دولت داشته است در حالی که قبلا این قفل وجود داشت. علی رغم اینکه ما اجرای مردمی سازی یارانه ها و افزایش 7 برابری نرخ یارانه ها را در سال جاری داشتیم، تلاش شده تا از خزانه استقراض نکنیم و این موضوع یک موفقیت برای دولت محسوب می شود.

وی عنوان کرد: در ابتدای سال جاری و هنگام تصویب قانون برای اجرای کالابرگ الکترونیک، زیرساخت های آن فراهم نبود و مجلس نیز در جریان بود که این زیرساخت ها از قبل آماده نشده، تلاش بسیار زیادی کردیم این زیرساخت ها فراهم شود و اخیراً این زیرساخت ها برای کالابرگ الکترونیکی آماده شده و در برخی استان ها نیز اجرا شده است، نتایج این اقدام قطعاً به مجلس تقدیم و مردم در جریان نتایج این اجرا قرار می گیرند.

رئیسی با اشاره به اینکه تلاش بسیاری برای تحقق درآمدها در حوزه نفت و مالیات به ویژه نسبت به کسانی که فرار مالیاتی داشته اند، شده است، ادامه داد: مودیان جدید مالیاتی گواه این است که دولت برای درآمدهای مالیاتی و تحقق کامل آن تلاش کرده است، در سال جاری شاهد بودید با همکاری مجلس نسبت به کارهایی طی سال های گذشته به تاخیر افتاده بود، مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، رتبه بندی معلمان، بازنشستگان و مواردی از این قبیل اجرایی شود. این موارد علی رغم همه محدودیت های بودجه ای تحقق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت ارزش افزوده بخش صنعت در 6 ماهه ابتدایی سال معادل 55 درصد است که از سال 96 تاکنون بی سابقه است، گفت: رشد بخش صنعت در 6 ماهه اول معادل 4.9 بوده و ارزش افزوده بخش معدن در 6 فصل متوالی منفی 7 دهم درصد بوده که اکنون به رقم مثبت رسیده است که قابل توجه می باشد. شاخص تولید شرکت های صنعتی و معدنی بورسی در پاییز سال جاری 6 تا 7 درصد رشد داشته، در حالی که این شاخص در گذشته صفر بوده است.

رئیس قوه مجریه کشورمان ادامه داد: در زمینه افزایش تولیدات صنعتی مانند خودرو که نگرانی نمایندگان و مردم است، باید اعلام کنم که در زمینه تولید خودروهای سواری 13 درصد، وانت 54 درصد، اتوبوس و مینی بوس و ون 157 درصد، تولیدات پتروشیمی 8 درصد، لوازم خانگی 37 درصد رشد داشته ایم که همگی آنها نشان دهنده افزایش تولید است.

وی افزود: احراز رتبه هفتم تولید فولاد در جهان طی آبان ماه جاری نشانه رشد تولید است که شامل نگرانی نمایندگان و مردم می شود. در زمینه تولید گام های خوبی برداشته شده و این گام ها نشان دهنده اراده ای است که باید تولید در کشور رشد کند. مقام معظم رهبری این سخن را طی سال های اخیر به عنوان سوال سال مطرح کرده اند.

رئیسی با بیان اینکه در افزایش 17 درصدی ارزش تجارت کشور طی 10 ماهه ابتدایی سال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته را داشته ایم، گفت: افزایش 19 درصدی ارزش صادرات غیرنفتی، افزایش واردات کالاهای سرمایه ای هر کدام نشان دهنده رشد و پیشرفت هستند. نمایندگان در زمینه اشتغال مورد مراجعه تحصیلکردگان و جوانان هستند، آنچه که دولت برای اشتغال یک میلیون نفری قول داده است براساس مستندات مانند کد ملی، کد بیمه و محل اشتغال، محقق شده است، اما آن را کافی نمی دانیم و باید در این زمینه همه دستگاه ها برای اشتغال تلاش کنند.

وی عنوان کرد: در زمینه کشاورزی رشد 17 درصدی تولید غلات را داشته ایم. رسیدن به بهبود وضعیت تجاری و 3.7 میلیون تنی تراز تجاری بخش کشاورزی به معنای رسیدن صادرات از حدود 16 میلیون تن به حدود 20 میلیون تن است و رشد 60 درصدی خرید تضمینی گندم، افزایش 71 درصدی شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی را شاهد بوده ایم. تلاش دولت بر این بوده مطابق فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه تولید و دانش بنیان اقدام کنیم و طی چند روز آینده گزارش اقدامات دانش بنیان سال جاری را ارائه می کنیم.

رئیس جمهور گفت: سعی شده در بودجه سال 1402 از درج احکام غیرمرتبط با بودجه اجتناب شود. همچنین سعی شده احکام دائمی در بودجه نیاید و به صورت جداگانه باشد، بنابراین احکام دائمی به صورت جداگانه و احکام سنواتی به صورت جداگانه در بودجه مدنظر بوده است.

رئیسی ادامه داد: همچنین شفافیت و درج تمام منابع و مصارف در سقف بودجه کل کشور، مدنظر بوده و این هم از جمله نکاتی است که مورد تائید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد:معیشت مردم، کاهش تورم، صرفه جویی در هزینه ها، حمایت از بازار سرمایه ای، افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق مودیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی، توجه به بهداشت و درمان، رشد اقتصادی و اشتغال افزایی از جمله ویژگی های لایحه بودجه سال 1402 است.

رئیس جمهور با اشاره به فعال شدن صندوق های عدالت و پیشرفت پیرو بودجه سال آتی بیان کرد: صندوق عدالت و پیشرفت در همه استان ها مدنظر قرار گرفته تا همه استان ها بتوانند پروژه های نیمه تمام خود را تمام کرده و از درآمدهای استان استفاده کنند. در این بخش تمرکززدایی مدنظر قرار گرفته است.

رئیسی با اشاره به تامین کالابرگ و یارانه نقدی 360 هزار میلیارد تومانی در بودجه سال آتی بیان کرد: همچنین تامین یارانه نان، رشد متوسط 20 درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان، پیش بینی حداقل افزایش حقوق به میزان 7 میلیون تومان، معافیت مالیاتی درآمدها تا 7 میلیون تومان، کاهش تعرفه گمرکی نهاده های دامی و کالاهای اساسی از 4 درصد به یک درصد و پیش بینی برای واردات خودرو از جمله سایر نکات مندرج در لایحه بودجه بوده است.

وی با اشاره به پیش بینی ها در زمینه واردات خودرو، تاکید کرد: در این بخش هم تولید خودرو مورد توجه بوده و هم توجه می شود تا کمبودها از طریق واردات خودرو رفع شود. از زمانی که طرح مجلس در زمینه واردات خودرو تصویب شده و به مجمع رفته و نهایتا از سوی مجمع این موضوع را نهایی و به دولت ابلاغ کرده است کار آئین نامه نویسی و آغاز اقدام برای واردات خودرو رقم خورده است بنابراین تاخیری در این قضیه رخ نداده است.

رئیس جمهور افزود: بنابراین تاخیری در زمینه واردات خودرو وجود نداشته است و عملیات واردات خودرو مدنظر قرار گرفته است.

رئیسی ادامه داد: دولت هم به موضوع تولید خودرو با کیفیت توجه داشته و هم سعی دارد با واردات نیازهای مردم را مرتفع کند

وی با اشاره به توجه بودجه سال آتی به مبحث تولید و اشتغال، ادامه داد: در این بخش 31 هزار میلیارد تومان منابع به صندوق استان ها اختصاص پیدا کرده است تا همه استان ها بتوانند از این امکان برای ایجاد اشتغال استفاده کنند. در واقع هزار میلیارد تومان برای هر استان در این بخش منابع و تنخواه پیش بینی شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین پیش بینی شده تا مازاد درآمدهای هر استان اعم از حقوق دولتی معادن و دیگر درآمدهای استان در این صندوق قرار گیرد تا در محل کمک به اشتغال و اتمام پروژه های نیمه تمام هزینه شود.

رئیسی با اشاره به افزایش اعتبارات تملک دارایی به میزان 26 درصد در لایحه بودجه، تاکید کرد: همچنین پیش بینی تامین سرمایه از محل تهاتر دارایی ها و تهاتر نفت برای تولید در بودجه سال آتی مدنظر قرار دارد. همچنین پیش بینی 540 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شرکت های دولتی در بودجه سال آتی لحاظ شده است. به واقع این نکته بسیار مهمی است چرا که پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو سرمایه گذاری و افزایش بهره وری است.

وی با اشاره به کاهش 7 درصدی مالیات واحدهای تولیدی، ادامه داد: همچنین 15 هزار میلیارد تومان از منابع دولت به صندوق تثبیت سرمایه در بودجه سال آتی مدنظر بوده است. صندوق تثبیت سرمایه به واقع می تواند به بازار سرمایه کمک بزرگی کند.

رئیس جمهور با اشاره به رشد 43 درصدی اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال آتی، ادامه داد: همچنین در این لایحه 10 درصد منابع حاصل از هدفمندی برای یارانه دارو اختصاص پیدا کرده است.

رئیسی با اشاره به تامین منابع برای ساخت مسکن در بودجه سال آتی، ادامه داد: همچنین موضوع تامین زمین برای پروژه های احداث مسکن در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 1402، مغایرتی بین درآمد و هزینه ها وجود ندارد، بیان کرد: تمام تلاش ما هم در سال گذشته و هم در سال جدید بر این مبنا بوده که مغایرتی بین درآمد و هزینه های بودجه ایجاد نشود چرا که مسئله کسری بودجه امر پسندیده ای نیست و حتما آثار تورمی خواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه درآمدها در لایحه بودجه به نحوی تنظیم شده که ریسک درآمدها به حداقل برسد، ادامه داد: بله. البته ممکن است اتفاقاتی پیش بیاید که قابل پیش بینی نباشد اما تلاش شده که این ریسک حداقلی باشد.

وی با بیان اینکه سعی شده در بودجه سال آتی تکالیف بانک ها به حداقل برسد ادامه داد: همچنین مدیریت بر بودجه، بانک ها و بازار سرمایه از جمله نکات مورد تاکید بودجه است.

رئیسی ادامه داد: همچنین دولت در این لایحه موضوع 40 درصد از سهم خود از صندوق توسعه ملی را در لایحه بودجه ذکر نکرده است.

وی با اشاره به ذکر برخی موارد در رابطه با افزایش درآمدهای دولت در بودجه، بیان کرد: عمده افزایش درآمدها در بخش مالیات ها و حوزه مودیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

رئیس جمهور با اشاره به ذکر برخی موارد در رابطه با هزینه های سال آتی، ادامه داد: به واقع یک بخش از این هزینه ها مربوط به حقوق و دستمزد بوده و بخش دیگری از آن مربوط به 150 هزار میلیارد تومانی است که از هدفمندی در آن قرار گرفته است.

رئیسی تاکید کرد: بنابراین هزینه های لایحه بودجه بیشتر از 21 الی 22 درصد نیست.

وی در ادامه با اشاره به چند نکته محوری در قالب برنامه اقتصادی دولت، بیان کرد: مسکن، تغذیه و معیشت، خودرو و حوزه سلامت از جمله 4 برنامه مورد تاکید دولت محسوب می شود. دولت در این بخش ها یک برنامه کوتاه مدتی را مدنظر دارد تا در آینده ای نزدیک بخش های موردتاکید متحول شود.

رئیس جمهوری کشورمان گفت: نسبت به بودجه سال 1402 که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفته، تلاش شده سیاست های کلی برنامه هفتم و سند ملی آمایش سرزمینی، اجرای عدالت توزیع امکانات و سند تحول دولت مردمی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهوری کشورمان گفت: پیامی که از مجلس و نمایندگان دریافت می شود، باید پیام امیدبخشی به مردم باشد، زیرا امروز دشمن تمام توان خود را برای خالی کردن دل مردم از امید گذاشته است. همچنین تلاش دارد که تردید در دل مردم ایجاد کند، تردید در دل جوانان ایجاد کند، امید مردم را تبدیل به یأس کند، این حرکت دشمن است. راهبرد دشمن ایجاد یأس در دل مردم است، بنابراین باید راهبرد دولت و مجلس ایجاد امید در دل مردم باشد.

وی افزود: برای مواردی که مطرح شد، دولت برنامه کوتاه مدت و بلندمدت دارد که در بودجه سال 1402 و برنامه هفتم توسعه پیش بینی های لازم شده است. بدانید که وضعیت ارز، سکه و گرانی ها در کشور کاهشی خواهد شد و با توجه به منابع و ظرفیتی که در کشور وجود دارد، آینده کشور روشن است. آمار در کشور نشان دهنده رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری، رشد تولید و رشد اشتغال است و دشمن نمی خواهد این رشد را ببیند، اما با همت مردم و مسئولان نظام این رشد محقق خواهد شد و زمینه هرگونه یأس و ناامیدی در جامعه از بین خواهد رفت.

رئیسی در پایان گفت: این بودجه به فعالان اقتصادی، بازار، سرمایه گذاران، کارآفرینان و... پیام امیدبخش می رساند تا فعالیت و سرمایه گذاری در کشور فعالتر شود و امید در کشور بیش از گذشته گسترش یابد

نظرات بینندگان