arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۸ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

خزعلی، معاون رئیسی: پوشش برخی زنان در ایران بدتر از پوشش میهمانان کنگره زنان تاثیرگذار است / نمی توان از زنان خارجی انتظار داشت که مقررات پوششی ایران را رعایت کنند / اینکه به خاطر نسبت کسی با مقامات وی را از کنگره کنار می‌گذاشتیم غلط بود

 انسیه خزعلی در نشست امروز خود با خبرنگاران درباره کنگره بین المللی بانوان تاثیر گذار، درخصوص حواشی حضور "مایا صباغ" به عنوان میهمان کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار، اظهار کرد: ایشان اصلا میهمان ما نبودند. خودشان به ایران آمدند، خودشان فیلم گرفتند و اتفاقا خودشان هم در فیلم‌ها مطرح کردند ای‌کاش دفعه بعد من را هم دعوت کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، گفت: «مایا صباغ» میهمان کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار نبوده است.

به گزارش «انتخاب»؛  انسیه خزعلی در نشست امروز خود با خبرنگاران درباره کنگره بین المللی بانوان تاثیر گذار، درخصوص حواشی حضور "مایا صباغ" به عنوان میهمان کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار، اظهار کرد: ایشان اصلا میهمان ما نبودند. خودشان به ایران آمدند، خودشان فیلم گرفتند و اتفاقا خودشان هم در فیلم‌ها مطرح کردند ای‌کاش دفعه بعد من را هم دعوت کنند.

به نوشته ایسنا، وی ادامه داد: از سوی دیگر شایعاتی درباره خانم روسی که منتخب ما بوده نیز ایجاد کردند که درست نیست و اینها دروغ‌هایی است که بعصا به علت تشابه اسمی ایجاد شده و رسانه‌ها آن را بیان کردند.

بعضا پوشش برخی زنان در ایران بدتر از پوشش مهمانان کنگره است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره حواشی پوشش زنان حاضر در کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار و قیاس آن با پوششی که زنان ایرانی باید در کشور رعایت کنند، گفت: بعضا پوشش برخی زنان در ایران بدتر از پوششی است که این میهمانان داشتند. همیشه اینطور بوده کسانی که از خارج از کشور می‌آیند پوشش متفاوت با ایران دارند و این نبوده پوششی که به عنوان مقررات در داخل وضع شده را از میهمانان خارجی بخواهند. آنها در محیط خاص خود زندگی می‌کنند و شاید نتوان آن انتظار را از آنها داشت.

خزعلی با بیان اینکه برنامه کنگره به خوبی در سطح ملی و بین المللی انجام گرفت، افزود: در سطح ملی ۳۱ نفر از بانوان تاثیر گذار از استان‌های مختلف مورد حمایت و تشویق قرار گرفتند که ملاک‌های انتخاب قبلا گفته شده است. از جمله ملاک‌ها نوع تاثیر گذاری، کیفیت و کمیت تاثیرگذاری، شرایط و ویژگی‌های منطقه در تاثیرگذاری بود. این شناسایی به طرق مختلف انجام گرفت.

ایرانیان انتخاب شده در سطح بین المللی فعالیت و اثرگذاری بین‌المللی داشتند


وی با بیان اینکه در سطح بین المللی در خارج ۷۰۰ پرونده از زنان تاثیر گذار به دستمان رسید که ۷۰ نفر شرایط اولیه را داشته و از این بین داوران متخصص هفت نفر شامل سه زن ایرانی و چهار زن خارجی را انتخاب کردند، تصریح کرد: ایرانیان انتخاب شده در سطح بین المللی فعالیت و اثرگذاری بین المللی داشتند. ملاک‌هایمان برای انتخاب این هفت نفر علمی، اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینی و حتی از نظر عمومی و خانواده نیز بود اما بیشتر ملاکمان فعالیت علمی بود.

خزعلی افزود: سه نفر برگزیده ایرانی در سطح بین المللی، خانم امام جمعه، خانم سوده غفوری فرد و خانم مژگان زندی هستند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ادامه داد: در هر دو قسمت ملی و بین الملل نیروهای خوبی شناسایی شدند و این به معنی این نیست که افراد تاثیر گذار دیگری در این سطح نبودند بلکه در حد اسامی داوطلبینی که به دستمان رسید به این افراد رسیدیم.

به گفته وی، در سطح ملی ۱۴ هزار نفر از طریق بارگزاری اسامی در سامانه گوهرشاد و یا آشنایی با برخی زنان تاثیر گذار در جشنواره زن ایرانی و ایده دختران و یا از طریق امور بانوان استانداری‌ها شناسایی شدند.

معاونت زنان نقشی در تعیین مقدار و پرداخت «جایزه» به برگزیدگان کنگره نداشت

سطح جوایز بین‌المللی خیلی بالاتر است

 

خزعلی درباره مبلغ ۲۰ هزار یورو جایزه اهداء شده به منتخبین سطح بین المللی، توضیح داد: جایزه توسط هیات علمی و دبیرخانه علمی کنگره تعیین شد و معاونت امور زنان نه در مقدار جایزه و نه در پرداخت آن نقشی نداشت‌. کمیته‌ای متشکل از معاونت علمی، بنیاد نخبگان و یونسکو منطقه‌ای جایزه و داوران را تعیین کردند. از سوی دیگر معمولا سطح جوایز بین المللی خیلی بالاتر و بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یورو است.

برگزیدگان ایرانی جوایز خود را به صندوق «نوآوری و شکوفایی» اهداء کردند؟

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به تشکیل صندوق «نوآوری و شکوفایی» برای کنگره زنان تاثیرگذار، عنوان کرد: امسال به دلیل اینکه هنوز صندوق تشکیل نشده بود تا هزینه و پشتوانه‌ای از کمک خیرین و داوطلبین به این صندوق وارد شود این جوایز به ۷ نفر اول کنگره بین المللی پرداخت شد. با این حال همه مهمانان خارجی جایزه خود را به این صندوق واریز کردند تا صرف امور بانوان شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برگزیدگان ایرانی نیز جوایز خود را به این صندوق اهداء کردند؟، گفت: در خصوص برگزیدگان داخلی هنوز چیزی مطرح نشده است.

ملاک‌های تعیین منتخبین کنگره بین المللی

خزعلی درباره ملاک‌های تعیین منتخبین کنگره بین المللی، تصریح کرد: ملاک های مختلفی بود. یکی از این برگزیدگان شخصی علمی است که امتیازات فوق العاده‌ای دارد. دو نفر از این برگزیدگان جزو یک درصد دانشمندانند و از معاونت علمی گزینش شدند و مقالات داشتند و یا محقق برتر هستند. این برگزیدگان امتیاز بالاتری نسبت به دیگران داشتند اما این امر به این معنی نیست که مشابه این هفت برگزیده در کشور و جهان نبوده است.

به گفته وی، هیات داوران کنگره یاد شده از چند لایه داوری گذر کرده بودند و طبیعتا در خصوص منتخبین کنگره نیز این داوران باید پاسخگو باشند.

۶۴ نماینده از ۹۶ کشور در این کنگره شرکت کردند


معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تنوع کشورهایی که نمایندگانشان در این کنگره حاضر بودند، با بیان اینکه ۶۴ نماینده از ۹۶ کشور در این کنگره شرکت کرده بودند، توضیح داد: طبیعتا از تعدادی از کشورها با توجه به روابط و ظرفیت خود دعوت کردیم. نمی‌توانستیم همه کشورها را دعوت کنیم. از سوی دیگر برخی زنان تاثیرگذار که تایید حضور در این کنگره را گرفته بودند به ما گفتند دلمان با شما بود و مشتاق شرکت در این کنگره هستیم اما در صورت شرکت منافعمان به خطر می افتد. طبیعتا در مجامع بین المللی درباره ایران سم‌پاشی کردند که برای حضور در کنگره دعوت نکردیم و امیدواریم این کشورها با تجدید نظر در رفتار خود باعث شوند بتوانیم آنها را نیز دعوت کنیم‌.

به زعم خزعلی، تا به حال قبل و پس از انقلاب اسلامی چنین کنگره ای در سطح زنان در کشور نداشته‌ایم و با برگزاری کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار انحصار و تحریم علیه زنان ایرانی شکست خورد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری درباره نظرات زنان خارجی دعوت شده به این کنگره در خصوص زنان ایرانی، یاد آور شد: نکات متعددی را مطرح می‌کردند، از جمله اینکه احساس می‌کردند خانم های ایرانی نمی‌توانند از خانه خارج شوند. رسانه‌ها بعضا این سیاه نمایی را ایجاد کردند. حتی زنان خارجی که فعال هستند و اطلاع از سیاه نمایی رسانه‌ها داشتند هم با دیدن فضای ایران عنوان می‌کردند که آنچه می‌بینند و احساس می‌کنند برتر و فراتر از آنچه می‌دانستند، است. همگی با نگاه خوب و مثبت نسبت به ایران رفتند و انتظار داشتند نشست‌های بعدی را نیز داشته باشیم. حتی درباره نمایشگاه آثار و دستاوردهای زنان ایرانی نیز متعجب بودند که چطور با شرایط تحریم، زنان ایرانی این دستاوردها را دارند.

اینکه به خاطر نسبت کسی با مقامات وی را از کنگره کنار می‌گذاشتیم غلط بود

غفوری‌فرد جزو افراد "برتر" است

وی، در خصوص چرایی برگزیده شدن خانم غفوری فرد با توجه به اینکه خانواده او از چه‌ رده‌های سیاسی هستند و اینطور به نظر می‌رسد که به دلیل این وابستگی سیاسی انتخاب شده‌اند، تاکید کرد: آیا اگر کسی نسبتی با شخصیتی داشت باید حذف شود؟. آیا به خاطر شائبه‌های موجود باید برگزیده ها را کنار بگذاریم یا با مقیاس خاصی حرکت کنیم و کاری به شائبه‌ها نداشته باشیم؟. من خودم با این موضوع مواجه بودم و از این رو با اسم مستعار در جشنواره‌ها شرکت می‌کردم. نمی‌خواستم به خاطر نسبت مورد قضاوت قرار گیرم؛ هردو غلط است. اینکه به خاطر نسبت با مقامات کسی را انتخاب کنی یا بدون دیدن شایستگی‌ها او را به خاطر نسبت با مقامات کنار بگذاری هر دو غلط است‌.

خزعلی تصریح کرد: خانم غفوری فرد جزو یک درصد برتر است و شاخص‌های دیگر مثل امور اجتماعی نیز داشته‌اند، ایشان حافظ قرآن هستند و این امر ممکن است یک ویژگی فرهنگی نیز برای ایشان در نظر گرفته شده باشد. من در هیات داوران نبودم و نمی‌دانم روی چه حسابی این داوری انجام گرفته است اما هیچ گونه نسبتی نباید موجب این شود فرد بالا یا پایین آورده شود.

وی در پاسخ به این سوال که بعضا زنان نخبه ایرانی از این امر گلایه دارند که به دلیل بی‌اطلاعی از برگزاری این کنگره در سطح ملی نتوانستند رزومه خود را ارسال کنند، گفت: این کار اول کنگره بوده است‌. برای سالهای آینده حتما اینها را شناسایی می‌کنیم و از رسانه‌های جمعی می‌خواهیم اطلاع رسانی کنند. البته این کنگره از طریق صداوسیما و برخی نهادهای دیگر اطلاع رسانی هم شده بود. سایت گوهرشاد را گسترش خواهیم داد تا در سطح بین المللی نیز فعال شود.

هزینه این کنگره بین وزارتخانه‌های مختلف پخش بود

 

خزعلی در خصوص تامین هزینه کلی برگزاری این کنگره، افزود: با توجه به اهدافی که این سمینار داشته باید گفت هزینه کرد برای آن سرمایه گذاری است چراکه این سمینار چند جانبه بوده و بسیاری از کارهایی که بین وزارتخانه‌ها باید انجام می‌شد از این طریق انجام شد. بخش عمده هزینه‌ها توسط پروتکل دو جانبه از سوی وزارت خارجه و وزارتخانه مربوطه انجام گرفت. در واقع هزینه این کنگره بین وزارتخانه‌های مختلف پخش بود و این کار جمعی در هیات دولت بوده است. معاونت زنان هیچ هزینه‌ای در این راستا نکرده است چراکه ما این بودجه را نداریم و فقط هماهنگی با ما بود.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، بیان کرد: این کنگره در نهایت سادگی و صرفه جویی برگزار شد. چطور کسانی که شاهد بودند قبلا چطور ریخت و پاش ها انجام می‌شده است؛ این سادگی ها را ندیدند؟.

تعدادی از همسران روسای جمهورها در این کنگره حاضر بودند و باید همسر رئیس جمهور ایران نیز طبق پروتکل‌ها با آنها نشست می‌گذاشت

 

وی در خصوص حواشی ایجاد شده برای حضور همسر رییس جمهوری در این کنگره نیز با بیان اینکه به هر حال این سمینار تاثیر گذار بود و دشمنان عصبانی هستند، خاطر نشان کرد: دشمنان دنبال این هستند مطلبی پیدا و آن را بزرگ کنند. تعدادی همسر رئیس جمهور در این کنگره حاضر بودند و باید همسر رئیس جمهور ما نیز طبق پروتکل‌ها با آنها نشست می‌گذاشت. شاید چون چنین چیزی در کشور ما سابقه نداشت بیشتر به این امر پرداخته شد. از سوی دیگر همسر رئیس جمهوری ما فرد علمی و دارای فعالیت اجتماعی است و طبیعتا انتطار بود از ایشان در این کنفرانس که کاملا علمی و نخبگانی است حضور داشته باشند.

خزعلی همچنین درباره چرایی دعوت از همسران رییس جمهور اسبق برخی کشورها، توضیح داد: گاهی کار علمی همسران رئیس جمهوری کشورها پس از اتمام فعالیت همسر نیز ادامه پیدا می‌کند و این اثر گذاری در جامعه مورد توجه است. در برخی کشورها همسران رئیس جمهوری بانوی اول هستند، امکانات و شرایط دارند و تاثیرگذار هستند.

نظرات بینندگان