arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۱

منتجب‌نیا:یک روزه‌دار سیاسی برای خدا فعالیتهای سیاسی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است، روزه می‌تواند انسان را از همه بدی‌ها و اندیشه‌های غلط و باطل و صفات رذیله مبرا و خالی کند.

رسول منتجب‌نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، در خصوص آثار فردی و اجتماعی خودسازی در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: یکی از مهمترین فلسفه‌های روزه و تشریع این فریضه الهی رسیدن انسان به مرحله تقوا و خویشتنداری است (لعلکم تتقون) و تقوا به معنای گسترده شامل تمام کمالات انسانی است، همانطور که امیرالمومنین(ع) در خطبه متقین نهج‌البلاغه تمام کمالات انسان را در قالب تقوا بیان کرده‌اند.

وی افزود: در قرآن رسیدن به تقوا به عنوان فلسفه روزه بیان شده است و در روایات هم فلسفه‌های زیادی از جمله بندگی و عبادت پروردگار و خضوع و خشوع در برابر پروردگار و مزین شدن انسان به اخلاق انسانی و الهی به عنوان آثار خویشتنداری در ماه مبارک رمضان و صبر در برابر گرسنگی و تشنگی بیان شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: یکی دیگر از فلسفه‌های فردی و اجتماعی روزه بنابر روایات این است که در ماه رمضان انسانهای متمکن و توانمند که هرگز مزه گرسنگی و فقر را نمی‌چشند، می‌توانند در این ماه این احساسات تلخ را بچشند و در نتیجه به فکر افراد فقیر و مستمند باشند.

منتجب نیا گفت: در بعضی از روایات آمده است که انسان در روزه ماه رمضان وقتی گرسنه و تشنه می‌شود به یاد آخرت و صحرای محشر می‌افتد که گرسنگی و گرما بر او غلبه می‌کند و همین یادآوری باعث می‌شود تا انسان خود را برای موفقیت در آن روز آماده کند.

وی در جمع‌بندی برکات ماه رمضان اظهار داشت: روزه می‌تواند انسان را از همه بدی‌ها و اندیشه‌های غلط و باطل و صفات رذیله مبرا و خالی کند و او را به صفات پسندیده مزین و متصف گرداند. ولی نکته‌ای که قابل ملاحظه است و در روایات هم به آن اشاره شده است این است که روزه‌ای می‌تواند این نتایج را دربرداشته باشد که روزۀ واقعی باشد.

وی ادامه داد: ما چند نوع روزه داریم؛ یک روزه، روزۀ ظاهری است که شامل امساک از خوردن است اما نوع دیگر روزه این است که انسان به یاد خدا باشد و از اندیشه‌های باطل خود را جدا کند. از ائمه هم روایت شده است که در هنگام روزه تمام اعضا و جوارح باید روزه باشند. اما چه بسا افرادی باشند که به گناه آلوده می‌شوند. که چنین روزه‌ای نتایج خوبی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر روزه واقعی باشد نه تنها انسان را واکسینه می‌کند بلکه او را در طول سال کنترل کرده و یک انسان خداپسند و کامل می‌سازد.

این فعال سیاسی در خصوص آثار روزه‌داری در امور سیاسی و اجتماعی گفت: همانطور که اشاره کردیم روزه تمام شئون زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فعالیتهای سیاسی نیز از جمله آنهاست. یک روزه‌دار سیاسی برای خدا فعالیتهای سیاسی می‌کند به این معنا، که دروغ نمی‌گوید، تهمت نمی‌زند، غیبت نمی‌کند، و در مقام حذف و تخریب دیگران برنمی‌آید.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سار و وادقان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
0
3
احسنت
نظرات بینندگان