arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

تلسکوپ جیمز وب عناصر سازنده حیات را در سردترین ابر فضایی منجمد شکار کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب در جدیدترین تصویر خود از کیهان، عناصر سازنده حیات را در عمق سردترین ابر‌های مولکولی منجمد ردیابی کرده است. بنابر اعلام سازمان فضایی آمریکا، ناسا، عناصر متان، گوگرد، نیتروژن و اتانول در درون یک ابر مولکولی موسوم به «کملیون ۱» (Chamaeleon I) در فاصله ۶۳۰ سال نوری از زمین و در یک محیط میان‌ستاره‌ای شناسایی شده‌اند. این ابر یخی با دمای اندازه‌گیری شده منفی ۲۹۸ درجه سانتی‌گراد، سردترین ابر یخی است که تا کنون مشاهده شده است. دمای این ابر مولکولی به حدی پایین است که مولکول‌های مختلف روی غبار‌ها در درون آن یخ زده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تلسکوپ فضایی جیمز وب در جدیدترین تصویر خود از کیهان، عناصر سازنده‌ حیات را در عمق سردترین ابرهای مولکولی منجمد ردیابی کرده است.

بنابر اعلام سازمان فضایی آمریکا، ناسا، عناصر متان، گوگرد، نیتروژن و اتانول در درون یک ابر مولکولی موسوم به «کملیون ۱» (Chamaeleon I) در فاصله ۶۳۰ سال نوری از زمین و در یک محیط میان‌ستاره‌ای شناسایی شده‌اند.

این ابر یخی با دمای اندازه‌گیری شده منفی ۲۹۸ درجه سانتی‌گراد، سردترین ابر یخی‌ است که تا کنون مشاهده شده است. دمای این ابر مولکولی به حدی پایین است که مولکول‌های مختلف روی غبارها در درون آن یخ زده‌اند.

در این تصویر که توسط دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شده‌ است، ناحیه مرکزی ابر مولکولی تاریک «کملیون ۱» دیده می‌شود. مواد ابری سرد (که با رنگ آبی به ویژه در وسط و سمت راست تصویر مشخص هستند) در طیف مادون قرمز با درخشش پیش‌ستاره جوان موسوم به «Ced 110 IRS 4» که در سمت چپ با رنگ نارنجی به چشم می‌خورد) روشن شده‌اند.

پیش‌ستاره‌ها اجرامی با وزن زیاد در سحابی‌ها هستند که در مرحله اولیه به وجود آمدن یک ستاره به سر می‌برند.

در پس‌زمینه تصویر نیز نور ستاره‌های متعددی دیده می‌شود که به صورت نقاط نارنجی در پشت ابر قابل مشاهده هستند.

یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان می‌گوید توانسته است در تاریک‌ترین مناطق این ابر مولکولی سرد یخ‌های متنوعی را تشخیص دهد. محققان می‌گویند با تمرکز روی یخ‌های مدفون در عمق ناحیه سرد و تاریک «کملیون ۱» توانسته‌اند برای نخستین بار ثابت کنند که مولکول‌های پیچیده‌تر از متانول می‌توانند پیش از تولد ستاره‌ها در اعماق چنین ابرهای یخ‌زده‌ای به وجود بیایند.

یخ‌‌ها یک عنصر حیاتی برای ساختن سیاره‌ای قابل سکونت هستند، چرا که منبع اصلی چندین عنصر کلیدی در جو سیاره و مولکول‌هایی نظیر قندها، الکل‌ها و اسیدهای آمینه ساده نظیر کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد به شمار می‌روند.

دانشمندان می‌گویند تصویر تازه به آن‌ها کمک خواهد کرد تا چگونگی تکامل یخ‌ها از سنتز اولیه تا تبدیل به مناطق تشکیل‌دهنده پیش‌سیاره‌ای را مشاهده کنند و تشخیص دهند کدام مخلوط از یخ‌ها و در نتیجه کدام عناصر می‌توانند در نهایت به سطوح بیرونی سیارات فراخورشیدی منتقل شوند.

تحقیق تازه بخشی از پروژه «عصر یخبندان» است که یکی از سیزده برنامه علمی تلسکوپ جیمز وب به شمار می‌رود.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان